De nieuwe nachtbus steekt alleen in prijs boven die in andere steden uit

30 juni 2025 door Han van der Horst
De nieuwe nachtbus steekt alleen in prijs boven die in andere steden uit
Dure Bus. Bld. AI geïnstrueerd door de auteur

De eerstkomende tien weken kent Rotterdam een nachtbus. Zoals dat een gemeente betaamt die zich durft aan te duiden als metropool. Dat is het goede nieuws. Nu het slechte.

De bus rijdt alleen op vrijdag en zaterdagnacht. Er zijn vier lijnen die bij elkaar door twee voertuigen worden bediend. Dat betekent een hoogst beperkt aantal ritten. Het is niet zo dat je kunt denken: ¨Ik heb het zo bont gemaakt, ik laat mijn fatbike staan. Ik ga lekker op de bus wachten. Dan kun je lang wachten. En bovendien niet instappen want je moet van te voren online een plaats reserveren. De kosten zijn acht euro, direct af te rekenen. Je moet op de kaart een instappunt aangeven.

Dit is een stad van hihahandhavers. Er is dan ook een uitgebreide lijst van gedragsregels opgesteld . Daarbij vallen twee zaken sterk op. Ten eerste kan een hele groep gestraft worden voor het wangedrag van één lid. Ten tweede moet je toestaan dat er videobeelden worden gemaakt, ook voor journalistiek of promotioneel gebruik.

Dat gaat buitengewoon ver. Je mag mijn kop best voor reclame gebruiken maar dan hangt daar wél een prijskaartje aan. Wat dat betreft ben ik net Bella Hadid. Hoe durven ze.

Als je met een paar mensen bent, kun je – vermoed ik – net zo goed een übertje nemen. Dan word je nog voor de deur afgezet ook. Noctilien in Parijs

Om kort te gaan: beschaafde steden van enige omvang hebben een netwerk van nachtvervoer dat ieder etmaal op gezette tijden rijdt. Een voorbeeld is de . Ook kleinere Franse steden kennen zulke dienstverlening. Een kaartje – in het voertuig verkrijgbaar – kost €2. In Barcelona, waar de nachtbussen om de twintig minuten vertrekken, betaal je €2,20 en in Berlijn €3,80 tot €4,70 afhankelijk van het aantal zones.

De RET – toch al voornamelijk bekend om uitgevallen ritten en kapotte roltrappen – zag voolopig geen kans dit nachtvervoer te verzorgen. Misschien zal het in september lukken maar dat is niet zeker. Daarom is dit aan een particuliere ondernemer opgedragen. Wel is alles omgeven met bureaucratische regels en hinderpalen zoals de verplichtingvan te voren de instaphalte op te geven. De prijs is vergeleken met de rest van het continent een schandaal. Alleen op dit gebied steekt Rotterdam met kop en schouders uit boven de andere Europese steden waarmee het zich graag – maar ten onrechte – meet.

De grote smoes is het personeelsgebrek. Dit excuus doet sterk denken aan wat falende personeelsleden en diensten in Londen tijdens de Tweede Wereldoorlog plachten te zeggen en wat – wie weet na deze Navo top - weer actueel wordt: ¨There is a war on, you know¨.

Als het in de rest van Europa wel lukt, waarom loopt het dan bij ons aan de Maasspaak?


Meer info: lijst van gedragsregelsNoctilien in Parijs ​

hanvanderhorst@vandaagenmorgen.nl


Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.