Rechtvaardiging bezetting havenspoorlijn is gewauwel (Met kanttekening van 28 biljoen)

03 mei 2025 door Janny Kok
Rechtvaardiging bezetting havenspoorlijn is gewauwel (Met kanttekening van 28 biljoen)
Bezetting. Bld. Tegengas

“Het klimaat is een onderwerp als voetbal en het weer” en “behoudzucht drijft de wauwelende milieubeweging”. Dat zijn ferme stellingen die sociaal-psychloloog Wouter van Dieren onlangs poneerde in een nachtuitzending van het programma MISCHA. Hij bepleitte daarin gericht te kijken naar het waarheidsgehalte van claims die actievoerders gebruiken tegen het consumentisme en energiegebruik. “Verandering van consumentengedrag? Zeg dat maar eens tegen de 5 miljard mensen in de wereld die niets te eten hebben en die nog op hout koken en bossen kappen om in hun levensonderhoud te voorzien Die mensen hebben geen hebzucht maar honger.” 

Van Dieren ventileert niet zomaar een mening. Hij heeft een tientallen jarenlange reputatie als een belangrijke Nederlandse milieu-pionier. Oudere mensen zouden hem kunnen kennen als de man die in 1972 in Nederland het rapport Grenzen aan de Groei van de Club van Rome bekend maakte. Daarin werden voorspellingen gedaan over mogelijke duurzaamheid en milieuontwikkelingen in het tijdvak 2040 – 2050. 

Het zou goed zijn als de actievoerders van Extinction Rebellion en die van Tegengas terugluisteren naar het hele betoog van Van Dieren in het programma MISCHA om te horen of ze het eens kunnen zijn met de constatering van Van Dieren dat activisme vroeger op waarheid stoelde en nu op halve waarheden of aannames. Het staat vast dat de eis Stop met Kolen niet onmiddellijk kan worden vervangen met andere hernieuwbare energie. Van Dieren: “dan heb je dunne energiebronnen over. De claim van de NS ‘onze treinen rijden op wind en zonne-energie’ kan niet helemaal waar zijn. De treinen rijden ook op energie dat geleverd wordt door kolencentrales.” 

Gelijk hebben en gelijk krijgen 

Tegengas woordvoerder Maarten van der Boom gaat er namens zijn organisatie met gestrekt been in als hij de vragen van Vandaag & Morgen beantwoordt: “De haven van Rotterdam is het belangrijkste logistieke knooppunt van Europa. Daarmee is ze een belangrijke aanjager van globalisering en de verwoesting van natuur en mensenrechtenschendingen die daarmee gepaard gaan. De havenspoorlijn is een belangrijk toe- en afvoer route van de haven. Onze acties zijn er op ingericht deze te ontwrichten en de bedrijven te raken in de portemonnee. Zonder bedrijven en overheden in hun portemonnee te raken vind er geen verandering plaats. De boycot en sit-ins van de burgerrechter beweging en de stakingen voor beter loon en betere arbeidsvoorwaarden zijn daar belangrijke voorbeelden van.”  

Hij wijst verder op de geweldloze acties (blokkeren van infrastructuur). Deze vallen binnen het demonstratierecht zoals deze is vastgelegd in het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens. Daarin geeft het Openbaar Ministerie Tegengas kennelijk gelijk dus worden de actievoerders wel gearresteerd maar niet vervolgd. 

Natuurlijk zegt de woordvoerder dat de rekening voor de financiële schade niet door Tegengas zal worden voldaan. Daarmee gaat hij voor het gemak voorbij aan het feit dat de belastingbetalers dat wel indirect zullen moeten doen. En mogen we opmerken dat de claim wel heel voor de hand liggend is als zou de politie ‘buitensporig geweld’ hebben gebruikt bij het verwijderen van de actievoerders op de Havenspoorlijn. 

28 triljoen dollar

Conclusie: Spoorwegen infrastructuur organisatie Prorail berekende dat de acties gemiddeld 15000 euro per uur kosten inclusief de verwachte claims, verlies van bederfelijke waar in de wagons en personeelsinzet voor de wijziging van logistieke planning naar en van het achterland van de Rotterdamse haven. Een andere rekensom leert dat zeker 111 oliebedrijven klimaatschade hebben veroorzaakt. Volgens een nieuw onderzoek dat in april gepubliceerd is in Nature zouden deze gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor 28 biljoen dollar klimaatschade.

Oordeel zelf met hopelijke goede achtergrondinformatie: wie van de partijen heeft gelijk en krijgt dat ook?


(Erratum:  in een eerste versie van de kop van dit artikel stond abusievelijk 'triljoen' dat mioet zijn  'biljoen')  


Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.