'Leap Year van Koreaanse Haegue Yang

01 maart 2025 door een van onze medewerkers
'Leap Year van Koreaanse Haegue Yang
Installatie: SolLeWitt Vehicle – 6 Unit Cube on Cube without aCube, 2018. Background: Eclectic Totemic, 2013. Foto M Blower/ Haegue Yang / Courtesy Kukje Gallery and Hayward Gallery

Leap Year is de eerste grote overzichtstentoonstelling van het werk van Haegue Yang (1971, Seoul) in Nederland. Yang wordt beschouwd als een van de toonaangevende kunstenaars van haar generatie en heeft een veelzijdig oeuvre ontwikkeld dat meer dan dertig jaar beslaat. Leap Year toont de grote verscheidenheid aan media van de kunstenaar, waaronder installatie, sculptuur, video, tekst en audio.

Leap Year belicht veel van Yangs belangrijkste werken, zoals Storage Piece (2004), Dehors (2006) en Non-Indépliables – nues (2010/2020), evenals opmerkelijke serieproducties, zoals Lacquer Paintings (sinds 1994), Dress Vehicles (sinds 2011), Sonic Sculptures (sinds 2013), The Intermediates (sinds 2015) en Mesmerizing Mesh (sinds 2021). In Leap Year worden deze gearticuleerd in een breed en suggestief thematisch kader. De diagonaal geplaatste muren maken ruimtelijke trajecten in de tentoonstelling mogelijk, waar gangen en vierkante open ruimtes ontstaan ​​die zowel dynamiek als intimiteit bieden. Daarnaast worden er diverse speciaal in opdracht gemaakte werken en een aantal nieuwe, specifiek geïnitieerde producties gepresenteerd, waaronder Sonic Arch Rope – Gold Hexagon Light (2024), Sonic Droplets in Gradation – Water Veil (2024), Mesmerizing Votive Pagoda Lantern – Dusk Marsh Ultramundane Flowers (2024) en de grootschalige jaloezie-installatie Star-Crossed Rendezvous after Yun (2024).

Haegue Yang (1971, Seoul, Zuid-Korea) woont en werkt in Berlijn en Seoul. Sinds 2017 geeft ze les aan de Städelschule in Frankfurt am Main. Yang neemt regelmatig deel aan internationale kunstevenementen en haar werk is vertegenwoordigd in grote institutionele en privécollecties over de hele wereld. In 2018 won Yang de Wolfgang Hahn-prijs in het Ludwig Museum in Keulen en in 2022 werd haar de 13e Benesse-prijs toegekend tijdens de Singapore Biënnale. Recente institutionele solotentoonstellingen van Yang vonden plaats in het Helsinki Art Museum (2024), S.M.A.K., Gent (2023), Pinacoteca de São Pau

De afgelopen dertig jaar pendelde Yang voornamelijk tussen Berlijn en Seoul. Thema's als migratie, identiteit, geschiedenis en traditie zijn daarom vanzelfsprekend ingebed in haar praktijk, nauw verbonden met verhalen uit muziek, literatuur en politiek. 

Volksrituelen en traditioneel handwerk zijn de afgelopen tien jaar een andere focus geworden. Aan de andere kant reflecteert Yang ook kritisch op ideeën uit de moderne westerse kunstgeschiedenis. Haar werk wijkt vaak af van scherpe observatie van maatschappelijke kwesties en blijft altijd subjectief, doordrenkt met een intens verlangen naar intimiteit.


The Randing Intermediates – Underbelly Alienage Duo, 2020. Foto: Maculangan/Pioneer Studios. / Haegue Yang / Courtesy the artist and Museum of Contemporary Art and Design

Te zien in de Kunsthal vanaf 1 maart tot 31 augustus 2025




Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.