Vragen over de maker van de iconische Vietnamoorlogfoto van het het ‘napalmmeisje'

In de recente documentaire The Stringer van de Vietnamese Amerikaanse filmregisseur Bao Nguyendie op 25 januari op Sundance Festival in de VS in première ging, wordt gesteld dat Nick Ut niet de auteur is van de ‘Terror of War’-foto, beter bekend als het ‘napalmmeisje’. De claim van het andere auteurschap, zijnde een lokale fotograaf wordt vooralsnog betwist door The Associated Press. De ‘Terror of War’-foto won de World Press Photo of the Year 1973.
De foto laat de negenjarige Vietnamese Kim Phuc zien. Die rent naakt en deels verbrand te midden van een groep ontredderde kinderen en soldaten schreeuwend weg van de donkere wolken van een Amerikaans 'vergis' bombardement. De foto had enorme impact in een periode dat westerse landen, de VS voorop, diep verdeeld waren over de Vietnamoorlog.
AP zegt in een reactie: De wereldberoemde AP-foto van Kim Phuc — “The Terror of War,” in de volksmond bekend als “Napalm Girl” — werd genomen op 8 juni 1972 en toegeschreven aan Nick Ut, een jonge Vietnamese AP-medewerker die werkte op het bureau in Saigon. De afbeelding behoort tot de meest erkende en gevierde fotojournalistieke werken van de 20e eeuw. De afgelopen zes maanden heeft de AP, wetende dat er een film in productie was die deze historische gegevens ter discussie stelde, zijn eigen nauwgezette onderzoek uitgevoerd, wat het historische verhaal ondersteunt dat Ut de fotograaf was. Bij gebrek aan nieuw, overtuigend bewijs van het tegendeel, heeft de AP geen reden om te geloven dat iemand anders dan Ut de foto heeft gemaakt. |
In een verklaring zegt World Press Photo dat dit bij deze organisatie heeft geleid tot diepe reflectie.' Onze prioriteit is om de feiten van de situatie zo goed mogelijk te begrijpen voordat we actie ondernemen. Wij geloven dat het ook belangrijk is om de situatie te contextualiseren en in de bredere historische context te plaatsen. Dit is een pad dat de nodige discussie kan uitlokken over kwesties in de fotojournalistiek en documentairefotografie.
Bij World Press Photo hebben we een proces wanneer beschuldigingen ontstaan nadat prijzen zijn toegekend - in lijn met onze waarden van nauwkeurigheid en betrouwbaarheid.
We stellen de professionaliteit van geen van de betrokken fotografen of de Associated Press ter discussie. Het staat ook buiten kijf dat deze foto een echt moment in de geschiedenis vertegenwoordigt dat nog steeds weerklinkt in Vietnam, de Verenigde Staten en wereldwijd.
Joumana El Zein Khoury, directeur van World Press Photo, stelt: “Deze zaak raakt aan wie de macht had bij het selecteren van de afbeelding, bij het schrijven van het bijschrift, bij het in de schijnwerpers zetten van deze afbeelding en, uiteindelijk, bij het toekennen van auteurschap. Het bewaren, delen en bevorderen van het discours rond historische documenten is iets waar ik in geloof. Maar om dit op de juiste manier te doen, moeten we in staat zijn om twijfels te uiten, als ze gegrond zijn, en om vragen te stellen hoe ongemakkelijk ze ons ook maken. Als we betrouwbaar willen blijven in onze cruciale rol om het publiek te informeren, moeten we de moeilijke kwesties van macht en proces recht in het gezicht kijken.” |
Deze zaak krijgt na bredere bekendheid van de film en het daarin aangevoerde materiaal zonder twijfel vervolg. Duidelijk is dat het in lijn met de hierboven geciteerde argumenten de kwestie van het auteurschap op geen enkele manier afbreuk doet aan de kracht en de impact van deze historische foto.
Meer info: AP rapport ; Vanity Fair Artikel ; Burnett 2012 Washington Post artikel ; The seven Foundation report on The Stringer