Sean Baker's 'Anora' is prachtige eigentijdse moraalvertelling
Sprankelend begin. Veel sex, paaldansen, bloot, het werk van prostituees, - ‘hookers’- en van animeermeisje. Totdat Igor langs komt. Russische Igor die dankzij zijn oligarchische ouders zo rijk is dat alles kan. Igor is 21 jaar oud leuke krullenkop vrolijk en super ontspannen. Igor 'koopt' voor duizenden dollars een weekje van animeermeisje Anora. Het pakt gelukkig en onbezorgd uit. Igor en Anora feesten, snuiven, worden seksend, stoned en dronken. lijken voor elkaar gemaakt. In een impuls gaat het stel en met Igors vriendencrowd van Russisch –Amerikaanse rich kids naar Las Vegas.
Dat betekent meer feest, nu in de duurste hotel suite die er is. Igor doet Anura een aanzoek. Ze gelooft het niet, maar wil het geloven. Ze trouwen in Nevada waar dat wettig, vrij en zonder enige opsmuk gemakkelijk kan. Ze gaan getrouwd terug naar het luxe huis aan de baai ergens buiten New York. Yersey, Long Island. Na een paar weken voortgezet luxe kindergeluk, krijgen de zaakwaarnemers van de ouders van Igor lucht van het huwelijk. Geen twijfel over de uitkomst, het huwelijk moet ontbonden worden.
Mark Eydelshteyn als Igor en de Anora van Mikey Madison Bld. Filmdepot
Dat wordt de inzet van het resterend deel van de film die behalve in volle vaart geënsceneerde komedie ook in zijn humanistische en fijnzinnig uitgewerkte vertelling, mooi tragikomisch drama. Tegelijk is de film bewijs voor de stelling dat vroege films van een regisseur vaak bij het beste horen dat hij/zij gemaakt heeft. Van Sean Baker is dat het cultdrama Tangerine uit 2015. Een hardere film dan Anora en daardoor met meer bite. Dat wil niet zeggen dat Sean Bakers latere films zoals The Florida Project (2017) en in dit geval Anora slechter zijn. Wat verschilt is dat de handeling minder in de onderste periferie van de samenleving speelt, wel zijn ze thematisch toegankelijker. Bij Anora bestaat die toegankelijkheid uit een goed script, overtuigend afgewerkte mis en scene en art-direction, casting en spel precies op maat om ons te doen geloven dat de verwende puber Igor en de jonge wereldwijze Anora verliefd kunnen zijn. Beiden mede dankzij Bakers regie, indrukwekkend gespeeld door Mikey Madison, Mark Eydelshteyn.
En Sean Baker laat redelijk overtuigend zien hoe de gouden droom van de prins die voorbijkomt om het arme meisje mee te voeren uit de sexbusiness naar hoger sferen, ook de realistische Anora tegen beter weten in heeft kunnen overtuigen. Anora is dus geen sprookje maar een eigentijdse moraalvertelling compleet met fastmoving media. Een Romeo en Julia of Bovary en Leon maar dan in het tweede kwart van de 21e eeuw, die met quantum en AI steeds sneller lijkt te gaan bewegen. Een tijd waar ieder moment het eindresultaat is en uiteindelijk het doel van alles verbluffend hetzelfde is. De filmer pakt het met flair en filmische brille aan.
De film kreeg een Gouden Palm in Cannes en meerdere nominaties bij de Golden Globes, de Oscars moeten nog komen. Sean Baker staat daarmee in het hart van zijn loopbaan als regisseur.