Sport, Cultuur, Media protesteerden op Prinsjesdag tegen BTW verhoging

20 september 2024 door een van onze redacteuren
Sport, Cultuur, Media  protesteerden op Prinsjesdag  tegen BTW verhoging

Een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies voerde op Prinsjesdag actie tegen de btw-verhoging.

​De voorgenomen btw-verhoging zal grote negatieve gevolgen hebben voor het welzijn en de welvaart, leesvaardigheid en werkgelegenheid van Nederlanders, waarschuwden de initiatiefnemers van de actie.​

Aan twee locaties die door de btw-verhoging zullen worden getroffen, op en nabij de koninklijke stoet, werd tijdens het langstrekken van de koets een ‘kassabon voor de samenleving’ uitgehangen. Vanaf het dak van museum Huis van het Boek en museum Escher in het Paleis werd in het bijzijn van ervaringsdeskundigen en politici een twintig meter lange banier uitgerold waarop iedereen kan zien wat de financiële gevolgen van de btw-verhoging zijn.

Protest begon vroeg

Op de vroege ochtend van Prinsjesdag maakte een brede vertegenwoordiging van experts en ervaringsdeskundigen in het bijzijn van pers en politici een statement bij het uitrollen van de kassabon: stop de btw-verhoging. Tijdens dit moment om 8.10 uur voor het Huis van het Boek waren onder anderen aanwezig: Splinter Chabot (schrijver), Marit Bouwmeester (zeilster), Natascha van Grinsven-Admiraal (directeur ADO Den Haag), Jan Akkermans (hotelier), Jefferson (artiest) en Thomas Bruning (algemeen secretaris NVJ). Politici Rob Jetten, Mohammed Mohandis en Ines Kostić zullen hierbij ook aanwezig zijn. Even later werd tijdens het langstrekken van de koets eenzelfde kassabon uitgerold vanaf het dak van museum Escher in het Paleis.

Negatieve gevolgen voor alle Nederlanders

Astrid Weij, directeur van Kunsten '92 en een van de initiatiefnemers van het bondgenootschap #geenhogerebtw, stelt: 'Iedere Nederlander zal de btw-verhoging voelen in zijn portemonnee. Of je nou van musea houdt, concerten bezoekt, sport beoefent, boeken leest of een abonnement hebt op een krant: alles wordt duurder. Dit zal ertoe leiden dat mensen noodgedwongen afhaken, terwijl deze zaken juist bijdragen aan ons welzijn.' Weij benadrukt dat de btw-verhoging de financiële positie van vele sectoren ondermijnt. 'Op de lange termijn zal dit de samenleving veel meer kosten dan het oplevert. Met deze actie willen we laten zien hoe groot de impact van deze maatregel kan zijn voor ons allemaal.'

Mensen moeten noodgedwongen afhaken

De maatregelen in het algemeen en de btw-verhoging in het bijzonder zullen vooral de middenklasse en mensen met een kleine portemonnee raken. Uit een economische analyse blijkt dat de btw-verhoging zal leiden tot 1,5 miljoen minder bezoeken aan festivals en 900.000 minder bezoeken aan podiumkunsten. Er zullen ieder jaar 4 miljoen boeken minder verkocht worden en 150.000 mensen zullen hun abonnement op de bibliotheek opzeggen. De Rijksoverheid gaat ervan uit dat de verhoging van het btw-tarief op sportbeoefening ertoe leidt dat minstens 500.000 Nederlanders stoppen met sporten. Daarnaast verwacht 82% van de zzp'ers in de cultuur- en mediasector dat de btw-maatregel hen gaat raken in hun inkomen. Nieuwsorganisaties verwachten dat honderdduizenden Nederlanders hun abonnement vaarwel zeggen. De overheid zelf gaat ervan uit dat de btw-verhoging van logies gaat leiden tot een afname van logies met 6,75%, dit betreft dan 4,2 miljoen minder overnachtingen in Nederland. De prijsverhoging zal ertoe leiden dat grote groepen noodgedwongen afhaken met alle maatschappelijke gevolgen van dien, zoals afnemende gezondheid en afname van leesvaardigheid.

Deelnemende organisaties

KNVB, NOC*NSF, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten '92, De Creatieve Coalitie, Stichting CPNB, NDP Nieuwsmedia, Platform Ondernemende Sportaanbieders, Vereniging van Evenementenmakers VVEM, BAM! popauteurs, CultuurConnectie, De Akademie van Kunsten, De Alliantie van Evenementenbouwers, De Federatie Auteursrechtbelangen, De Nederlandse Vechtsportbond, De Nederlandse Vereniging van Journalisten, De Popcoalitie, De Zaak Nu, ENCORE, Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie, Erfgoedplatform, FNV Horecabond, Federatie Beeldrechten, Federatie Creatieve Industrie, Federatie Cultuur, Goede Doelen Nederland, KVGO, Koninklijke Boekverkopersbond, Koornetwerk Nederland, Kunstenaarsvereniging Sint Lucas, Kunstenbond, Mediafederatie, Museumvereniging, Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK), Platform ACCT, Supporterscollectief, Taskforce Culturele en Creatieve Sector, VNJJ, Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals VNPF, VOB, VTTE Vereniging Technisch Toeleveranciers Evenementen, VVTP, Vereniging Rembrandt, Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD), VvNO.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.