3,5 miljard van EU voor onderzoek, landbouw en meer

06 juni 2024 door een van onze medewerkers
3,5 miljard van EU voor onderzoek, landbouw  en meer
Nederlandse ontvangsten vanuit de Europese Commissie Bld. CBS

Nederland ontving in 2022 ruim 2,9 miljard euro aan subsidies vanuit de Europese Commissie. Dit geld is bestemd voor verschillende doeleinden die onder 15 clusters van onderwerpen vallen. Buiten het geld uit de clusters ontving Nederland in 2022 nog ruim 490 miljoen euro uit het solidariteitsmechanisme en ruim100 miljoen voor de financiering van Europese instellingen. In totaal ontving Nederland 3,5 miljard euro van de Europese Commissie.

Het meeste geld  voor Nederland (38 procent) ging naar onderzoek en innovatie, vooral voor universiteiten en hogescholen. De verdeling van het geld dat Nederland ontvangt over verschillende clusters van onderwerpen, wijkt af van de verdeling van andere landen en de totale Europese uitgaven. Dit meldt het CBS op basis van cijfers van de Europese Commissie.

Het solidariteitsmechanisme is een verzameling speciale instrumenten waarmee individuele lidstaten gecompenseerd kunnen worden voor bijvoorbeeld het wegvallen van de toelevering van Russisch gas, de opvang van (extra) asielverzoeken en het bewaken van de grenzen van de Europese markt.​

Onderzoek en innovatie, landbouw, sociale cohesie  

Van de 2,9 miljard euro dat Nederland in 2022 uit de posten voor clusters vanuit Brussel ontving, valt 38 procent binnen het cluster onderzoek en innovatie (ruim1,1 miljard euro). De tweede grote post is landbouw en maritiem beleid, met 847 miljoeneuro (29 procent). Dit geld wordt meestal uitgekeerd aan landbouwondernemingen. Op plek drie staat investeren in mensen, sociale cohesie en waarden, zoals ondersteuning van kwetsbare werkenden en werklozen. Nederland ontving hiervoor 265 miljoen euro. Op afstand volgen veiligheid, Europese strategische investeringen en diverse andere subsidies.​

In Frankrijk en Duitsland gaat het meeste geld naar de landbouw

Waar EU-gelden aan worden besteed, verschilt sterk per land. Zo krijgen Frankrijk en Duitsland relatief veel geld voor landbouw en maritiem beleid. In Frankrijk gaat het om 60 procent van de ontvangen subsidies en in Duitsland om 47 procent. In Polen gaat meer dan de helft (56 procent) van de subsidies naar regionale ontwikkeling en cohesie. Net als in Nederland is onderzoek en innovatie de grootste inkomstenpost voor België (26 procent). België ontvangt hiernaast ook een relatief groot deel (11 procent) uit het cluster ‘extern optreden’ (internationale samenwerking), dat in onderstaande grafiek onder de categorie ‘anders’ valt.

Nederland heeft net even andere verdeling

De bijdragen die de Europese Commissie verstrekt aan de lidstaten tezamen, laat een andere verdeling zien over de verschillende clusters van onderwerpen dan de bijdrage uit de commissie die Nederland ontvangt. In de EU zijn uitgaven aan landbouw en maritiem beleid (39 procent) en regionale ontwikkeling en cohesie (31 procent) verreweg de grootste posten. Hierna volgt investeren in mensen, sociale cohesie en waarden, met 13 procent van de totale uitgaven. Op de vijfde plek staan Europese strategische investeringen (3 procent). Naar de overige posten gaat bijna 7 procent. In totaal gaf de Europese Commissie, verdeeld over de 15 posten, bijna 139 miljard euro uit aan de lidstaten. 

Verdeling over landen vanuit de Europese Commissie in 2022. Bld. CBS

Regionale ontwikkeling en cohesie is met ruim  42,5 miljard euro de tweede grootste Europese uitgavenpost, terwijl Nederland hiervoor relatief weinig geld voor ontvangt. Dit geld is bedoeld om economische en sociale ongelijkheden tussen verschillende regio’s te verminderen. Ook op het vlak van veiligheid, waaronder de bestrijding van cybercriminaliteit en terrorisme, is een flink verschil qua uitgaven. Binnen de Europese uitgaven vormen deze een zeer klein percentage, terwijl ze in Nederland goed zijn voor 5 procent van de ontvangsten.

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.