Europese Commissie onderzoekt Facebook en Instagram

15 mei 2024 door een van onze redacteuren
Europese Commissie onderzoekt Facebook en Instagram
Bld G Tech px

De Europese Commissie heeft een procedure geopend om te beoordelen of Meta, de aanbieder van Facebook en Instagram, mogelijk de Digital Services Act (DSA) heeft overtreden.

AchtergrondFacebook en Instagram zijn op 25 april 2023 aangewezen als Very Large Online Platforms (VLOP's) onder de EU-wet op het gebied van digitale diensten, omdat ze beide meer dan 45 miljoen maandelijkse actieve gebruikers hebben in de EU. Als VLOP's moesten Facebook en Instagram vier maanden na hun aanwijzing, d.w.z. eind augustus 2023, beginnen te voldoen aan een reeks verplichtingen vastgelegd in de DSA. Sinds 17 februari 2024 geldt de Wet Digitale Diensten voor alle onlinetussenpersonen in de EU.  


De vermoede inbreuken hebben betrekking op het beleid en de praktijken van Meta met betrekking tot misleidende reclame en politieke inhoud op haar diensten. Ze hebben ook betrekking op de niet-beschikbaarheid van een effectief realtime burgerdiscours- en verkiezingsmonitoringinstrument van derden in de aanloop naar de verkiezingen voor het Europees Parlement, tegen de achtergrond van Meta's afkeuring van zijn realtime tool voor publieke inzichten CrowdTangle zonder een adequate oplossing. vervanging.

Vooral met het oog op desinformatie bij verkiezingen
Commissievoorzitter Ursula von der Leyen: “De Commissie heeft middelen gecreëerd om de Europese burgers te beschermen tegen gerichte desinformatie en manipulatie door derde landen. Als we een overtreding van de regels vermoeden, komen we in actie. Dit is te allen tijde waar, maar vooral in tijden van democratische verkiezingen. Grote digitale platforms moeten hun verplichtingen nakomen om hier voldoende middelen in te stoppen en het besluit van vandaag laat zien dat het ons ernst is om deze regels te respecteren. Het beschermen van onze democratieën is een gemeenschappelijk gevecht met onze lidstaten. 

De  procedure richt zich onder meer op: Misleidende advertenties en desinformatie.  De verspreiding van dergelijke inhoud kan een risico vormen voor het maatschappelijk debat, verkiezingsprocessen en grondrechten, evenals voor de consumentenbescherming.


(On-) zichtbaarheid van politieke inhoud en afwezigheid van transparante monitoring 
De Commissie vermoedt dat het beleid van Meta gekoppeld aan de ‘political content approach’, waarbij politieke content wordt gedegradeerd in de aanbevelingssystemen van Instagram en Facebook, evenals de vereisten om de risico's voor het maatschappelijk discours en verkiezingsprocessen te beoordelen en te beperken.
Een ander ding is het niet beschikbaar zijn van een effectief realtime burgerdiscours en verkiezingsmonitoringinstrument van derden in de aanloop naar de komende verkiezingen voor het Europees Parlement. 
Of dit op tijd komt om de vloedgolf aan trollen en misinformatie op sociale media te stuiten is af te wachten.   
Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.