Het lijden van Pendrecht

16 maart 2024 door Han van der Horst
Het lijden van Pendrecht
Foto Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed

Vanuit welke geest Rotterdam bestuurd wordt, is duidelijk zichtbaar aan de invoering van het betaald parkeren in Pendrecht. Dat is een wederopbouwwijk, die werd ontworpen door de roemruchte stedenbouwkundige Lotte Stam-Reese. De  eerste palen werden in 1949 geslagen. Pendrecht bestond uit gestapelde appartementen te midden van veel groen. De woningen waren door de gemeente gebouwd met rijkssubsidie. Daardoor bleven de huren betaalbaar.

Zo leverde Pendrecht een belangrijke bijdrage aan de strijd tegen de woningnood die onder meer door de bombardementen op Rotterdam was ontstaan. Tegenwoordig is de woningnood weer minstens zo erg als direct na de bevrijding. Dat komt  omdat sociale huurwoningen op grote schaal zijn afgebroken of afgestoten naar de koopmarkt. Pendrecht is daar een goed voorbeeld van. Veel flats uit de tijd van Stam Reese moesten plaats maken voor woningen waar zogenaamd meer behoefte aan bestond. In het zuiden van de wijk is daardoor het aantal gehalveerd. Ondanks alle pogingen om wonen duurder te maken en daardoor minder bedeelde Pendrechters te verdrijven – want daar komt het wel op neer – is het toch een arme wijk gebleven. En juist daar worden de bewoners met extra kosten beladen door de invoering van betaald parkeren.

Tegenwoordig is de woningnood weer minstens zo erg als direct na de bevrijding

Dit gebeurt omdat de parkeerplekken anders teveel worden ingenomen door automobilisten die niets in de wijk te zoeken hebben maar zich betalingen aan een parkeermeter wensen te besparen. Die komen nu lelijk te pas en niet alleen zij: ook van de aanwonenden wordt voortaan parkeergeld geheven. Ze moeten een vergunning aanvragen en die kost iets meer dan acht euro per maand. Behalve als ze in de buurt van een parkeergarage wonen. Dan moeten ze daar hun heil maar zoeken ook als die veel duurder is. Radio Rijnmond vertelde het verhaal van een oude mevrouw die daarom geen parkeervergunning kreeg. De naburige garage echter kost meer dan 33 euro per maand, een hele rib uit het lijf van iemand met een klein pensioentje. Dat niet alleen. Er bestaat ook een enorme wachtlijst voor die garage. Aanvankelijk had de gemeente hier geen oplossing voor. Nu heeft de mevrouw dan bij gods gratie en na veel vijven en zessen een tijdelijke vergunning gekregen voor de straat maar die vervalt zodra er in de parkeergarage een plaatsje vrij komt.

Dat komt  omdat sociale huurwoningen op grote schaal zijn afgebroken of afgestoten naar de koopmarkt

Zo zien wij hoe in een moeite door als gevolg van het parkeerbeleid mensen met een kleine beurs het leven zuur wordt gemaakt. We zien een parallel met de woningcrisis: een huis in Rotterdam is een luxe geworden dat alleen paren met elk een bovenmodaal inkomen zich kunnen veroorloven. Datzelfde geldt steeds meer voor het bezit van een auto in de stad. Er zijn tal van goede redenen  paal en perk te stellen aan het autoverkeer. Men doet dit nu door het bezit van een eigen wagentje met allerlei extra kosten te beladen. Zo wordt het net als vroeger een monopolie voor de rijken, die gemakkelijk de portemonnee kunnen trekken. Zo krijgen zij alle kans gedrag te vertonen dat voor gewone Rotterdammers wordt afgewezen.

Het bezit van een eigen wagentje wordt met allerlei extra kosten beladen

Je kunt dat zien aan het wedervaren van die oude mevrouw met haar kleine pensioentje in Pendrecht. De huidige mentaliteit in het stadhuis is omgekeerd evenredig met de geest die er heerste toen Lotte Stam-Reese opdracht kreeg Pendrecht te ontwerpen. Is er nu niemand op het idee gekomen  de bewoners van de wijk gewoon voor niks een parkeervergunning te geven? Het was toch de bedoeling auto´s van buiten Pendrecht te weren? Of zit er iets anders achter?

Stad voor de rijken  Bld Deep AI geïnstrueerd door de auteur


Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.