Paul Hošek 1954 - 2024

(door Caroline Dijk)
‘De stotteraar spreekt ook de waarheid. Het duurt alleen wat langer,’ voegde Paul er dan met een grijns aan toe.
Cineast en fotograaf Paul Albert Hošek is in de nacht van zondag op maandag 4 maart jl. vredig ingeslapen. Op zondagavond had hij nog een gezellige avond met vriend Chris. Op maandag zou hij filmopnames gaan maken met zijn nieuwste speeltje, een analoge Nikon-camera, door hem aangeduid als ‘Het Beest’. De apparatuur stond al vanaf vrijdag klaar – zoals altijd gecheckt en dubbel gecheckt. Hij had er zin in: ‘Lekker analoog, weer terug naar mijn oude vak!’ Die opnames wilde hij maken voor zijn nieuwste project, een film over Georges Knap, de organisator van het Holland Popfestival in het Kralingse bos.
Met het overlijden van Paul Hošek verliest Rotterdam een veelzijdig en kundig cameraman en producent. Een zeer productieve cineast bovendien, die met heel veel mensen heeft gewerkt aan tientallen films, documentaires, televisieprogramma’s en videoclips, om maar wat te noemen.
Hij begon zijn carrière bij de iconische Haagse filmer Frans Zwartjes, bij wie al snel een sleutelrol vervulde. Zwartjes zette hem vaak en veelvuldig in, als belichter, als camera-assistent, maar ook als acteur in de film Pentimento (1979).
Paul was lange tijd werkzaam bij de Haagse Vrije Academie -Psychopolis - een kunstopleiding in Den Haag aan wie vele kunstenaars verbonden zijn geweest, van Paul Citroen en Jan Cremer tot Max Velthuijs, Frans Zwartjes en Co Westerik.
Er volgden meerdere films met Zwartjes zoals In Extremo (1980) en Medea (1982).
Na de Haagse Academie verhuisde Paul naar Rotterdam en begon te werken met de Rotterdamse filmmaker Bob Visser, met wie hij vele tv-programma’s en bekroonde kinderprogramma’s voor de VPRO maakte. Paul werkte mee aan Didi Hovinghs Knipperdeknap en Verhalen van de boze heks, en Bobs speelfilms zoals Het Veld van Eer (1983) en de cultfilm Plan Delta (1990). Ook de samenwerking met documentairemaker Sonia Herman-Dolz was een vruchtbare. Met onder meer De Meester en zijn leerling (2003) vielen Sonia en hij meerdere malen in de prijzen, ook internationaal.
Naast filmen hield Paul zich ook bezig met fotografie en hij heeft meerdere succesvolle tentoonstellingen gehad in voormalig kunstcafé Gommers en op de Art Fair Rotterdam.
Paul heeft menig filmer en fotograaf opgeleid. Als mentor was zijn grootste kracht het geduld, de rust en vastberadenheid waarmee hij de projecten van zijn adepten nauwgezet en minutieus voltooide: ‘Kan niet, bestaat niet’, was zijn motto.
Zijn laatste project The Waterman Files (2020), uitgezonden door de EO is opgenomen in de United States Holocaust Memorial Museum in Washington voor educatieve doeleinden.
Paul Hošek is op vrijdag 8 maart om 16.00 uur in besloten kring gecremeerd.