Berlusconi al bij leven gereïncarneerd door Mediakoning Van Thillo
-Foto-DPG-media-cco--M.jpg)
Laten we beginnen met zomaar wat steeds vaker voorkomende begrippen over de situatie in medialand: angst cultuur, intimiderende sfeer, betonrot in het systeem en lezers- en kijkcijfers als verdienmodel. Het gaat in alle gevallen over de werkvloer bij kranten, televisieredacties en die bij tijdschriften waar journalisten de grond in kunnen worden getrapt. Mark Koster heeft daarover een forse indruk gegeven in zijn boek De Belg: Christian van Thillo, de Mediakoning van de Lage Landen. Na lezing van dat boek rijst de vraag of er nog zoiets is als pluriformiteit van pers.
Je zou zeggen dat het journalistieke bedrijf de mens centraal stelt. Tenslotte moet het verhaal van mensen en de maatschappij als geheel komen. Dat gegeven maakt immers het nieuws, de achtergronden, analyses en de zogenoemde human interest verhalen. Mediamagnaat Christian van Thillo en zijn getrouwen zitten anders ‘in de wedstrijd’. De eigenaar van tientallen kranten en tijdschriften, radio- en televisiezenders en van onlinemerken ziet de journalistieke productie als verdienmodel. In die wereld bestaan sterjournalisten die veel geld in het laadje brengen, en mindere goden. De laatsten worden onderbetaald of - erger nog – van de een op de andere dag ontslagen.
De onderzoeksjournalist Mark Koster heeft daarover gedegen onderzoek gedaan voor zijn boek. Daarvan getuigt de verantwoording achterin De Belg in de literatuurlijst en het personenregister. Hij heeft voor zijn publicatie behoorlijk aantal mensen gesproken om ver te blijven van ‘horen zeggen’ en feitelijke onjuistheden. In deze manier van werken hoort natuurlijk het benaderen van de hoofdpersoon van het boek: Christian van Thillo!
Lasterlijke aannamen
Koster meldt in het begin van De Belg daarover dit: “De hoofdpersoon houdt zich op de vlakte. Aan dit boek wilde Christian Van Thillo, na talloze verzoeken, niet meewerken. Nadat ik hem 62 vragen had gestuurd, stuurde hij legal council Marc van Breda op mij af, die mij dreigde juridisch te zullen opjagen vanwege mijn vragen met ‘lasterlijke’ aannamen.”
Wat Koster betreft vormt de schaduwmacht van de mediamagnaat een gevaar voor de pluriformiteit van de pers. Dat onderwerp en de invloed op de sociale cohesie in Nederland en België wordt liever uit de weg gegaan binnen de Van Thillo- gelederen en zijn DPG (De Pers Groep). In feite onderschrijven degenen die wel met Koster daarover wilden praten , de visie van de auteur. Het is in ieder geval aanwijsbaar dat Van Thillo zich heeft omringd met politieke vrienden en loyale werknemers. Kennelijk kan hij zo zijn stempel op ons leven en welzijn drukken, zoals de uitgever op de achterflap van het boek meldt.
Pluriformiteit onder druk?
De Belg - Christian van Thillo, de Mediakoning van de Lage Landen werpt tenminste de vraag op of de lezers en kijkers wel door objectieve journalistieke verhalen worden getrakteerd. Een andere vraag is wat inhoudelijke objectiviteit is. Deze kan al discutabel zijn in de keuze van aandacht voor bepaalde onderwerpen.
Dat valt na te gaan na lezing van de Volkskrant, AD, Het Parool, Trouw, NU.nl, de website van Qmusic, Libelle, Margriet en zeven regionale kranten. Deze zitten in de portefeuille van grootaandeelhouder Van Thillo. Hij zou RTL Nederland. voor 1,1 miljard euro willen toevoegen aan zijn mediabezit. In België regeert hij over Het Laatste Nieuws, De Morgen, een schap vol tijdschriften én de commerciële televisiezender VTM.
Waakzaam blijven
Auteur van het boek Mark Koster en anderen zouden nog verder in het onderwerp kunnen duiken. Koster is niet alleen onderzoeksjournalist en mediacriticus, maar ook medeoprichter van Follow the Money. Zijn boek De Belg; Christian van Thillo geeft zeker inzicht in de manier waarop een geldbelust mens bezit kan vergaren op een wijze die ook schadelijk kan zijn voor mens en maatschappij. De belangrijke vraag blijft of de media – al dan niet in bezit van grootaandeelhouders met een ‘controling interest’ - waakzaam kunnen blijven ter bescherming van de pluriformiteit van pers.
Mark Koster. De Belg - Christian van Thillo, de Mediakoning van de Lage Landen. Amsterdam. 2024. Prometheus. 443 pagina's ISBN 9789044654141 €24,99
jannykok@vandaagenmorgen.nl