Wind gaat schepen helpen brandstof besparen
Rederij Chemship heeft haar eerste schip met Wind Assisted Ship Propulsion in gebruik genomen. Hiermee is MT Chemical Challenger de eerste chemicaliëntanker ter wereld die met ondersteunende windvoortstuwing gaat varen. Het schip doet dienst op de Trans-Atlantische route tussen de Oostkust van de Verenigde Staten en het Middellandse Zeegebied.
Slimme vacuümtechnologie
Afgelopen week zijn vier 16-meter hoge aluminium windzeilen aan boord geïnstalleerd in de Rotterdamse haven. Met deze VentoFoils van Econowind wordt een direct windoppervlak gecreëerd van 180 m2. Slimme vacuümtechnologie vervijfvoudigt de kracht van de wind, waardoor een bruto windoppervlak van 900 m2 wordt gerealiseerd. Dat staat gelijk aan een denkbeeldig zeil van 30 bij 30 meter. Chemship verwacht met deze turbozeilen een gemiddelde CO2-besparing van 10% te realiseren.
Chemical Challenger eerste chemtanker met windsteun Foto PoR
Minder brandstof
Chemship beschikt over een relatief jonge vloot met een gemiddelde leeftijd van zeven jaar. CEO Niels Grotz ziet de scheepvaart met ondersteunende windvoortstuwing terugkeren naar de basis: “Als fervent zeiler ken ik de kracht van de wind. Deze duurzame en gratis energiebron gaan we nu benutten op MT Chemical Challenger. Met de VentoFoils gaan we minder brandstoffen verbruiken en dus CO2-uitstoot reduceren. Voor dit schip verwachten wij een jaarlijkse CO2-reductie van 850 ton. Dit staat gelijk aan de jaarlijkse CO2-uitstoot van ruim 500 personenauto’s.”