Zal de Digital Services Act het verval tot staan te brengen?

16 februari 2024 door een van onze redacteuren
Zal de Digital Services Act het verval tot staan te brengen?

(update 20 feb) Vanaf 17 februari 2024 is de Digital Services Act (DSA) van kracht. De Digital Services Act  moet misstanden in de online wereld, en dat zijn er nogal wat, aanpakken en inperken.  

Betere bescherming van grondrechten, de aanpak van online misleiding en gebrekkige informatie, een gelijk speelveld voor bedrijven en digitale handel makkelijker maken. Dat zijn de doelen van de nieuwe Digital Services Act (DSA) die vanaf vandaag geldt voor veel gebruikte onlinemarktplaatsen, sociale netwerken, zoekmachines, cloudaanbieders, online reis- en accommodatieplatforms, internetproviders en platforms om content te delen zoals videoplatforms. Onlinemarktplaatsen moeten bijvoorbeeld meer informatie inwinnen én publiceren over de bedrijven (handelaren) op hun platform.

Er zijn veel voordelen verbonden aan de digitale transformatie, maar er zijn ook problemen. Onlinediensten worden naast positieve zaken ook misbruikt door manipulatieve algoritmische systemen om de verspreiding van desinformatie te vergroten en voor andere schadelijke doeleinden. Deze uitdagingen en de manier waarop platforms deze aanpakken, hebben een aanzienlijke impact op de fundamentele rechten online. Daarmee kunnen ook meningen en politieke opinies worden gemanipuleerd zoals we in met name Engeland en de Verenigde Staten hebben gezien. Een kernpunt van zorg is de handel en uitwisseling van illegale goederen, diensten en inhoud online. 

Gepersonaliseerde ads aan banden 

Ook moeten digitale diensten onder andere de regels voor het verwijderen van informatie of gebruikersaccounts uitgebreider uitleggen aan gebruikers. In de DSA wordt het online platforms verboden om nog langer advertenties te personaliseren op grond van bijvoorbeeld geloofsovertuiging of seksuele geaardheid. Minderjarigen zijn straks bovendien extra beschermd tegen gepersonaliseerde advertenties. Dat moet eraan bijdragen dat ze geen ongepaste reclame te zien krijgen.

Het hierboven beschrevene is nog maar een fractie van wat er online misgaat. Waarschijnlijk zijn online (social) media met hun over het algemeen keiharde winstoptimalisatie doelstellingen en bijhorende algoritmen, waar in toenemende mate ook Artificiële Intelligentie bijkomt, een zeer voorname reden, zo niet de voornaamste voor de uitholling van democratie zoals we die de laatste decennia zien. 


Meer info: DSA

En voor de die-hards deze Engelstalige in depth video:


Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.