Merkproducten in Nederland vaak duurder dan bij de buren

02 december 2023 door een van onze redacteuren
Merkproducten in Nederland vaak duurder dan bij de buren
Zelfde Cola andere prijs Bld O Bohovyk px

Europese fabrikanten en leveranciers belemmeren ondernemers zoals winkels om hun inkopen over de grens te doen. Dat zouden ze willen doen omdat veel merkproducten in het buitenland goedkoper zijn.

Mogelijke oplossingen hiervoor zijn een EU-verbod op deze inkoopbeperkingen, eventueel eerst voorafgegaan door een wettelijk verbod in de Benelux-landen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het invoeren van een variant van de huidige EU Geoblocking Verordening. Daarin kan dan een verbod komen op het ‘discrimineren naar vestigingsplaats’ in het handelsverkeer tussen bedrijven.

Zogenoemde territoriale leveringsbeperkingen (TLB’s) leiden in Nederland  tot een hogere consumentenprijs, een lagere winstmarge voor ondernemers en een beperkter productaanbod. Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) dat door minister Micky Adriaansens naar de Tweede Kamer is gestuurd.

De huidige EU-taaleisen voor ‘fysieke’ etiketten kunnen er ook voor zorgen dat goedkopere identieke buitenlandse producten met een buitenlands etiket niet in Nederland verkocht kunnen worden. Daarom is het ondersteunend aan een eventueel TLB-verbod ook een optie om te kijken naar de haalbaarheid van digitale etiketten op producten die in de eigen taal van een consument te raadplegen zijn. Aankopen vinden immers steeds meer online plaats. Nadeel hiervan is dat nog niet iedereen digitaal vaardig genoeg is of een smartphone heeft.

Inkoopbeperkingen komen breed voor

Volgens detailhandelaren in het Ecorys-onderzoek, dat in opdracht van het ministerie van EZK is uitgevoerd, komen inkoopbeperkingen voor tot wel 1 op de 25 door hen ingekochte goederen (2-4%). Voor deze groep producten kan dit leiden tot een inkoopprijs die gemiddeld 10% hoger ligt. TLB’s zijn breed te vinden bij doe-het-zelfzaken, supermarkten en online platforms, zo stellen hun professionele inkopers. Onder andere de twee grootste Nederlandse supermarktketens, die samen een ruime meerderheid van het marktaandeel hebben, geven aan concreet te maken te hebben met inkoopbeperkingen.

Meer info rapport   Territoriale leveringsbeperkingen

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.