woensdag 15 juli 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

(1) 10 mei 1940, de luchtaanval begint

10 mei 2015 (door Geert-Jan Laan)

Het garnizoen in Rotterdam bestond op 9 mei 1940 uit 7150 militairen. Maar hiervan waren slechts 1130 militairen getraind en opgeleid voor het gevecht waaronder 200 mariniers, die ook voor het infanteriegevecht waren getraind. Ze konden beschikken over pistolen, geweren en karabijnen maar vrijwel geen automatische wapens.


Er waren slechts 8 zware, en 48 lichte mitrailleurs.
Rotterdam werd niet beschouwd als een direct doelwit.

De bevelhebber in Rotterdam was de genie-commandant kolonel P.W Scharroo die later tijdens de aanval van de Duitsers een belangrijke rol zou spelen in het blokkeren van de Duitse agressie.
Er werden wel wachtposten uitgezet bij stations en het vliegveld Waalhaven, maar die waren meer gericht op eventuele aanvallen van binnenuit (NSB) dan op vijandelijke parachutisten.
Het Rotterdamse garnizoen genoot op de avond van de negende mei van een speciale ontspanningsavond, zeg maar: ,,Voor de gezelligheid.”

Vliegvelden
De Duitse aanval op Nederland begon om 03:55 uur de tiende mei van 1940. De bedoeling was via bombardementen van vliegvelden rond Den Haag, de Nederlandse luchtmacht uit te schakelen en de weg vrij maken voor parachutisten en soldaten in Juncker vliegtuigen om de residentie te bezetten en de regering en het koningshuis te arresteren. Dat mislukte.

 

 

Bevelhebber tijdens de meidagen in Rotterdam was de genie-commandant kolonel P.W Scharroo die later tijdens de aanval van de Duitsers een belangrijke rol zou spelen in het blokkeren van de Duitse agressie.Zowel de kleine Nederlandse luchtmacht als de rond Den Haag de door Philips ontworpen Nederlandse luchtdoelartillerie slaagden er in veel Duitse vliegtuigen neer te halen. Toen ik in 1964 mijn dienstplicht vervulde bij de Koninklijke Nederlandse Luchtdoel Artillerie in Ede waren er nog oudere wachtmeesters die dat hadden meegemaakt. Ze vertelden: ,,Bij Ypenburg schoten we eerst te snel. We kregen door dat we die langzame Junckers moesten laten zakken tot ongeveer 60 meter hoogte. Dan schoten we ze in de staart en zagen zo'n twintig tot dertig Duitse soldaten uit het vliegtuig vallen.”
Volgens een Brits boek over grote luchtslagen hebben de Nederlanders in de meidagen van 1940 ruim 400 Duitse vliegtuigen neergehaald waarmee ze een eventueel komende invasie van Engeland aanzienlijk hebben vertraagd.
Op 12 en 13 mei 1940 werden de drie vliegvelden rond Den Haag, Valkenburg, Ockenburg en Ypenburg, met steun van Nederlandse pantserwagens weer heroverd. Nu kwam Rotterdam aan de beurt.

Plan B
De Duitsers hadden een plan B. Mocht de aanval op Den Haag mislukken dan zouden zij via de Moerdijkbruggen, de bruggen bij Dordrecht en de Maasbruggen in Rotterdam de weg naar Den Haag openen. Op 10 mei 1940 werd daar al op vooruitgelopen. Ook om 03:55 uur hadden Duitse bommenwerpers via een omweg over de Noordzee het vliegveld Waalhaven zwaar gebombardeerd. Na de landing van Duitse parachutisten en luchtlandingstroepen werd enkele uren zwaar gevochten. Aan beide kanten vielen tientallen doden. De Duitsers kregen de overhand en ook bombardementen van Nederlandse en Britse vliegtuigen mochten niet meer baten.
Op de Maas streken op dezelfde tijd aan weerszijden van de Willemsbrug en de spoorweg brug twaalf kleine watervliegtuigen neer met in totaal 120 Duitse soldaten. Er waren geen Nederlandse soldaten. Enkele politiemensen traden op.
Zoals Aad Wagenaar beschrijft trok een Rotterdamse politieman zijn pistool en riep iets in de trant van: ,,Hallo, wat doen jullie daar?” Hij werd direct doodgeschoten.

Maar op de avond van die tiende mei waren de Duitsers er niet in geslaagd de bruggen in handen te krijgen. Ze hadden nog een klein groepje op de rechter Maasoever, maar ze waren teruggedreven door Nederlandse soldaten naar het gebouw van de Nationale Levensverzekeringsbank en enkele omringende percelen. Op het Noordereiland - met zo'n 13.000 inwoners – zat de burgerbevolking tussen de twee fronten.

Wat zou de dag van morgen brengen… (zie ook gisteren).

 

 

 

Deel dit bericht met je vrienden!

De toekomst is vandaag, de geschiedenis wordt morgen geschreven