Valse hoop

12 april 2015 door Corry Gryn
We staan er allemaal voor open; (tv-)reclame. En we tuinen er bijna allemaal in. Ik zelf ook bij tijd en wijle… Wie wil nu géén wittere tanden, golvend glanzend dik haar en een strakke jonge huid! Zelfs de grootste nurk is wel érgens gevoelig voor. En ik mag spreken uit ervaring.
Hoe vaak het niet gebeurt dat ik een dame in de winkel krijg die afkomt op een reclame van een niet nader te noemen cosmeticaconcern en denkt dat haar diepgerimpelde bekkie na twee weken weer fris en fruitig zonder rimpels de buitenwereld in gaat…. ,,Ach ziel,’’ denk ik dan.


Kijk, ik sta daar niet om vliegen te vangen, dat begrijpt u toch ook wel? Nu zal ik het mensje écht geen dingen beloven die gewoon niet mogelijk zijn, maar ik zal haar er niet van weerhouden om zo’n crème te kopen als ze dat wil. Ook ík wil graag een enigszins goed belegde boterham, u toch ook?
Dus ik kan twee dingen doen.

A: Ik kan zeggen: ,,Ja, waarom probeert u het niet eens? Het is een heerlijke crème, trekt lekker in en is goed betaalbaar. Kijk, het zal u geen super strakke huid opleveren, maar het verzorgt de huid wel erg goed!” Dan ben ik eerlijk maar hou tegelijkertijd wel een slag om de arm. Je weet nooit wat zo’n crème nog kan doen, nietwaar?
B: Ik kan óók zeggen, ,,Tsja, u moet het net als een plofkip bekijken; als die verschrompeld in z’n plastic bakje ligt kan de fabrikant er nóg zoveel water op gooien maar het komt nooit meer goed!” Met het risico dat zo iemand jankend de winkel uitrent en acuut naar een psychiater moet… Dat doe je een mens toch niet aan? Dus ik ga voor de eerste methode. Je kunt het beste eerlijk blijven.

Volgend voorbeeld. Het Haar. Mét hoofdletter! De één na de andere schoonheid met een prachtige volle bos glanzende lokken knalt geregeld onze huiskamers in. En dan zie ik in gedachten talloze dames en heren vertwijfeld zitten kijken. ,,Zou dat nu écht werken? Toch maar naar de drogist morgen.”
Sta ik de andere dag als een idioot te verzinnen welke shampoo er gisteravond weer gepromoot is, want de meeste mensen weten wel hoe het model eruitzag, maar niet hoe het product heet. En ik sla de reclames liever over. Oeps!

Maar meestal komen we er toch wel uit; men pikt vaak bepaalde beelden op uit een betreffende reclame. Een goed voorbeeld is hier de reclame van het merk met de paarse flessen. Degene die díe reclame heeft bedacht mogen ze wat mij betreft dik betalen. Hilarisch!
Maar zelfs shampoo van dat merk is niet in staat om van een bos uitgedroogd hooi een glanzende krullenbos te maken…. Moet ík dan degene zijn die zegt: ,,Nou mevrouw, in Uw geval zou ik toch aanraden langs de eerste de beste kapper te gaan en die hele zwik uitgeplozen touw af te laten knippen. Daar is geen eer meer aan te behalen!” Met het risico dat zo iemand… enz, enz….

Vervolgens de mascara’s: zwoele ogen met enorme wimpers blikken de huiskamers in. Meneer schiet direct overeind in z’n stoel en zegt: ,,Zóóó!” Mevrouw schiet óók overeind en zegt ,,Ooooh!” en vliegt naar de spiegel in de gang; groot licht aan, en kijkt of háár wimpers een beetje in de buurt komen van de reclame. Oei!!! Dát kan wel een ‘boostje’ gebruiken! De andere dag staat ze dan naast me bij de make up-bak van een populair Frans merk en kijkt me met zo’n gretige blik aan. ,,Werkt dat nou écht? En welke mascara gebruik jij?”
Kijk, dan kan ik het niet maken om te zeggen dat ik wel érg gezegend ben met lange volle wimpers (bedankt, mam!), en dat een mascara géén wondermiddel is dat van dunne korte rechte haartjes lange volle en gordijn-wapperende vleugels kan maken. Nee, ook dán vertel ik zo iemand dat ze het maar eens moet proberen.

Ik ga écht haar hoop niet de grond inboren, ik kijk wel uit! En je staat versteld wat een mascara nog kan doen bij dunne sprietjes, zeker als je een dubbele laag gebruikt!
Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik soms met kromme tenen bepaalde reclames zit te bekijken. Zo ook die van maandverband: ze doen potdikke net of ongesteld zijn een feest is. Het kán gewoon niet anders of dit is bedacht door een man! Ik hoop altijd nog dat zo’n kerel óók eens een paar maanden ongesteld wordt. Dan wordt die achterlijke reclame stante pede van de buis gehaald. Ze zijn niet goed bij hun hoofd!

Dus u ziet, het is niet alles goud wat er blinkt. En als we héél eerlijk zijn geloven we toch niet alles wat ons tussen de programma’s door voorgeschoteld en beloofd wordt? Je kunt tenslotte geen Rolls Royce maken van een afgeragd Lelijk Eendje! Toch?

Over de columnist

Corry Gryn

Corry Gryn (Sliedrecht 1963) is columnist bij V&M. Ze werkt tevens als drogist in Sliedrecht, houdt van muziek -van rock tot opera- en is gek op dieren.

Vrede aan laars gelapt (+ video)
14 apr
Vrede aan laars gelapt (+ video)
Rancune positief opgepakt
14 apr
Rancune positief opgepakt
Telegrambesteller der PTT
03 apr
Telegrambesteller der PTT
Blind achter het stuur
30 mrt
Blind achter het stuur
Stappen ze ooit over hun schaduw heen?
22 mrt
Stappen ze ooit over hun schaduw heen?
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.