Markthalprijzen

02 oktober 2014 door Jim Postma


(Ingezonden brief)

,,Met veel plezier de reportage gelezen van uw AD/RD-verslaggevers Marcel Potters en Carel van der Velden over de opening van de nieuwe Rotterdamse Markthal. Gerenommeerde journalisten die in de loop der jaren hun sporen meer dan verdiend hebben.

In allerlei superlatieven doen zij hun verslag, net als de ten hemel prijzende reacties van hun buitenlandse collega’s. Rotterdam is hier heel terecht, ook voor toeristen, wederom op de kaart gezet.


Maar hoe zit het met de prijzen in die luxe markthal? Hoeveel moet een kraamhouder voor die kraam betalen per maand, kwartaal of per jaar? Astronomisch heb ik gehoord, maar dit zie ik liever als feiten in de AD/RD-kolommen. En hoeveel kosten elementaire producten als groenten, fruit, vis, kip- en vleeswaren?

In het NOB/NOS-journaal van afgelopen dinsdagavond vertelde een van de neringdoenden in de nieuwe hal op een simpele vraag van de journaalverslaggever: ,,Hoeveel kost een kilo tomaten?’’ Antwoord markthalkoopman: ,,Vanaf 4 euro per kilo!’’ Daarnaast liet het journaal de prijzen zien van de ‘oude’ marktkooplieden naast de hal. ‘Kilo tomaten voor een euro’ en zelfs een kilo tomaten voor 50 eurocent.

De gemiddelde Rotterdammer, in nog steeds crisistijd, heeft al weinig te besteden dus een objectief plaatje van de prijs van producten in de nieuwe Markthal en op de gewone markt zou passen in uw marktonderzoeken. Maar helaas geen woord hierover.

Net zo min een woord over hoe de marktkooplui van de jarenlange oude stempel denken over deze toch nieuwe concurrent. Volgens mij klaagden zij al steen en been over hun dalende omzetten.’’

Over de columnist

Jim Postma

Jim Postma (1948-2019, Rotterdam) was in 2008 mede-oprichter van Rotterdam Vandaag & Morgen en was tot en met zijn overlijden in 2019 hoofdredacteur.

Postma begon in 1965 als journalist bij dagblad De Rotterdammer. Daarna was hij zeven jaar correspondent in  Afrika voor onder meer Radio 1 en 2. Hij werkt de jaren daarna als onderzoeksjournalist bij dagblad Het Vrije Volk. Na die periode maakte hij meerdere televisiedocumentaires. Onder meer 'Een rustige Jaarwisseling’ voor de NOS/NOB samen met Paul Stolk welke met 2.4 miljoen kijkers niet alleen veel impact en waardering (cijfer 8,2) oogstte , maar waar ook de antivuurwerkcampagne  ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’.uit voor kwam.

Andere door hem gemaakte TV-documentaires gemaakt in vaak verre buitenlanden zoals Mongolië of Zuid Afrika werden onder meer uitgezonden door zowel Nederlandse als buitenlandse omroepen zoals  BRT en CNN 

in 2008 begon Postma samen met Geert-Jan Laan het papieren weekblad Rotterdam Vandaag & Morgen dat nog in voortgezet werd als het gelijknamige elektronische webmagazine. 

"Sproetenkop!"
02 dec
"Sproetenkop!"
Over Lupofilie
29 nov
Over Lupofilie
Luiers
24 nov
Luiers
De Bestseller
19 nov
De Bestseller
Eerherstel voor de Halve Zool
12 nov
Eerherstel voor de Halve Zool
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.