't Ken ook met de helft

02 september 2014 door Geert-Jan Laan

Door het recente overlijden van de Rotterdamse havenprominenten Piet de Ruiter en Jacques Schoufour kwamen wat herinneringen boven waaraan ik veel heb gehad tijdens mijn uiteenlopende loopbaan van onderzoeksjournalist, zelfstandig ondernemer en hoofdredacteur.

Met Piet de Ruiter werkte ik wel samen in soms netelige advieskwesties. Hoewel hij had gestudeerd en ik als jongeman in het diepe van de dagbladjournalistiek was gegooid hield hij er ook van meningsverschillen, conflictsituaties en belangenverstrengelingen helder en kort onder woorden te brengen.
Van hem leerde ik dat het soms loont je dommer te houden dan je bent. Daarmee geef je je gesprekspartner, niet zelden behoorlijk ijdel en soms vervuld van zelfoverschatting, de kans met bolle teksten zijn eigen weg naar de uitgang te plaveien.


Een voorbeeld is toen ik als hoofdredacteur van een grote provinciale krant geconfronteerd werd met een adviesbureau dat door de directie was ingehuurd om de indeling in bepaalde functies opnieuw onder de loep te nemen. Het doel was natuurlijk de mensen lager in te schalen en zelfs suggesties te doen dat het wel met minder mensen zou kunnen.

Ik liep over de gang toen de indeling van de medewerkers van het redactiearchief aan de orde waren. Iemand zag mij lopen en haalde mij naar binnen. De adviseur deed blij verrast. Met een redelijke aardappel in zijn keel sprak hij zijn vreugde uit over het feit dat nu de hoofdredacteur zelf aanwezig was.
Hij herhaalde zijn betoog even voor mij: ,,We hebben eens goed gekeken naar het noodzakelijke niveau van die medewerkers. Wel meneer Laan, u zult het met ons eens zijn, wij zeggen dat niveau is hooguit MBO-tjes.”
Ik zweeg even en zei toen: ,,Ik kan dat zelf moeilijk beoordelen. Ik heb de oude MULO zelfs niet afgemaakt.” Het voorstel stierf in het gelach van de andere aanwezigen.

Jacques Schoufour was ooit directeur van Frans Swarttouw's Havenbedrijf. Een massagoed-bedrijf dat jaarlijks miljoenen tonnen kolen en ertsen oversloeg. Of ik de volgende anekdote van hem heb gehoord zou best kunnen. Maar hij zou het zo kunnen hebben verteld.
Toen de oude Frans Swarttouw stierf, de grondlegger van het bedrijf, werd hij begraven op een sjieke begraafplaats in Hillegersberg. Acht bootwerkers droegen de kist. Tot hun grote schrik hoorden ze plotseling geklop van binnen uit de kist.
Even later hoorden ze het door sigarenrook en oude jenever gebarsten stemgeluid van de oude baas. ,,Met hoeveel lopen jullie daar?”
Een bootwerker: ,,Met ons achten, meneer Swarttouw.”
Swarttouw: ,,'t Ken ook met de helft.”

Deze is goed te gebruiken wanneer een duur en nieuw organisatieadvies-bureau zo ongeveer op de helft van de eerste, met veel lichtbeelden en grafieken ondersteunde presentatie is.

Over de columnist

Geert-Jan Laan

Geert-Jan Laan (1943, Delfzijl) is mede-oprichter van Rotterdam Vandaag & Morgen en was tot en met 2016 mede-hoofdredacteur.

Laan begon zijn journalistieke carrière bij Het Vrije Volk en het Rotterdams Parool, werkte van 1970 tot 1975 als sociaal economisch redacteur bij Het Vrije Volk en bedreef tussen 1975 en 1982 samen met Rien Robijns onderzoeksjournalistiek, o.a. naar Lockheed/Northrop, OGEM, etc. Ze wonnen de persprijs 1980 en publiceerden samen vijf boeken.

Daarna werkte Laan tot 1990 als plaatsvervangend hoofdredacteur/directeur van Het Vrije Volk te Rotterdam. Via zijn eigen PR- en journalistiek productiebureau deed hij in 1991 ,in opdracht van Robert Maxwel, onderzoek naar de eerste Nederlandse tabloid.

Hij was tot 2003 hoofdredacteur van Nieuwsblad/Dagblad van het Noorden en was onder meer voorzitter van het Nederlands Persmuseum te Amsterdam. Tevens was hij voorzitter van de Commissie Dag van de Persvrijheid.

"Sproetenkop!"
02 dec
"Sproetenkop!"
Over Lupofilie
29 nov
Over Lupofilie
Luiers
24 nov
Luiers
De Bestseller
19 nov
De Bestseller
Eerherstel voor de Halve Zool
12 nov
Eerherstel voor de Halve Zool
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.