ING-bank: ‘GEEN oplossing’
Sinds ik al mijn
vaste maandelijkse kosten automatisch laat afschrijven, heb ik aanzienlijk
minder zorgen. Dus je huur of hypotheek, gas- en elektrisch, zorgpremies,
verzekeringen en noem maar op. Automatisch laten afschrijven, dus de steeds
terugkerende kosten, kan ik iedereen aanraden.
Laatst kreeg ik
van een overheidsinstantie een forse rekening gepresenteerd die ik in
maandelijkse termijnen kon aflossen. Ik vroeg toen onmiddellijk aan de
betreffende instantie of dit automatisch kon. ‘Ja’, zo vertelde de betrokken
ambtenaar, ‘dat kan. Maar daar moet u dan zelf voor zorgen.’
‘Ik weet niet hoe
dat moet. U heeft daar toch zeker wel formulieren voor?!’, was mijn
wedervraag.“Nee’, was het antwoord,
‘dat moet u zelf regelen via uw bank’.
Teleurgesteld bel
ik dus mijn eigen ING-bank, de afdeling ‘Klantenservice’. Daar had ik goede
contacten en ervaringen mee.Toen ik
echter simpel vroeg om deze automatische overschrijving voor mij te regelen
kreeg ik te horen: ‘Nee, dat kunnen wij niet. U moet dit zelf regelen via het
Internetbankieren.’
Even was ik uit
het veld geslagen. ‘U kunt dit niet’, zei ik haast cynisch, ‘maar vroeger was
dit geen enkel probleem bij uw bank.’ Klantenservice: ‘Ja, vroeger is vroeger,
hè. Maar u zal hetnu toch echt zelf
moeten regelen via het Internet!’
In kringen rondom
mij heen hoor ik dat het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld is om te
‘internetbankieren’. Ik wil er beslist niet aan, terwijl ik heus wel weet hoe
met het internet om te gaan. Te veel verhalen heb ik gelezen over oplichting en
fraude via het net, laat staan ‘hackers’ die even je rekening komen plunderen.
Daarnaast ben ik erg gesteld op mijn privacy.
De geldmagnaten
en de ‘Big Brother is Watching You’ dwingen je steeds meer om te
‘automatiseren’. Het ‘dwingen’ wordt zelfs een vorm van ‘chanteren.’ Banken en
postkantoren sluiten om de haverklap en van ‘service’ of de ouderwetse
dienstverlening issteeds minder sprake.
Bij een van de
nog geopende ING-bankfilialen ga ik het nog eens proberen. ‘Ik kan echt niets
voor u doen’, zegt de loketman uitermate beleefd. ‘Maar u kan wel bij ons een
klacht indienen’.
Dat doe ik dus.
Hij laat mij vervolgens het klachtenformulier invullen en met een sympathieke
lach presenteert hij mij het resultaat. Keurig netjes is omschreven wat mijn
bezwaren zijn.
Dan valt mijn oog op de laatste vraag waar staat: Oplossing?…
Met kapitale letters vulde mijn loketman in: ‘GEEN’.