Wilhelmina kocht ook vliegtuigen

09 oktober 2013 door Geert-Jan Laan

Nu de aankoop door Nederland van 37 nieuwe JSF-gevechtsvliegtuigen rond lijkt kunnen we vaststellen dat iedere twintig jaar in Nederland ongeveer dezelfde discussie wordt gevoerd.
Kort gezegd de VVD wil het graag, de PvdA aarzelt en de andere linkse partijen zijn mordicus tegen. Uiteindelijk gaat het allemaal toch door.


Dat was ook zo toen tijdens het kabinet Den Uyl in de beginjaren zeventig van de vorige eeuw het besluit moest geworden genomen de verouderde Starfighters te vervangen door de nieuwe F-16 jachtbommenwerpers. Het PvdA-congres was tegen. De toenmalige sociaal-democratische minister van Defensie, de markante politicus Henk Vredeling was voorstander.

Dat had er ook mee te maken dat de jonge Vredeling in de meidagen van 1940 met eigen ogen had gezien hoe de kleine Nederlandse luchtmacht door de Luftwaffe – overigens na zwaar verzet – uit het luchtruim was geschoten.
,,Congressen kopen geen vliegtuigen,” zei Vredeling. En hij voegde daar aan toe: ,,Dat doet de regering. En alleen de Tweede Kamer kan dat terugdraaien.”
Daar kwam bij – net als overigens nu – wanneer je het besluit neemt dit type vliegtuigen te kopen, de Amerikaanse toestellen verreweg de betere zijn. Het feit dat ook de Britten voor de JSF hebben gekozen spreekt in dit opzicht boekdelen.

Dat brengt ons even terug naar het najaar van 1940 en 1941 toen het Verenigd Koninkrijk een strijd op leven en dood voerde om diezelfde Luftwaffe de voet boven Engeland dwars te zetten. De Britse regering had een regeling waarbij vermogende inwoners van dat land voor vijfduizend pond een Spitfire (het Britse jachtvliegtuig) konden sponsoren.
De Britse krant ‘Daily Mail’ spreekt dan ook met grote waardering over het gebaar dat koningin Wilhelmina van Nederland, gevlucht naar Londen, destijds maakte. Uit haar eigen vermogen betaalde zij toen het formidabele bedrag van 215.000 Britse ponden. Daarmee bekostigde zij een geheel nieuw squadron Spitfires. Maar liefst 43 nieuwe vliegtuigen konden aan de strijd tegen de Duitsers worden toegevoegd.

Over de columnist

Geert-Jan Laan

Geert-Jan Laan (1943, Delfzijl) is mede-oprichter van Rotterdam Vandaag & Morgen en was tot en met 2016 mede-hoofdredacteur.

Laan begon zijn journalistieke carrière bij Het Vrije Volk en het Rotterdams Parool, werkte van 1970 tot 1975 als sociaal economisch redacteur bij Het Vrije Volk en bedreef tussen 1975 en 1982 samen met Rien Robijns onderzoeksjournalistiek, o.a. naar Lockheed/Northrop, OGEM, etc. Ze wonnen de persprijs 1980 en publiceerden samen vijf boeken.

Daarna werkte Laan tot 1990 als plaatsvervangend hoofdredacteur/directeur van Het Vrije Volk te Rotterdam. Via zijn eigen PR- en journalistiek productiebureau deed hij in 1991 ,in opdracht van Robert Maxwel, onderzoek naar de eerste Nederlandse tabloid.

Hij was tot 2003 hoofdredacteur van Nieuwsblad/Dagblad van het Noorden en was onder meer voorzitter van het Nederlands Persmuseum te Amsterdam. Tevens was hij voorzitter van de Commissie Dag van de Persvrijheid.

Afgeschreven
20 apr
Afgeschreven
Vrede aan laars gelapt (+ video)
14 apr
Vrede aan laars gelapt (+ video)
Rancune positief opgepakt
14 apr
Rancune positief opgepakt
Telegrambesteller der PTT
03 apr
Telegrambesteller der PTT
Blind achter het stuur
30 mrt
Blind achter het stuur
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.