Nieuw-Amsterdam

In ‘de meest Rotterdamse krant van Rotterdam’ een column over Amsterdam? Het moet niet gekker worden. Maar soms is het goed wanneer een nuchtere Rotterdammer een blik werpt op een hysterisch Amsterdams verschijnsel: het massatoerisme. De groei ervan is niet meer te stuiten. Goed voor de economie, slecht voor bewoners die dagelijks het lawaai ondergaan en de zooi mogen opruimen. Voorlopig komt er geen einde aan de toeristenstroom: heel China staat te trappelen om onze molens en grachten te bekijken.
In Rotterdam is de toerist inmiddels geen bijzonderheid meer. Vooralsnog kan onze stad het aan. Amsterdam slibt echter dicht als er geen maatregelen worden genomen. Om de Amsterdammer uit de nood te helpen, bied ik burgemeester Halsema gratis en voor niets een oplossing aan. Eerst de analyse. Wat zoekt de toerist in Amsterdam? En welke mensen geven de meeste overlast?
Amsterdam heeft grachten, mooie gevels, gezellige winkels en een leuk uitgaansleven: je kunt er ongeremd blowen en dat oord van treurnis, de Wallen, bezoeken. Voor veel buitenlandse bezoekers een aantrekkelijke mix. Toeristen zijn kuddedieren. Amsterdam staat nu eenmaal hoog op allerlei lijstjes. Amerikanen en Aziaten bezoeken eerst Parijs, Londen en Barcelona. Een logische volgende stad is Amsterdam, niet Bratislava of Wroclav, wat ook mooie steden zijn. Dit zijn brave meutes die in Venetië ook het uitzicht staan te verpesten, maar verder onschuldig zijn. Zodra de duisternis invalt komen zij zonder begeleiding hun hotelkamers niet meer uit.
Er zijn andere toeristen, die evenzeer kuddegedrag vertonen. Ze willen er even helemaal uit. Iedereen kent ze, de mannen die om 12 uur ‘s middags met hun ontblote vette pens op een terras van een of andere toeristenmagneet zitten en veel te duur bier drinken van een fout merk. Na het blowen, vreten en snuiven zeiken ze groepsgewijs in een gracht en waggelen ze vervolgens schreeuwend over de Wallen. De duisternis is ingevallen en het is druk op straat. Het is vooral deze groep die je het liefst niet in je stad wilt hebben.
Mijn plan komt er kortweg op neer dat je voor deze groep een alternatief biedt. Hun wensen zijn beperkt. Musea, galeries en originele winkeltjes boeien hen niet. Zij willen plat vermaak. Bouw hiervoor een tweede Amsterdam en noem het Nieuw-Amsterdam. Als locatie moet het niet te ver van Schiphol afliggen, maar wel zo ver mogelijk weg van alle overige bewoning. In Nieuw-Amsterdam vind je een nagebouwde stad met grachten, geveltjes, cafés en coffeeshops. Er is uiteraard een hoerenbuurt die gewoon de Wallen heet. Er zijn er sekswinkels, feestwinkels, pizzabakkers, wafelbakkers en al het overige waar de toerist zo van smult.
Alleen wonen er nauwelijks mensen in deze stad. Alles is er namaak maar daarom niet minder echt voor de toerist. Bovendien is alles heel efficiënt ingericht en makkelijk schoon te houden. Rotzooi donder je gewoon op straat. Een paar maal per dag trekken schoonmaakwagens door de stad die het aaneengesloten asfalt schoonspuiten. Bierfietsen krijgen alle ruimte. Het grachtwater bevat chloor. Erin zeiken of erin vallen, het is allemaal toegestaan. Sluitingstijden bestaan niet meer. Kortom, het walhalla waar je ongestoord een vrijgezellenfeest kunt organiseren. Op straat lopen wel autochtonen, maar dat zijn acteurs.
Mocht Nieuw-Amsterdam gebouwd worden, dan moet het oude Amsterdam wat aanpassingen ondergaan. De Wallen worden opgeheven, de aantallen coffeeshops en overbodige toeristenwinkels worden sterk teruggebracht. Nutella wordt een verboden product binnen de stadsgrenzen. Over een paar jaar zal de Engelse zuiptoerist niet meer beseffen dat hij het oude Amsterdam niet gezien heeft. Nieuw-Amsterdam wordt het echte Amsterdam.
Ik hoop dat ze in Amsterdam meelezen en dat Halsema snel maatregelen neemt voor de bouw van Nieuw-Amsterdam. Er worden in één klap een hoop problemen mee opgelost. Amsterdam zal weer leefbaar worden. Het ware doel van dit voorstel is natuurlijk dat het er uiteindelijk zo rustig en gezellig wordt dat wij Rotterdammers er met plezier een biertje gaan drinken. En mocht het Rotterdams toerisme de pan uit rijzen dan bouwen we gewoon een Nieuw-Rotterdam naast Nieuw-Amsterdam.