Woke-waanzin, wanneer houdt het op?
Het klinkt raar, maar ik kan me verplaatsen in de persoon, die het woord “nootmuskaat” taboe verklaarde, omdat de V.O.C. bij het halen van deze specerij veel Bandanezen heeft omgebracht. Buiten dat een historicus altijd empathisch vermogen moet hebben, moet je ook op oorzaken van handelen letten: Waarom doet men iets?
Oorzaak
Binnen een sekte zie je vaak een soort competitie onder de leden ontstaan, wie zich als het strengste en meest volgzame sektelid onderscheidt. Nog net demonstratief een gebedje extra, opvallend correcter gekleed gaan, openlijk meer bijdragen dan anderen enz. enz. Dat verschijnsel zie je ook binnen de woke-gemeenschap.* Ze laten zich net als sektariërs niet leiden door ratio, maar door hun eigen, op gevoel gebaseerde regels.
De “nootmuskaat-woker” - uiteraard afkomstig uit Pyongyang aan de Amstel - deed een ontdekking om zich in eigen kring als super correct te manifesteren: Het is nu tijdelijk de bekendste en meest besproken “woker” en wordt in eigen kring met afgunst bekeken.
Woke-namen
Toen Columbus voor het eerst in Caraïbische wateren kwam, leefden er bloeiende Indiaanse** gemeenschappen zowel ten Noordwesten als ten Zuidwesten van zijn landingsplek. Een eeuw later waren deze gemeenschappen of tot slaaf gemaakt of uitgeroeid. Daardoor werd het voor de toenmalige Europese overheersers noodzakelijk de transatlantische slavenhandel te starten om de export van goederen te blijven garanderen.
De producten, die werden geëxporteerd uit de Nieuwe Wereld waren tabak, aardappelen, tomaten, suiker, koffie en ananas. Als rechtgeaard woke aanhanger vraag ik me af of we deze producten nog steeds de door Europeanen verbasterde namen moeten geven? Er zijn toch wel oorspronkelijke namen te vinden? Dat geldt natuurlijk ook voor de producten afkomstig uit andere delen van de wereld, die werden uitgebuit door onze voorouders. Ik weet vrijwel zeker, dat bijvoorbeeld “pijpkaneel” “kruitnagel” en het al bijna gezuiverde “nootmuskaat” niet de oorspronkelijke benamingen hebben. Waar blijft de eerste woker, die zijn koffie de oorspronkelijke benaming geeft en met superieure glimlach zegt “Heerlijk zo’n kopje “Buna?”
Revolutie
De nootmuskaat eyeopener mag wat mij betreft tot een semantische revolutie leiden. Kunnen we het woord “eikenhout” nog schaamteloos gebruiken, terwijl we weten dat slavenschepen van dit hout gebouwd werden? “Hennep,?” De slaven werden geboeid met henneptouw dat gemaakt werd op de lijnbaan?
We waren al niet echt blij met Michiel de Ruyter, maar het laatste restje trots is vast verdwenen nu we ons realiseren, dat hij in zijn jeugd op een lijnbaan werkte en door het draaien aan het grote wiel henneptouw maakte. Touw, dat op zo’n afschuwelijke manier misbruikt werd. Extra pijnlijk is het feit dat hij keihard - de ganse dag – doorwerkte.
Vlissingen had belang in de W.I.C. en het standbeeld van de beruchte touwslager met zijn blauw geruite kiel siert daar de boulevard.
Hoe lang nog?
P.S. Dit stukje is geschreven op 24 januari j.l. Ondertussen heeft zich een nog wokener Amsterdammer (Mokummer ligt teveel voor de hand) gemeld. Met stip no 1 op de 020 woke-lijst. Hij/zij wil de replica van het VOC schip “De Amsterdam” verwijderen.
*Bij E.R. ben je zeer begerenswaardig als je het nieuws haalt of in beeld komt.
**Ik gebruik dit afschuwelijke op een misverstand gestoelde woord, omdat ik geen zin heb alle namen van de oorspronkelijke bewoners van Noord- en Zuid-Amerika op te zoeken.