Hallo, is daar iemand?
Wat is dat toch tegenwoordig als je naar een bedrijf belt voor een vraag? Kreeg je vroeger direct iemand aan de telefoon die je hielp, nu moet je eerst een keuzemenu doorlopen en dan maar hopen dat je een mens aan de telefoon krijgt!
Voorbeeld: ik bel mijn garage, waar ik mijn Uppie lease. Was altijd heel eenvoudig. Kreeg iemand aan de telefoon die je heel hartelijk te woord stond, en je keurig hielp. Dat was voor het eerst dit jaar compleet anders.
Nadat ik al een keer of drie getracht had om überhaupt uit de wachtrij te komen, kreeg ik uiteindelijk een dame aan de telefoon die schijnbaar een zenuwinzinking nabij was. Ik dacht even een bandenwissel te regelen, en gelijk een contractverlenging. Nou, dat ging effe héél anders dan ik gewend was! De duidelijk geïrriteerde dame vertelde me dat het vreselijk druk was aan de telefoon, dat er een computerstoring was en de onderlinge communicatie met de werkplaats óók bepaald niet van een leien dakje ging. Ze zou me op een zogenaamde terugbellijst zetten, maar daar moest ik volgens haar maar niet te veel van verwachten, want , ik citeer: "Ze bellen negen van de tien keer tóch niet!".
Verbouwereerd heb ik haar maar heel veel sterkte gewenst en afgehaakt: ik zou het later nog wel een keer proberen... En dat deed ik dus een week later.
Dit keer kreeg ik zowaar binnen vijf minuten een vriendelijke dame aan de lijn. Die kon me gelukkig helpen met een afspraak. Maar er was jammer genoeg niemand van de contracten aanwezig.
Dus klom ik zo net maar weer eens in de telefoon. Werd heel vriendelijk geholpen, ik moest een ander nummer bellen. Oké, ik gedaan. Maar wat schetste mijn verbazing: ook hier kon ik niemand persoonlijk spreken. "Dat kunt u allemaal regelen via de app, mevrouw!".
Dat wil mevrouw niet, toevallig! Mevrouw wil gewoon iemand aan de andere kant van de lijn hebben: een Mens! Uiteindelijk een mailadres gekregen, en of ik maar een mail wilde sturen. Met de moed der wanhoop dat gedaan, en nu is het weer afwachten.
Wat een verschil met de afgelopen jaren! Het bedrijf is namelijk gefuseerd, en dat betekent helaas niet altijd dat de persoonlijke service er op vooruit gaat! Ik denk dat als de oprichter van het bedrijf nog zou leven, het er een tikkeltje anders aan toe gegaan zou zijn. Ik heb hem jaren in onze winkel geholpen: een schat van een man! Altijd als hij binnen kwam eerst kijken of ik er was, en altijd reuze fijn met hem kunnen praten. Het was een Mensenmens, geen keiharde zakenman.
Wat zou ook de zakenwereld er ontzettend van opknappen als er nog zulke mensen als hij aan het roer stonden, maar helaas schijnt dat in de huidige tijd niet meer mogelijk te zijn.
Snapt u nu dat ik soms hevig terug verlang naar vroeger?