Het Afdelingshoofd Mobiliteit en de zijnen

02 juli 2022 door Janny Kok
Het Afdelingshoofd Mobiliteit en de zijnen
Willem Elschot - Bld. Letterenhuis Antwerpen cco

Hoe luidde het door de Belgische schrijver en dichter Willem Elsschot bedachte spreekwoord ook al weer? “Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren, en ook weemoedigheid die niemand kan verklaren . . .” Het Afdelingshoofd Mobiliteit van de Cluster Stadsontwikkeling van de gemeente Rotterdam kiest vooralsnog voor de ‘doe niet’ variant bij de keuze om ziekenvervoerders ontheffingen te verlenen om van de specifieke rijbaan gebruik te maken in de tunneltraverse: “De groep met ontheffingshouders mag niet te groot worden, want anders wordt het te druk op de vrije rijstrook”, meldt het afdelingshoofd mobiliteit M.A. van Kruiningen desgevraagd. Hij deed twee maanden over de beantwoording van mijn vraag of de groep ontheffingshouders van worden uitgebreid, zodat met name ziekenvervoerders per taxi of rolstoelbus gebruik kunnen maken van de specifieke rijbaan in de Maastunneltraverse.

Ik herinner me een andere ‘doe niet’ variant van tientallen jaren geleden. Het toenmalige gemeenteraadslid Francesca Ravestein stelde om budgettaire reden destijds voor om geen metrohalte te maken bij de Wilhelminapier. Gezien de ontwikkelingen op die pier is het maar goed dat deze verkeerde zuinigheidsuggestie niet werd opgevolgd.

Voorlopig nemen beleidsmakers en verkeershandhavers het in de Maastunneltraverse voor lief dat maatregelen om milieu emissies door autoverkeer terug te dringen leiden tot ernstige filevorming bij de tunnel en in directe omgeving van het Erasmus Medisch Centrum (EMC). Zogenoemde ‘ziekentaxi’s’- en rolstoelbussen – inclusief de contractant Trevvel van de gemeente – moeten maar  in die file blijven wachten tot het autoverkeer weer op gang komt en ze hun passagiers bij het ziekenhuis kunnen afleveren.

Is dat erg? Jawel, zeker als je weet welke gevolgen dit kan hebben: Patiënten kunnen door filevorming te laat bij het EMC worden afgeleverd voor consult. Het komt voor dat ze in zo’n geval niet meer gezien worden door de specialist omdat het ‘te laat’ tijdsloot van 15 minuten is overschreden. Een Trevvel chauffeur wist mij te vertellen dat een patiënt bij de afdeling oncologie bij herhaling niet meer op consult kon; simpelweg omdat door filevorming in de tunneltraverse en daarbuiten (bijvoorbeeld aan de Westzeedijk en Boompjes) deze patiënt zich pas na het tijdslot van 15 minuten kon melden.

Het Afdelingshoofd Mobiliteit en de zijnen houden het intussen liever overzichtelijk door alleen een kleine groep ontheffingshouders van de specifieke rijbaan gebruik te laten maken. “Denk aan voertuigen van brandweer, ambulance en politie. Ook herkenbare RET-bussen buiten dienst (zonder reizigers), calamiteit RET-voertuigen van de Officier van Dienst en voertuigen die gebruikt worden voor bergingswerkzaamheden”, meldt hij, waarbij hij nog wijst op de Veiligheidsregio die schriftelijk bezwaar maakte tegen de aanwezigheid van voertuigen ‘anders dan Prio1 voorrangsvoertuigen’. Het is kennelijk irrelevant dat de passagiers in dit soort voertuigen zeker met prioriteit op tijd op hun afspraak in een ziekenhuis dienen te zijn.

De burger wordt nog wel bedankt voor “het signaal dat u met uw melding heeft afgegeven. Dergelijke meldingen zijn voor ons belangrijk om een beeld te krijgen van de belevenis op het gebied van het verkeer in Rotterdam.”

Oh ja? Deze burger vindt het antwoord een typisch gevalletje ‘kluitje in het riet’. De woordvoerder van de mobiliteitswethouder produceerde voor de gemeenteraadsverkiezingen nog een doekje voor het bloeden: Hij mailde: “De gemeente bekijkt nog of en welke andere gebruikers toegang tot de rijstrook kunnen krijgen, zonder de hulpdiensten en straks de bus er hinder van hebben. Trevvel zou een van die gebruikers kunnen zijn. Voordat anderen gebruik mogen maken van de rijstrook, is het helaas noodzakelijk om een controlesysteem te hebben, om na te gaan of weggebruikers die op de rijstrook rijden, er ook mogen rijden. Het gaat hier om een camerasysteem met kentekenherkenning.”

Ik miste nog een andere bekende oplossing: een onderzoek laten uitvoeren om dit vervolgens onderin een lade te leggen en het daar voorgoed laten liggen. Het blijkt een beproefd middel te zijn.

Over de columnist

Janny Kok

Janny Kok is freelance journalist met als specialiteit de Rotterdamse haven. Daarnaast is ze gecertificeerd Anglofiel want speech coach English. Ze woont in Vreewijk. 

"Sproetenkop!"
02 dec
"Sproetenkop!"
Over Lupofilie
29 nov
Over Lupofilie
Luiers
24 nov
Luiers
De Bestseller
19 nov
De Bestseller
Eerherstel voor de Halve Zool
12 nov
Eerherstel voor de Halve Zool
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.