Toeristen uit eigen land aantrekken kan

07 maart 2020 door Ronald Sørensen

Het gaat goed met het toerisme in onze stad. Het brengt werk en geld in het laadje. Toch valt het me op dat onze plaatselijke politiek en de afdeling toerisme van onze stad een van de meest voor de hand liggende redenen om onze stad te bezoeken nog steeds niet ontdekt hebben.

Wethouder Kasmi heeft gezegd dat we streven naar spreiding van de toeristen en naar een specifiek soort bezoekers. Daarbij wil hij dat de toeristen gaan wandelen en gebruik gaan maken van het openbaar vervoer.

Het lijkt me niet al te moeilijk om daaraan te voldoen.

Natuurlijk heeft onze stad naast de havens (leve de Spido!) enkele grote trekpleisters zoals Blijdorp, de Euromast en de Markthal, maar bekijk je Rotterdam met de ogen van een niet-Rotterdammer dan is er nog iets bijzonders aan onze stad namelijk het Metro netwerk: Geen enkele Nederlandse stad heeft zo’n uitgebreid stelsel.

Er zijn RET dagkaarten en ontwikkel daarbij een App waarop precies staat wat bij ieder station te zien of te beleven is? Op zich is het rijden in onze metro voor veel landgenoten gezien de multiculturele samenstelling van onze stad al een belevenis, maar daar hoeft het niet bij te blijven.

Uitgang Meent levert een fantastische blik en korte wandeling in het centrum op; zeker op marktdagen. Churchillplein (Beurs) en halte Stadhuis laten een ander deel van het centrum zien,net als Eendrachtsplein. Even wandelen van het ene station naar het andere over de Oude Binnenweg en de toeristen wijzen op de duidelijk aanwezige brandgrens of slenteren langs de Leuvenhaven.

Bij ieder station is wel een bezienswaardigheid. Delfshaven spreekt voor zich, maar ook Coolhaven heeft in de nabijheid heel bijzondere gebouwen. Halte Voorschoterlaan geeft een mooi zicht op enkele rustieke lanen en er staan patriciërshuizen. Over de Lusthoflaan terug lopen naar Gerdesiaweg. Halte Leuvenhaven (Spido) en Wilhelminaplein geven een goed uitzicht op de skyline. Kortom vrijwel ieder station heeft iets bijzonders in de nabijheid.

Daarnaast is ook boven de grond op Zuid veel te zien. Wij Rotterdammers zijn eraan gewend, maar voor niet Rotterdammers is het echt een belevenis om zo door Zuid te rijden.

Als je Parijs en Londen goed wil zien, dan is het aan te bevelen om niet alleen de Metro te nemen, maar deze op sommige stukken in te ruilen voor de bus. Dan pas zijn de verschillende wijken goed te bekijken. Dat kan in Rotterdam ook.

Vanaf Marconiplein met de tram naar het centrum of vanaf Centraal door het Oude Noorden en Crooswijk naar Kralingen.

Kortom legio mogelijkheden.

Combineer dat met kortingen bij winkels en horeca in de nabijheid van diverse stations en de kosten van zo’n combinatie van RET kaart en VVV App hoeven niet hoog te worden.

Misschien moet je zo’n kaart bij de cruiseterminal voor een habbekrats aanbieden om zo de toeristen, die anders door de hele randstad uitzwermen in Rotterdam te houden. Legio mogelijkheden zoals rijden naar Hoek van Holland en Rhoon. De metro loopt na de Beneluxtunnel ook nog langs havens!

Toch een gewetenskwestie. Moeten we de rustieke en oude centra van Schiedam, Vlaardingen en Maassluis wel onder de aandacht brengen van onze toeristen? En de bus naar Delft of de randstadrail naar Den Haag?

Vooruit, maar alleen als ze meebetalen!

Over de columnist

Ronald Sørensen

Ronald Sørensen (Rotterdam,1947) studeerde biologie en geschiedenis en was 32 jaar leraar in het voortgezet onderwijs. Hij is medeoprichter van Leefbaar Rotterdam en was van 2011 tot 2015 lid van de Eerste Kamer. Vanaf 2016 schrijft hij columns voor RV&M.

Afgeschreven
20 apr
Afgeschreven
Vrede aan laars gelapt (+ video)
14 apr
Vrede aan laars gelapt (+ video)
Rancune positief opgepakt
14 apr
Rancune positief opgepakt
Telegrambesteller der PTT
03 apr
Telegrambesteller der PTT
Blind achter het stuur
30 mrt
Blind achter het stuur
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.