vrijdag 26 februari 2021

webZine over stad, cultuur
en wereld

Kok-pit, foto Janny Kok
22
apr

Thuiscoronapiloot

En? Zijn we onder de indruk van hetgeen er op de zoveelste Corona persconferentie is gezegd? Wat een ernstige gezichten hè en al dan niet gespeelde betrokkenheid van de minister-president. Mooi die uitleg van de RIVM topman, maar werkelijke oplossingen voor praktische problemen door de zogenoemde lockdown hebben ze niet. Zelfs de dringend geadviseerde 1,5 meter afstand van elkaar, kunnen de sprekers zelf niet waarmaken.

Ik zit als 70-jarige in de zogenoemde risicogroep, dus wat doe ik? Natuurlijk houd ik me aan de RIVM instructies, maar als eeuwige journalist blijf ik wel onderzoeken hoe haalbaar die instructies van al die onderzoekers en politici in het dagelijks leven zijn. Thuis werken is geen probleem. Dat doe ik al jaren lang als freelance journalist vanuit mijn eigen Kok-pit. Het was tot het begin van het corona tijdperk geen probleem om online boodschappen te doen bij de supermarktketen van mijn voorkeur. Daarbij sprak de online supermarkt Picnic me vooral aan vanwege diens innovatieve, milieuvriendelijke concept.

Wat blijkt sindsdien? Niemand van de grote supermarktketens kreeg de gebroken schakel gerepareerd tussen de distributiecentra, het vervoer naar de supermarkten en/of de online bestellende klant. Wie zich overlevert aan de genade van de supermarkt planners mag tegenwoordig blij zijn dat hij zijn boodschappen binnen een week thuis geleverd krijgt, terwijl dat in normale tijden na een werkdag was.

Foto Wikipedia

De niet zo innovatief gebleken Picnic heb ik wat ideeën aan de hand gedaan, sinds ik iets wijzer ben geworden over de zogenoemde kunstmatige intelligentie. Het moet toch mogelijk zijn om op basis van bestaande klantengegevens te filteren op nut en noodzaak van adequate bediening. Picnic startte de sympathieke actie om tenminste medewerkers in het Erasmus MC (en mogelijk andere ziekenhuizen) gegarandeerd op korte termijn te leveren. De vraag is of er een modus te vinden is om die garantie ook af te geven aan mensen in risicogroepen. Deze specifieke doelgroep is misschien te detecteren op basis van de bestellingen.

Je ziet de supermarktensector langzaam denken aan oplossingen om een eind te maken aan de supermarktloterij voor bestellingen met vele nieten. De drogistenketens zijn zover nog niet. Als test – en noodzaak – heb ik zojuist wat bestellingen geplaatst bij Kruitvat die deel uit maakt van in Hong Kong gevestigde Hutchison Whampoa. En raadt eens wat? De bestellingen kunnen pas op 1 mei worden afgeleverd, terwijl de producten al in voorraad zijn.

Voorlopig moet de bijdehante klant op basis van eigen voorraadbeheer bestellingen doen bij online supermarkten en/of andere online webwinkels. Hij/zij zit in feite noodgedwongen op de stoel van de planner van de leverancier. Het blijft dus hard werken voor de thuiswerkende klant!

©Janny Kok

 

 

Deel dit bericht met je vrienden!