vrijdag 15 januari 2021

webZine over stad, cultuur
en wereld

Emma Corrin als Diana, Princess of Wales . Screenshot YouTube Netflix trailer The Crown 4e serie
02
dec

Gekooid

En? Hebben jullie ook zo genoten van de vierde serie van The Crown op Netflix? Het daarnaar kijken kan tenslotte een kleine ontsnapping zijn uit de bestaande dreigende Coronawereld met boze en gefrustreerde mensen. Er is gemiddeld zeker tien miljoen Britse pond per aflevering van de serie geïnvesteerd. Het mag dus wat kosten, maar dan krijg je ook een enorme hoeveelheid pracht en praal, dramatiek en romantiek, voorgeschoteld.

De hele reeks afleveringen van The Crown is een sprookje met scherpe kantjes en een aardige marketing tool. Netflix zal zeker de zogenoemde ‘return of investment’ hebben bereikt met het verhaal vol fictie en wat feiten als nieuwe kijkerstrekker. Engelse critici dichtbij de werkelijke koninklijke familie hebben zich al over de The Crown uitgelaten: “Er moet in een disclaimer duidelijk worden gemaakt dat dit niet de realiteit is. Sommige scènes zijn verdraaid.”

Dat mag dan zo zijn, maar The Crown prikkelt zeker het voorstellingsvermogen van het leven in koninklijke kringen. Dat heeft niet veel met het leven van alle dag te maken. Wat te denken van de wetmatigheid van protocolvoorschriften? Neem bijvoorbeeld de manier waarop koninklijke hoogheden moeten worden begroet en hoe de communicatie dient te verlopen.

Het kan niet anders dan dat dit normaal gezien geen normale interactie is van de koninklijke mens en zijn of haar ‘onderdaan’. De eenzaamheid van de van geboorte adellijke Diana – na haar huwelijk Princess of Wales – wordt verbeeld in de scene waarin actrice Emma Corrin als ‘Diana’ balletoefeningen doet in de vervreemdende omgeving van een enorme paleiszaal.

Dat koninklijke hoogheden af en toe net gewone mensen willen zijn, blijkt onder meer uit het gedrag van koning Willem Alexander en zijn gezin. Zij wilden de Covid-19 beperkingen achter zich laten door herfstvakantie in hun Griekse vakantiehuis te vieren. Toegegeven: dat reisgedrag had een hoog jetset gehalte. De gemiddelde Nederlander wordt in deze tijd al snel gewezen op het uitgevaardigde reisverbod.

De kritiek op de koninklijke vakantievluchtpoging was dan ook niet mis, dus werd de vakantie vrijwel direct afgebroken uit een soort van imagoschadebeperking. De vraag is of de koning werkelijk doorvoeld heeft waarom het niet zo slim was de Corona richtlijnen losjes te interpreteren, getuige de videoboodschap waarin het koninklijk paar spijt betuigde voor hun vakantiereis naar Griekenland. "Onze reis naar Griekenland heeft bij heel veel Nederlanders hevige reacties opgeroepen. Het doet pijn Uw vertrouwen in ons beschaamd te hebben.”

Die verklaring had een behoorlijk ‘je mag tegenwoordig ook niks meer’ gehalte. Dat hebben de Majesteit en zijn echtgenote tenminste gemeen met het zogenaamde gewone volk. Dat wil tenslotte ook af en toe buiten de gebaande paden treden. Zo bezien gedragen we ons soms allemaal als gekooide Coronatijgers die uit willen breken. De een lukt dat, de ander niet.

Wat schreef George Orwell ook weer in zijn boek Animal Farm? “All animals are equal, but some animals are more equal than others.” Tja . . .

 

Deel dit bericht met je vrienden!