vrijdag 14 augustus 2020

webZine over stad, cultuur
en wereld

Marcus Pinas Foto Aad Hoogendorn

Dubbeltentoonstelling: The Visual Life of Social Affliction

10 juli 2020
Van vrijdag 10 juli 2020 tot en met zondag 27 september 2020
Van 13:30 uur tot en met 18:00 uur

De tentoonstellingen die TENT Rotterdam eigenlijk in het voorjaar op de planning had staan, zijn in de tussentijd alleen maar actueler geworden. Het wereldwijde protest tegen institutioneel racisme gaat over maatschappelijke ongelijkheid en sociale pijn die al lang heel spelen, en die in tijden van crisis nog worden uitvergroot. Over de doorwerking van een lange geschiedenis van structureel onrecht op het dagelijks leven van velen gaat The Visual Life of Social Affliction. Tegelijkertijd vraagt Adam Patterson zich in zijn eerste grote solotentoonstelling af hoe we na onze gezamenlijke ervaring van crisis verder kunnen. Vallen we terug in onze afzonderlijke levens, of vinden we nieuwe vormen van solidariteit? 

The Visual Life of Social Affliction 
10.07-27.09-2020 

In The Visual Life of Social Affliction zoeken 11 kunstenaars uit het Caribisch gebied en de Caribische diaspora naar een beeldtaal om sociale pijn tastbaar te maken. Hun werken zijn soms aangrijpend, maar ook vol schoonheid en hoop. De tentoonstelling vertrekt vanuit de erkenning dat de Caribische cultuur en samenleving hun wortels hebben in een geschiedenis van structureel geweld: genocide onder de oorspronkelijke bevolking, slavernij van Afrikanen, en dwangarbeid van Hindoestanen, Javanen en Chinezen onder de Europese koloniale regimes. De weerslag daarvan trekt tot op vandaag diepe sporen: psychologisch, maar ook materieel. Dit project probeert de blijvende impact van overgeleverde patronen van macht en ongelijkheid op de levens van mensen in beelden te vatten. Juist artistieke verbeelding kan hun ervaringen overdragen. 

The Visual Life of Social Affliction is een project van Small Axe, internationaal platform voor Caribische kunstkritiek. De naam is ontleend aan een Jamaicaans gezegde dat alom bekend werd dankzij Bob Marley’s protestlied: “If you are a big tree, we are a small axe”. Het inspireerde de gedachte achter Small Axe dat creatieve en kritische stemmen, zelfs als ze relatief marginaal zijn, verschil kunnen maken. 

Speciaal voor dit project werd nieuw werk gemaakt door kunstenaars Blue Curry (Bahamas/Londen), Florine Démosthène (Haïti/New York), Ricardo Edwards (Jamaica), Deborah Jack (Sint-Maarten/Jersey City), Patricia Kaersenhout (Nederland), Miguel Luciano (Puerto Rico/New York), Anna Jane McIntyre (Canada), René Peña (Cuba), Marcel Pinas (Suriname), Belkis Ramírez (Dominicaanse Republiek), en Kara Springer (Barbados/Toronto). Auteurs uit de Caribische diaspora werden uitgenodigd om voor de begeleidende publicatie over de kunstenaars te schrijven.  

De tentoonstelling is samengesteld door David Scott en Erica Moiah James van Small Axe, en was eerder te zien in Nassau (Bahamas) en Miami (VS). Deze Europese editie is een samenwerking tussen TENT en het Research Center for Material Culture / Wereldmuseum Rotterdam. 

TENT x Project Wiaspora podcastgesprekken 

Samen met diverse gastsprekers kijken programmamakers Gyonne Goedhoop, Richard Kofi en Simone Zeefuik vanuit een Caribisch perspectief naar Rotterdam. Al decennia strijden de Afro-Nederlandse en Caribisch-Nederlandse gemeenschappen in de stad om respect en erkenning. Worstelingen met de bureaucratie, het beleid en de lokale politiek bepalen voor een belangrijk deel de dynamiek en het karakter van de stad. Hoe ziet Rotterdam eruit voor wie het welzijn van de Caribisch-Nederlandse gemeenschappen centraal staat? Wie zijn de belangrijkste spelers, wat zijn de belangrijke plekken? Welke maatschappelijke bewegingen inspireren tot het maken van nieuwe kunst? 

De gesprekken vinden plaats in TENT en zijn vervolgens te beluisteren via Project Wiaspora op Spotify. 

The Whole World Is Turning | Solotentoonstelling door Adam Patterson 
10.07-27.09.2020 

De ene crisis na de andere lijkt over onze wereld te trekken. Maar de impact daarvan raakt niet iedereen op dezelfde manier. Hoe kunnen we elkaars pijn voelen, rouwen om elkaars verlies, en ons samen verhouden tot wat zich momenteel voltrekt? Hoe willen we samen verder nadat we onze beleving van crisis met elkaar hebben gedeeld? Die vragen staan centraal in de nieuwe video-installatie ‘A Ship of Fools’ van Adam Patterson. 

Patterson maakt gebruik van maskerade, textiel, performance, video en poëzie om nieuwe verhalen te vertellen of oude verhalen te hernemen en van nieuwe betekenis te voorzien. ‘A Ship of Fools’ is een vehikel voor uiteenlopende stemmen, die elk proberen woorden te vinden voor hun ervaringen in de moeilijke tijd waarin we leven. Patterson vertaalde de behoefte aan lotsverbondenheid, empathie en connectie naar een manier van werken die draait om samenwerking, en maakte ‘A Ship of Fools’ met Clementine Edwards, Nicole Jordan, Ark Ramsay en M. Maria Walhout. Een hoofdrol is weggelegd voor muziek en kanga’s – bedrukte doeken die je bij heuglijke of verdrietige gebeurtenissen als persoonlijk geschenk aan een ander geeft. 

Adam Patterson (Bridgetown, 1994) werkt als beeldend kunstenaar en schrijver, en woont afwisselend in Barbados, Londen en Rotterdam. Patterson nam deel aan de Hamburger Community of Art in Rotterdam (2019); exposeerde onder meer bij Live Art Development Agency (Londen), Barbados Museum & Historical Society (Bridgetown), Roodkapje (Rotterdam), Ateliers ’89 (Oranjestad), Alice Yard (Port of Spain); en publiceerde in ARC Magazine, Sugarcane Magazine, PREE, Mister Motley en Metropolis M. 

Info

Organisator:

Adres:

Telefoon:

E-mailadres:

Website:

TENT

Witte de Wthstraat

+3110

info@tentrotterdam.nl tentrotterdam.nl
Deel dit bericht met je vrienden!