zondag 28 februari 2021

webZine over stad, cultuur
en wereld

Sam Hersbach, Marisa Rappard

14 februari 2021
Van zondag 14 februari 2021 tot en met zondag 14 maart 2021
Van 12:00 uur tot en met 17:00 uur

Mental Pathfinders and Roundabout Scouts: Intersections, Connections and Digital Perceptions

Sam Hersbach, Marisa Rappard  14 februari tot en met 14 maart
 
De werken van Sam en Marisa zijn op dit moment alleen online te bekijken en misschien ooit te zien in de galerie, afhankelijk van de corona maatregelen. 

Sam Hersbach is gefascineerd door de wereld die ons omringt; door schijnbare trivialiteiten en verbanden van dingen die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben. Aan het begin van zijn werkproces is er vaak één gedachte, die zich kan uitbreiden tot wel honderd.

Sociologische en technologische ontwikkelingen, vooral met onderliggende filosofische overwegingen, vormen de kern van zijn werk. Schilderen is een proces dat zijn gedachten verder filtert en ontwikkelt, en meestal tot een goed einde brengt. In de afgelopen twee jaar heeft Hersbach een flink aantal schilderijen gemaakt die dit proces weerspiegelen.

Verschillende series, diverse stijlen, abstractie, figuratie, realiteit en fantasie; zo groot is het oeuvre van de kunstenaar al, dat slechts een bepaalde selectie tegelijkertijd kan worden tentoongesteld.

Op deze manier kunnen zeer verschillende verhalen worden geconstrueerd en kunnen er verschillende stijlen worden benadrukt.

Soms zijn zijn doeken gelaagd, kleurrijk en complex in hun verhaal, met een allesomvattende ambitie die we herkennen van grote historische schilderijen. In andere, kleinschalige werken doet hij precies het tegenovergestelde en zoomt hij in op details, die zich op de één of andere manier hebben weten te isoleren en centraal hebben weten te stellen.

Hersbach staat als schilder op gespannen voet met de schilderkunst en de mythe eromheen. We vinden deze strijd en de verwerking ervan, terug in zijn schilderijen die oscilleren tussen ‘micro’ en ‘macro’. Zijn ‘bergschilderijen’ zijn romantisch en verhalen over het verlangen van een jonge Nederlander om hoge bergen te zien.

In zijn bij Cokkie Snoei getoonde serie doeken toont Hersbach een wereld waarin relatief kleine figuren zich begeven in bergachtige landschappen, lege theaterzalen en huizen, naast bijna overspoelde dijken. Hoewel op klein formaat, zijn de taferelen grootschalig. Veelal komen er enorme libelle-/mug-/vlinderachtige wezens in voor.  Deze figuren zijn een voortzetting van de drone schilderijen van Hersbach. Maar nu is het de allesoverheersende natuur die rondvliegt, in plaats van bestuurbare drones.

(met dank aan Fabian Schöneich voor enkele tekstfragmenten).

 

Klik hier voor de tentoonstellingspdf

 

 

In haar tekeningen onderzoekt Marisa Rappard op intuïtieve wijze wat het betekent mens te zijn in onze huidige, fluïde wereld. Een wereld waarin technologie een steeds grotere plek inneemt in ons leven, waarin contact vluchtig is en er dagelijks een overvloedige hoeveelheid aan informatie aan je voorbijtrekt. 

Bij Cokkie Snoei toont zij haar meest recente werk, een verfijnde reeks tekeningen in kleurpotlood. In deze tekeningen, die Rappard het afgelopen jaar maakte, reflecteert zij op het gevoel van vervreemding dat het online leven tijdens de Covid crisis bij haar opriep: de ervaring enkel contact te maken via een scherm en het gebrek aan echt, fysiek contact met de ander. Het zelf dat gefragmenteerd raakt door voortdurend van de ene online werkelijkheid in de andere te vallen.  

Rappard vindt het fascinerend hoe de mens hoopvolle verwachtingen heeft van technologie en die haast religieuze of transcendente eigenschappen toekent, terwijl diezelfde technologie duidelijk een zeer alarmerende en duistere keerzijde heeft.

De figuren in haar tekeningen dwalen eenzaam door verdichte abstracte structuren en anonieme ruimtes die doen denken aan een spiegelpaleis. Zich herhalende silhouetten, reflecties en schaduwfiguren maken het lastig te onderscheiden welk zelf het ware is. Dat zelf houdt zich verborgen, is soms vervangen door platte figuren van bordkarton, maskers, of door zijn eigen schaduw, die zich ervan los lijkt te maken en zijn eigen weg gaat. Mensen worden omgeven door kleurrijke stromen aan lijnen en vlekken die hen omgeven en waarin ze worden opgenomen. Het is onduidelijk of de mens zijn redding vindt in deze stromen aan troostrijke kleuren of er juist verloren in raakt.

In deze nieuwe reeks zet Rappard recente ontwikkelingen in haar werk verder door. De figuratie komt terug en is prominenter aanwezig, vermengd met abstractie. Haar tekeningen ontstaan minder vanuit lijn en juist meer vanuit kleurrijke vlakken die abrupt in elkaar overgaan en die ze zo organiseert dat ze een verwarrend perspectivisch spel met elkaar aangaan. Daardoor ontstaat een gevoel van gelijktijdigheid: verschillende werkelijkheden en perspectieven bestaan in de tekeningen naast elkaar. Rappard ontleent hierbij beeldelementen aan het kubisme.

 

 

 

Klik hier voor de tentoonstellingspdf

Info

Organisator:

Adres:

Telefoon:

E-mailadres:

Website:

Cokkie Snoei Galerie

Mauritsweg 55

+31104129274

info@cokkiesnoei.com https://www.cokkiesnoei.com/
Deel dit bericht met je vrienden!