Hans Citroen 'Opwellingen in krijt'
Hans Citroen 'Opwellingen in krijt'
(Vis noch kip)
“Pappa? Wil jij een paard voor me tekenen?”
“Tuurlijk poppie.” Ik had een afscheurbloknootje houtrijk papier (donkerrode rug van gom) op tafel liggen met zo’n onvervalste Bic-ballpoint erbij om opwellingen te noteren.
“Wordt ie mooi?”
“Ja … jaah!”
Bij het rechterachterbeen - de rechter achterpoot dus – (rechterbeen stamt nog uit de tijd dat een paard als het verlengde van de mens werd gezien) maakte ik er een kippenpoot van. Mirjam in tranen.
“Zal pappa er nog één doen?” vroeg ik om het goed te maken.
“Ja, ja, maar dan goed hoor!” waarschuwde ze.
Met argusogen volgde Mirjam mijn verrichtingen. Alle poten werden tot volle tevredenheid getekend. “Mooi, jahh, mooi,” zuchtte ze. “Zo! En nu nog de kop,” mompelde ik en al tekenend werd de beoogde paardenkop een vissenkop, mijn hand werd gestuurd. “Vis met manen,” riep ik nog om haar gelukkig te maken.
Hans Citroen (14 – 03 - 1947 in Den Haag) studeerde aan de Vrije Academie in Den Haag en tot 1972 aan de Ateliers 63 in Haarlem.
Van 1975 t/m 1976 beheerde hij met Bob van Persie het “Museum de Keikdoos” in het Rotterdamse Centraal Station. Reeds na drie weken huldigden zij de miljoenste bezoeker.
In 1980 was hij één van de hoofdpersonen in "Groeten uit Rotterdam" een gefilmd drieluik over het culturele leven in Rotterdam dat door de VPRO in drie opeenvolgende zondagavonden werd uitgezonden.
Van 1979 tot 1990 werkte hij samen met Cor Kraat en Willem van Drunen in “Kunst en Vaarwerk”. Met de Haven als inspiratiebron realiseerden zij kunstwerken bij de in- en uitvalswegen van Rotterdam.
In 1987 initieerde hij de zgn. Vrije Volk Grafiekcollectie. Het betrof in de krant (mee)gedrukte kunstwerken die na ontvangst konden worden gesigneerd in Museum Boymans van Beuningen.
In 1993 kreeg Citroen (kleinzoon van een Auschwitz-overlever) een relatie met Barbara Starzynska geboren in Oświęcim: de Poolse naam voor het stadje Auschwitz. In 2011 verscheen het door hem geschreven en gefotografeerde standaardwerk “Auschwitz- Oświęcim”. Met zijn zus Michal Citroen maakte Hans voor de VPRO de radiodocumentaires “Dood Spoor” en “Naar je weet wel”. Hij werkte mee aan de televisiefilm “The Holocaust Experience” en de tv-documentaire “In Europa”.
Hij is de ontwerper van "Het Coen Moulijnmuurtje" in het Oude Noorden van Rotterdam. Citroen deed het herrijzen als een hommage aan het straatvoetbal. In 2004 liet hij de beeltenis van Jayne Mansfield terugkeren in Spangen. In 1956 verrichtte zij de aftrap bij de wedstrijd Sparta-DOS. Sparta verloor met 7-1.
Zeer noemenswaardig is zijn monument voor Masaryk - de aartsvader van Tsjecho-Slowakije - op de Gelderse Kade te Rotterdam. In het nabijgelegen Hotel Weimar – gebombardeerd in 1940 - kreeg de nieuwe republiek in 1914 een contour.
In 2019 schilderde hij het portret van Nelson Mandela bij de entree van de Afrikaanderwijk in Rotterdam.
In 2019 maakte Hans met Christophe Busch en Robert Jan van Pelt de tentoonstelling “Auschwitz.Camp” in Kazerne Dossin te Mechelen.
Oktober 2020 verscheen bij Alm Publishing Rotterdam zijn verhalenbundel “Auschwitz (en andere verhalen)”.