Sam Hersbach is gefascineerd door de wereld die ons omringt; door schijnbare trivialiteiten en verbanden van dingen die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben. Aan het begin van zijn werkproces is er vaak één gedachte, die zich kan uitbreiden tot wel honderd.
Sociologische en technologische ontwikkelingen, vooral met onderliggende filosofische overwegingen, vormen de kern van zijn werk. Schilderen is een proces dat zijn gedachten verder filtert en ontwikkelt, en meestal tot een goed einde brengt. In de afgelopen twee jaar heeft Hersbach een flink aantal schilderijen gemaakt die dit proces weerspiegelen.
Verschillende series, diverse stijlen, abstractie, figuratie, realiteit en fantasie; zo groot is het oeuvre van de kunstenaar al, dat slechts een bepaalde selectie tegelijkertijd kan worden tentoongesteld.
Op deze manier kunnen zeer verschillende verhalen worden geconstrueerd en kunnen er verschillende stijlen worden benadrukt.
Soms zijn zijn doeken gelaagd, kleurrijk en complex in hun verhaal, met een allesomvattende ambitie die we herkennen van grote historische schilderijen. In andere, kleinschalige werken doet hij precies het tegenovergestelde en zoomt hij in op details, die zich op de één of andere manier hebben weten te isoleren en centraal hebben weten te stellen.
Hersbach staat als schilder op gespannen voet met de schilderkunst en de mythe eromheen. We vinden deze strijd en de verwerking ervan, terug in zijn schilderijen die oscilleren tussen ‘micro’ en ‘macro’. Zijn ‘bergschilderijen’ zijn romantisch en verhalen over het verlangen van een jonge Nederlander om hoge bergen te zien.
In zijn bij Cokkie Snoei getoonde serie doeken toont Hersbach een wereld waarin relatief kleine figuren zich begeven in bergachtige landschappen, lege theaterzalen en huizen, naast bijna overspoelde dijken. Hoewel op klein formaat, zijn de taferelen grootschalig. Veelal komen er enorme libelle-/mug-/vlinderachtige wezens in voor. Deze figuren zijn een voortzetting van de drone schilderijen van Hersbach. Maar nu is het de allesoverheersende natuur die rondvliegt, in plaats van bestuurbare drones.
(met dank aan Fabian Schöneich voor enkele tekstfragmenten).
|