not unseen Pieter Hugo, Hellen van Meene, Benny Merris and Gerco de Ruijter
Hellen van Meene
Hellen van Meene's own style is made special by the high degree of timelessness and mystery of her images and by her consistent use of natural light. Partly because of the determining role of light in her photos, but also because of the way in which she portrays the adolescent girls, she is sometimes compared to masters of painting: from Botticelli and Velázquez to the nineteenth-century Pre-Raphaelites.
Pieter Hugo
La Cucaracha by Pieter Hugo – his latest body of work – is the result of four trips to Mexico over the last two years.
In the candid and direct manner that is Hugo’s signature style, intimate and at the same time powerful portraits of diverse subjects are depicted, including an asylum seeker on his way to the States, a young bride posing with an iguana (a symbol of patience, understanding and kindness in Mexico), and a portrait of Adelita, a police officer disguised as a sex-worker, but also an image of an older generation of Muxes (Zapotec culture’s ‘third gender’, who are male by birth but dress as and fulfil roles more associated with women).
With temperatures in Mexico rising to unprecedented levels and wildfires so widespread that the smoke from them was captured on Nasa satellite imagery last year, ‘Burning Bush’ evokes human failure.
Gerco de Ruijter
Neem een vierkant papiertje, wikkel het rond een sinaasappel en je krijgt taps toelopende vouwen in het papier. Wil je de aarde met ‘rechte lijnen' overdekken, dan kan dat alleen als je de vouwen in het papiertje te slim af bent. Het systeem moet worden gecorrigeerd om zich voort te kunnen zetten alsof er niets gecorrigeerd is.
Thomas Jefferson's 'Grid' bepaalde de inrichting van het wegennet in Amerika. Omdat de aarde rond is, moest dit geometrische grid elke vierentwintig mijl worden gecorrigeerd.
Gerco de Ruijter verzamelde deze google Earth correcties: ondergesneeuwd of uitgedroogd, in steden en woestijnen. De dynamische reeks foto’s, getiteld Grid Corrections vormt een netwerk waarin vorm en beeld met elkaar een dialoog aangaan.
Benny Merris
An Other Another (2012-heden) is een doorlopende fotoserie die schilderkunst en fotografie combineert.
Benny Merris werkt op locatie in verschillende natuurlijke landschappen en maakt daar abstracte schilderijen op zijn arm in de traditie van het schilderen in de openlucht.
Als hij - na uren van observatie - eenmaal is afgestemd op een bepaald landschap, fotografeert hij zijn geschilderde arm tijdens een uitgebreid verkennend spel.
Hij gebruikt kleur om op te gaan in of te contrasteren met natuurlijke omgevingen in bossen, oceanen, woestijnen, watervallen, rotsen en vijvers.
De kleurnuances en -vlakken op zijn lichaam gaan in dialoog met de locatie. De relaties kunnen subtiel zijn in de vorm van camouflage, terwijl op andere momenten juist schreeuwende kleuren de fysieke kenmerken, vegetatie, licht en natuurlijke ritmes van deze speciale plekken vieren.
Open from Thursday until Saturday
+ every last Sunday of the month 13:00 - 18:00. And by appointment.