Amsterdam wint in toerisme én cruises van Rotterdam

6480-amsterdam-wint-in-toerisme-n-cruises-van-rotterdam

(Door Hans Roodenburg)

De Rotterdamse haven blijft een bron van nieuws, achtergronden en soms misplaatste analyses van vooral Amsterdamse media. Om met het laatste te beginnen, er zijn nogal wat in Amsterdam gevestigde journalisten die af en toe kritisch onjuist uithalen naar de haven van Rotterdam.

Met name als het gaat om het groene karakter van de Rotterdamse haven waarbij potentieel kabinetscoalitiepartner Groen Links (in Amsterdam bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer een van de grootste politieke partijen) een entamerende rol speelt.


Met kritiek op de haven van Rotterdam heb ik geen moeite als die terecht is. Soms wordt uit het oog verloren dat je niet van de een op de andere dag milieumaatregelen kan nemen om je zin (zoals vaak Groen Links wil) te krijgen. Eerder hebben we op deze plaats al gesteld dat het sluiten van de vier (van de zeven in ons land) elektriciteitscentrales van kolen op de Maasvlakte vele jaren gaat duren.

Natuurlijk kijken elektriciteitscentrales begerig naar de kabinetsformatie als het nieuwe kabinet meefinanciert aan de sluiting van milieuvervuilende kolencentrales. Dat zou in 2020 zelfs 7 miljard euro van de overheidsbegroting gaan kosten. In dat geval is een van de exploitanten (Engie op de Maasvlakte) bereid om zelfs al (of pas?) in 2020 de kolencentrale te sluiten en over te gaan op de wat minder vervuilende biologische restanten uit de landbouw.

In een eerdere versie op deze site heb ik al eens de stelling geponeerd dat het zeker nog enkele tientallen jaren duurt voordat de transitie in de wereld naar nul kolenoverslag is gebeurd. Je kunt moeilijk van de haven van Rotterdam verwachten dat zij géén kolen meer overslaat als de exploitanten – met name die in Duitsland – kolen nog steeds gebruiken voor opwekking van elektriciteit.

De kolenoverslag zal wel geleidelijk teruglopen en misschien beginnend in West-Europa. Duitsland zal daarin het voortouw moeten nemen want daar zijn er nog enkele tientallen centrales die op kolen of bruinkool draaien. Voor de Rotterdamse haven speelt de kolenoverslag een matige rol omdat andere overslag van goederen alleen maar groeit. (Foto Astoria hieronder: Rinus Vuik)

Zo is in het eerste kwartaal van 2017 de containeroverslag met 8,8 procent toegenomen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016. Deze sector biedt ook veel directe werkgelegenheid. De kolenoverslag over zee bedroeg in het eerste kwartaal nog altijd 8 miljoen ton, minder dan een derde in tonnen dan aardolie. Van de kolen wordt het merendeel afgevoerd per duwbak of binnenschip naar Duitsland. Om kosten te besparen hebben Duitse energiegiganten aangedrongen op investeringen op de nabij gelegen Maasvlakte in nieuwe kolencentrales.

De Rotterdamse haven richt zich dan ook terecht op de energietransitie. Die speelt een belangrijke rol als het gaat om de nieuwe regeringscoalitie in de komende tijd. Immers de regering is gebonden aan het klimaatakkoord in Parijs van 195 landen.

Daarin is overeengekomen dat de gezamenlijke CO2-uitstoot in het jaar 2100 (dan pas!) ervoor zorgt dat de opwarming van de aarde tot ruim onder de 2 graden Celsius blijft beperkt.

Het streven is zelfs maximaal 1,5 graad gemiddelde temperatuurstijging. Donald Trump, de nieuwe president van de VS, een grote speler in de terugdringing in de wereldwijde emissie, begint aan dit voornemen echter nu al te knabbelen. Laten we maar een gok wagen: in 2040 zal er misschien in de haven géén kolen meer worden overgeslagen. Als het aan Groen Links en andere milieupartijen ligt, gebeurt dat veel eerder. Maar alles heeft een prijskaartje!

Op één gebied in de scheepvaart wint Amsterdam het in alle kanten van Rotterdam: de cruisemarkt. Misschien ook wel logisch als je ziet de enorme aantrekkingskracht die Amsterdam heeft op het toerisme. In Rotterdam is de Cruise Port (ontstaan aan de Wilhelminakade eigenlijk door de Holland-Amerika Lijn in het verleden) meer een prestigeproject dat overigens het Havenbedrijf Rotterdam handenvol geld kost.

Amsterdam doet dit jaar de aanloop van naar verwachting 144 cruiseschepen en IJmuiden ‘slechts’ 21 schepen. Daarbij steekt Rotterdam schril af. Bovendien zit Amsterdam op circa 1900 Rijncruises (met ruim een half miljoen passagiers) waarvan er veel en veel minder zijn in Rotterdam. Een probleem voor Amsterdam is dat er onvoldoende aanlegsteigers (en accommodaties) zijn voor de binnenvaartcruiseschepen waardoor deze steeds vaker uitwijken naar omliggende toeristische steden.

De Cruise Port Rotterdam, is – zoals al weergegeven – een prestigeproject. Voorzitter Cees de Keijzer van de World Ship Society Rotterdam Branch heeft eens op deze site uitgerekend dat een vol beladen olietanker en containerschip de haven en het Havenbedrijf veel meer oplevert in vergelijkbare grootte van de schepen. In zijn Rotterdam Branch Magazine heeft hij zich ook gestoord aan het feit dat sommige media kritiekloos ventileren dat de cruiseschepen voor veel toegevoegde waarde voor Rotterdam zouden zorgen. Daar plaats hij grote vraagtekens bij.

In de toeristenbranche is bekend dat de meeste passagiers van cruiseschepen kiezen voor een busreis naar Amsterdam, Kinderdijk (molens) en Delft. De stad Rotterdam komt er maar bekaaid vanaf. Aanstaande woensdag(19/4) ligt er overigens weer een cruiseschip aan de Wilhelminakade. Dat is wel een mooie: de ASTORIA, geregistreerd in Portugal, met een ouderwetse zeeg (vorm van een schip). Heel anders dan de drijvende paleizen van tegenwoordig die door nostalgische scheepvaartkenners als ‘rechthoekige bakbeesten’ of ‘strijkijzers’ worden omschreven.

Er valt dus altijd wel wat te doen in de haven van Rotterdam. Véél méér dan in de Amsterdamse haven. Afgelopen en komende week liepen dan ook de media en hun fotografen uit voor de aankomst van het zware afzinkbare Chinese transportschip XIN GUANG HUA dat het platform FPSO WESTERN ISLES voor de offshore-werf Keppel Verolme in de Botlek komt lossen aan paal 83 in het Calandkanaal. (Zie foto hieronder)

Jan Tak :
Kijk Wim deze Schouwburg dus.
http://www.nieuws.top010.nl/j-verheul-dzn-architect.htm

en lees dit eens:
https://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/14/dit-had-kunnen-blijven-staan-dan-was-rotterdam-nu-1104006-a478322



zaterdag 06 mei 2017

Hans Roodenburg :
Aan Jan en Jeroen: Soms verzucht ik ook wat moeten we met die ouwe troep... Er schijnt nu een groep te zijn die de ouwe Kuip wil behouden. Ik zeg slopen. De herinneringen aan het droomvoetbal van Feyenoord zijn nog groot. Bouw daarop en niet op een stuk roest! Heb ik als jongetje achter op de fiets nog meegemaakt! Maak van de Kuip een mooi stadion.

zaterdag 06 mei 2017

Jan Tak :
De Schouwburg die ik bedoel was van architect Verheul en stond naast het St. Lucia.
De noodschouwburg was van na de oorlog.

zaterdag 06 mei 2017

Jeroen Waardenburg. :
De oude Schouwburg gebouwd van puin is weg goede zaak nu staat er een Schouwburg die hoort bij een Wereldstad.Binnen wateren het waren stink poelen gedempt goede zaak.Oude Bijenkorf was een half gebouw ook weg goede zaak,de nieuwe Bijenkorf nog steeds modern.Het oude CS weg eindelijk,nu staat er een echt CS Rotterdam of te wel Rotterdam Centraal. Delfse Poort staat er weer maar dan modern niets mis mee. En het Oude Luxor ach vooruit een oud theatertje is nooit weg.

De Sinte laurentius Maria Magdalena (want zo heet hij/zij werkelijk) was het maar een echte Kerk.Nu een vreemd rariteiten kabinet ,wil men naar binnen nog betalen ook.

Wereldstad ROTTERDAM is altijd een schone lei en een Metropool van grote vooruitgang in alle opzichten.

Sterker door strijd.

vrijdag 05 mei 2017

Jan tak :
Vervolg ben niet meer te houden:
De Schouwburg in de A. van Nesstraat kon maar mocht niet worden hersteld kon worden, het theaterbestuur was daar privaat geld voor toegezegd maar het paste niet in het ambitieuze, nieuwe Rotterdam. Met het puin werden fraaie binnenwateren zoals de Blaak gedempt.

Zelfs onze middeleeuwse St.Laurens moest er aan geloven maar dat werd zelfs de Duitsers te gortig.De Delftse Poort was reeds deels gedemonteerd voor verplaatsing maar mocht niet worden herbouwd zelf de Oude Bijenkorf deels noch in bedrijf stond in de weg.
Het Oude Luxor werd nog onlangs gered maar na-oorlogse juweeltjes zoals de stations van van Ravenstein zijn al weer verdwenen.

Neem hier even de tijd voor:

https://vimeo.com/90262477

vrijdag 05 mei 2017

Jan Tak :
Rotterdam heeft te snel en te radicaal de sporen van '40 -'45 gewist er moest een geheel nieuw centrum komen volgens een plan welke al op de tekentafel lag, niets mocht blijven. In '41 was de binnenstad een lege vlakte en was ze geschikt voor nieuwbouw alles volgens reeds achterhaalde ideeën.
Men vergat dat nieuw alleen maar kan schitteren naast oud en dat het nageslacht zou opgroeien zonder één herinnering aan het R.dam van vroeger.
Berlijn heeft de Gedächtniskirche wij niets, alleen Zadkine weggestopt achter een museum.
Rotterdam moest met schone lei beginnen en nu? Niets herinnert de toerist hoe het was, waarom zouden ze nog komen?

vrijdag 05 mei 2017

Hans Roodenburg :
Een opmerking: laat Marcella eens de toeristencijfers van Amsterdam en Rotterdam met elkaar vergelijken. Rotterdam komt dan niet aan bod. Zelfs de residentie Den Haag haalt hogere cijfers. Maar op havengebied is Rotterdam de grootste van Europa. Terecht! Zoals Jan Tak beschrijft.

vrijdag 05 mei 2017

Jan Tak :
Ik lees toch iets anders Marcella,
Hans beschrijft de verschillende aspecten van onze geweldige Rotterdamse haven welke, ook al zien we er vandaag de dag niet veel meer van, nog steeds een plaatsje in ons oer-Rotterdamse hart verdient. Ik noem dit niet "er bij betrekken" maar gewoon "het onderwerp"

Maar ik geef toe die "foute" kop boven het artikel zet ons op het verkeerde been :-(

Want, ook al hebben we een haven om trots op te zijn, voor de toerist is daar niet veel meer van te zien dus moeten we iets anders kunnen bieden, maar wat boeit en verbaasd de toerist vandaag de dag?
De wederopbouw hebben we nu wel gehad, een Red Light district hebben we niet, het ooit prachtige Delfshaven hebben de "linksen" schandalig laten versloffen (zeg maar verkloot) en die Euromast valt tegenwoordig ook niet meer op.

Kortom "Rotterdam Vandaag" is een stad als vele anderen waar je als toerist lekker kan winkelen, that's it.
Nou ik hoor het wel :-)

vrijdag 05 mei 2017

Marcella Deen :
Jammer Hans dat jij steeds de havens erbij betrekt. Gezonde concurrentie, is niets mis mee. Daarnaast is Rotterdam juist meer in trek bij toeristen en zelfs bij Amsterdammers die massaal naar Manhattan aan de Maas verhuizen. Met alle respect en liefde, Amsterdam is ook maar Amsterdam in een korte straal, daarmee bedoel ik dat Osdorp, Bijlmer etc voor Amsterdammers/toeristen niet beschouwd wordt als zodanig.Rotterdam is een stad met een goede come back en heeft qua oppervlakte dus ook mogelijkheden meer te bieden voor toeristen momenteel en dat blijkt. Niet iedereen vaart per schip.

vrijdag 05 mei 2017

Jeroen Waardenburg. :
@Jan Tak zal dit grootse land wel weer even naar beneden halen ,walgelijk.
Maar laten wel wel ophouden tegenstellingen Rotterdam Amsterdam,Amsterdam is Amsterdam en Rotterdam is Rotterdam laten we dat maar lekker houden zo;verschil miet er zijn.

dinsdag 18 apr 2017

Jan Tak :
Laten we maar eens stoppen met het constant vergelijken van Rotterdam versus Amsterdam, op wereldschaal slaan beide steden geen "deuk in een pakkie boter".
Er zijn zelfs vele steden die in omvang en bevolkingsaantal groter zijn dan heel Nederland.
Nederland is het Madurodam van de wereld, lekker "houen zo".

https://www.youtube.com/watch?v=_XcApYHOO9A

dinsdag 18 apr 2017

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Moskou gemist


Ruud Gullit en Dick Advocaat,

Waren helemaal paraat,

Zij zouden na het uitbuiken,

Die Wit-Russen een poepie laten ruiken,

Helaas werd het bijna nog gelijkspel

In de verlenging lukte het toch wel,

Maar het bleef een avond vol kommer en kwel,

Of het verder gaat wil je niet weten,

Maar Moskou moeten we maar vergeten.


Geert-Jan Laan


  • Nieuw

  • Reacties