‘Markthal is bedrieglijke yuppenhut’

5173-markthal-is-bedrieglijke-yuppenhut

De Markthal houdt de gemoederen bezig. Deze keer een opinie uit NRC Handelsblad van dinsdag 7 oktober van twee ware Rotterdammers, Zihni Özdil (uit Rotterdam-Zuid) en Arjen van Veelen (uit Rotterdam-Noord).
Inmiddels zijn er ook vele tegengeluiden gekomen op sociale media. Zoals: waarom maken zij zich zo druk! Voor hipsters en yuppen moeten er ook mogelijkheden zijn in Rotterdam. Er zijn genoeg wijken waar ‘de armoe’ terecht kan. We moeten van Rotterdam niet een soort ‘Sovjet-Unie’ gaan maken. Voor elke welstandgroep moet er plaats zijn.

De twee Rotterdammers hebben aardig wat losgemaakt. Vandaar dat wij hun opinie in NRC Handelsblad helemaal overnemen.


(Door Zihni Özdil en Arjen van Veelen)
Zelden werd een vastgoedproject met zoveel jubel onthaald als de Markthal in Rotterdam. ‘Prachtig en gedurfd’, ‘een Sixtijnse kapel’, nee, ‘de Sagrada aan de Maas!’

We zijn allebei in Rotterdam opgegroeid. Als kind moesten we met onze moeders mee naar de markt, om te helpen sjouwen. Een half uur omfietsen - pure noodzaak, omdat je bij dat ene kraampje een kilo aardappelen voor een dubbeltje goedkoper kreeg.

Een echte marktkraam op de wekelijkse markt in Rotterdam.

Dat was de markt voor ons en dat is hij nog steeds voor veel Rotterdammers. De Markthal is helemaal geen markt. Het is een kathedraal voor hipsters in de neoliberale tijdgeest. In de Markthal kost een kilo tomaten vier euro. Je kunt er ook terecht voor veganistische groente-smoothies à 8,50 euro.

Voor iedereen?
‘De Markthal is er voor iedereen,’ luidt de mantra. Onzin. In de praktijk lijkt de hal een parodie op een yuppie-utopia. Het is alleen geen grap. Of zoals een van de Markthalslagers met een kakkineuze aardappel in de keel op tv zei: ,,De prijs voor mijn vlees is gerechtvaardigd, want dit vlees tilt uw keuken naar een hoger niveau.’’
Schaamteloze gentrificatie (opwaardering van iets, red.). Avocado's voor de 1 procent, smoothies voor de happy few, De Markthal is zogenaamd écht Rotterdams. Zo kun je er 'Rotterdamsche Oude' kaas kopen. Architect Winy Maas zei tegen The Guardian dat Rotterdam een stad van arbeiders is; daarom was de hal lekker volks.
Mind you, de goedkoopste flats in dit winkelcentrum kosten 249.000, de duurste woning 1,7 miljoen euro. Pal naast de hal, op de Blaak, zit al decennia een echte markt. De mensen die daar komen kunnen die Markthalprijzen niet betalen.

Vijf marktkooplui
In de Markthal was plek voor 96 units. Maar de huur is te hoog. Van de 96 units zijn er vijf door marktkooplui bezet, slechts drie daarvan komen uit Rotterdam. Niks markt. Niks lokaal. ‘Ja, maar het is goed voor de héle buurt als er rijkere mensen komen wonen en shoppen’, is dan altijd het argument. Flauwekul: de oorspronkelijke bewoners moeten noodgedwongen vertrekken, want ze kunnen de penthouses en biosmoothies niet betalen.
Een wrange grap dat in de pr van de Markthal (gretig overgenomen door ‘de media’) vergeleken werd met beroemde overdekte markten. Zoals La Boqueria in Barcelona, die al eeuwen bestaat, innig vergroeid met de wijk, met families die van generatie op generatie ondernemen.

De goedkoopste flats in dit winkelcentrum kosten 249.000, de duurste woning 1,7 miljoen euro. Foto: Rinus Vuik

Maar de media hapten: van The Guardian tot de NOS, van de Huffington Post tot vakblad de Ingenieur, ze namen teksten klakkeloos over. De Markthal is flink gepromoot door Rotterdam Partners, een marketingbureau met 7 miljoen subsidie. Ze nodigden 43 internationale kwaliteitskranten uit voor een snoepreisje naar Rotterdam.
Hun juichstukjes werden vervolgens weer gebruikt als objectieve, spontane recensies, want wat het buitenland zegt, is waar.

Vastgoedsector
De laatste vijftien jaar verkocht Rotterdam zichzelf meer en meer aan de vastgoedsector. Er is nauwelijks reële inspraak van bewoners, laat staan arme bewoners. Integendeel. Het wegpesten van arme mensen is al ruim tien jaar een Rotterdams speerpunt.
De ironisch getitelde 'Rotterdamwet' probeert sinds 2005 lage inkomens te weren uit de voor de vastgoedsector aantrekkelijke binnenstad. Deze Rotterdamse oorlog tegen armen heeft een spoor van vernieling achtergelaten. Van de vier grote steden in Nederland is Rotterdam het armst.
Rotterdam heeft het hoogste aantal lage inkomens en de meeste werklozen. Dat zijn de echte Rotterdammers.
Voor hen geen smoothies en penthouses. Maar die smoothies en penthouses worden wel verkocht met hún zogenaamde authenticiteit.
Van dat beleid is de Markthal een symbool: een historische clusterfuck van gentrificatie, segregatie, en neoliberalisme; van nep-authenticiteit, gepapegaaid door eerbiedige journalistiek.

Een ordinaire sjopping mall, verpakt als spirituele ervaring – Sixtijnse Kapel is geen slechte bijnaam.

cor van eck :
Rotterdammers zijn een heel klein beetje trots op doodgewone dingen

COLUMN Nico Dijkshoorn 15 oktober 2014
Amsterdammers laten je nauwelijks kijken. Die vertellen wat je ziet
Zaterdagmiddag liep ik met een Bekende Rotterdammer door zijn stad. Ik zou dat elk weekend willen doen. Zo aandoenlijk trots zijn ze. Op hun bruggen, spiegelende gebouwen en al dat water. Het is een ander soort trots dan de Amsterdamse trots.
Lees verder via onderstaande link.

http://www.volkskrant.nl/dossier-nico-dijkshoorn-1/rotterdammers-zijn-een-heel-klein-beetje-trots-op-doodgewone-dingen~a3768906/

donderdag 16 okt 2014

cor van eck :
Las verleden week dat de van Herk groep pal naast de Markthal een sociale woning complex gaat bouwen. Daar zit je dan met je appartement van een 5 ton plus euro en als je helemaal pech hebt met een penthouse van een miljoen. Ze leren het nooit in Rotterdam want exclusiviteit laat zich niet mixen met sociale woningen waar je kan bevroeden wie er de toekomstige woningen gaat betrekken. Kijk dat is weer een teken dat de politiek in 010 er helemaal niets van begrijpt , maar geen nood de toekomstige verliezen zullen wel weer door de belasting betalers worden gedekt. Zo gaat het immers altijd ?

dinsdag 14 okt 2014

Wim :
Het is en blijf lachen hoe naief men kan zijn ,voordat de eerst paal de grond in ging kon men al weten dat de Markthal een Markthal zou zijn van klatergoud en dure producten waar niemand op zit te wachten met kooplui die denken dat ze echt de zaken man zijn van statuur; non valeurs zijn het.Een prachtig gebouw de Markthal maar voor de echte Markt zal men moeten zijn waar de Markt sinds mensenheugenis haar waar aan prijst goed en goedkoop.

maandag 13 okt 2014

Jim Peter Postma :
; Yuppenhal". is de enige juiste benaming die ik tot nu toe heb gehoord!

zondag 12 okt 2014

Wim :
En dit alles @Cor met dank aan de linkse jongens die het allemaal zo goed weten.Op de mark zoek je kramen uit waar wel een normale marktkoopman staat die hard werk voor zijn brood en gezin als hij dat heeft;gelukkig zijn ze er nog.De markt op zich zal altijd blijven bestaan.

vrijdag 10 okt 2014

cor van eck :
La Boqueria in Barcelona is allang niet voor de buurtbewoners maar gewoon een ordinaire toeristische trekpleister voor de stad. Kom er vaak maar helaas kan je er niet meer lopen door de vele toeristen die NIETS kopen en alleen maar in de weg staan om van elkaar foto's te nemen. Voor de gemiddelde Catalaan is het veel te duur dus die komen er niet die gaan naar een andere markt in hun eigen wijk. Veel gezwets weer om niets want voor elk wat wils , de gewone markt staat er nog. Bovendien hoeveel echte NLers of Rotterdammers staan er nog op de gewone markt. Haast geen Ollander meer op de markt als marktkoopman. Als ik in NL ben koop ik nog wel kaas van mijn kaasboer die er al 30 jaar staat. Wel heeft vroeg als de markt net open is want anders ziet er letterlijk en figuurlijk zwart van de mensen en dat niet alleen buitenlandse zakkenrollers . Dat is pas een aanwinst voor de stad net als de Kruiskade pal in het centrum getgetgetver

vrijdag 10 okt 2014

roberto timero :
'Ons' Wimke laat zich met de eerste acht woorden van zijn reactie al flink in zijn etnisch nationalistische kaart kijken. Hij schenkt slechts vertrouwen aan de Hollandsche klank van een naam. Hoe zielig provinciaals... :-)

donderdag 09 okt 2014

Wim :
Echte Rotterdammers waar er een al af valt zeuren niet maar doen. Ben het geheel niet eens met dat stuk van deze twee mensen,Wil je er niet kopen koop je er niet zo simpel is dat.De reden om er niet te kopen de achterlijke engelse opschriften die je daar ziet terwijl er gewoon Nederlands gesproken wordt de mooiste taal die er is en de oudste van de Germaanse talen.Daar zou men zich druk over moeten maken.De markt voor de Markthal zal gewoon zijn klanten houden goed en goedkoop.Tel uit je winst.

donderdag 09 okt 2014

Francis H. :
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het volkomen eens ben met de strekking van deze visie!
Kijk, de gewone markt wordt bezocht door mensen die goedkoper hun boodschappen willen doen, dan in de bekende supermarkten.
De Markthal zullen ze betreden om te kijken, niet om te kopen.
Uitgaande van de enorm hoge huurprijzen, zijn de hierin gevestigde winkels,en horeca, afhankelijk van consumenten met een goed gevulde beurs.
Daarom zeg ik maar weer: De markt op het plein, pal tegenover deze Markthal,heeft niets te vrezen!Ze blijft gegarandeerd van de huidige klandizie, zeker nu het nog 'crisistijd' is!
Ergo: Er verandert helemaal niets!

Rotterdam kan zich ook deze keer weer verheerlijken, en trots zijn op wederom een bijzonder gebouw! De drang om zich, architectonisch, te onderscheiden is gelukt. 'Bravo'!
Nu nog het realiseren van het ECC, een veel belangrijker project, dat het nut van de Markthal, m.i. vele malen overstijgt!
Wij, Rotterdammers, mogen hopen dat dit ooit goedkomt!

donderdag 09 okt 2014

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Ziel

“Op het einde van zijn leven, kon mijn vader niet meer communiceren, maar hij kende wel hele stukken poëzie uit het hoofd die hij opzegde terwijl we ze hem voorlazen. Je zag hem dan even weer oplichten. Anderen hebben dat met muziek of schilderkunst. Ik heb het talloze keren zien gebeuren en iedere keer was het diep ontroerend.”

Nicci Gerrard in een interview met Marnix Verplancke.

https://bazarow.com/

(van de redactie)


  • Nieuw

  • Reacties