Gedoog-graffiti bij metroremise Rhoon?

Tussen metrostation Slinge en -Rhoon, op de noord-zuid lijn van Rotterdam (de huidige D-lijn), kan de RET-reiziger al enkele maanden eenkleurrijk ‘kunstwerk’ aanschouwen.Direct langs de route staan enkele zeer oude metrostellen vol graffiti. Dat is op zich niets bijzonders.


Graffiti zie je al vele jaren overal, op gebouwen, op treinen, op stations en dus ook op metrostellen.

Maar met deze graffiti is toch iets bijzonders aan de hand. Het ziet er op het eerste gezicht uit alsof het in alle rust is aangebracht. Goed afgewerkt. Evenwichtig in kleur. En vele zogeheten ‘tags’ zitten er al vele maanden op.


Tijd genoeg

Kennelijk is er voor de ‘kunstenaars’ tijd genoeg om de graffiti aan te brengen. Dat is eigenlijk vreemd want het terrein waar deze wagons staan is de RET-remise bij Rhoon. En bij navraag blijkt daar ’s-nachts gewoon door RET-personeel gewerkt te worden en er hangen ook vele camera’s.

En er is nog iets! De veelkleurige metrostellen staan op een emplacement vol andere metrostellen. En alleen de eerste twee rijen zeer oude metrostellen zitten onder ‘de mooiste’ tags.

Maar vlak daarachter, niet of nauwelijks zichtbaar voor de metropassagier, staan vele tientallen ook oude (maar net iets nieuwere) metrostellen die geen spatje vreemde verf, laat staan graffiti dragen.


RET

We leggen dit verhaal voor aan Koen Bakker, directiewoordvoerder van de RET. Volgens hem zijn er zeker geen afspraken met graffiti spuiters in de regio. ,,Sterker nog, we hebben een speciaal telefoonnummer in het leven geroepen (0900 5006061) om graffiti en andere overlast rond de metro tegen te gaan. Vorig jaar is dankzij dit nummer de politie in actie gekomen en er is op metrostation Binnenhof een spuiter opgepakt,’’ aldus de heer Bakker.

,,We hebben een actief beleid voor schoon openbaar vervoer en daarmee schone voertuigen. Binnen 24 uur wordt graffiti verwijderd van onze voertuigen’’ vervolgt hij.

Op de vraag hoe het komt dat de graffiti op de Capelse Brug er zo ‘professioneel’ uitziet kan de woordvoerder iets duidelijker zijn. ,,Het klopt dat er op dit moment een proef loopt bij Capelse Brug op het metrostation tussen het spoor. Het gaat hier om een proef die door de RET is gestart. Het is namelijk zo dat graffiti spuiters minder snel over een ‘tag’ van een andere spuiter gaan, vandaar dat een kunstenaar op het station Capelse Brug het gedeelte tussen het spoor heeft ‘beschilderd’,’’ besluit de woordvoerder van de RET zijn reactie op onze vragen.


Onduidelijk

De antwoorden van de RET geven geen duidelijkheid over de al maanden durende situatie op het emplacement bij Rhoon. Het lijkt er sterk op dat het graffiti-spuiten op dit terrein oogluikend wordt toegestaan om de minder oude metrostellen te sparen voor de nachtelijke ‘kunstenaars’.

Als dit het resultaat is van (geheim?) nieuw beleid dan blijkt het goed te werken. Blijft wel de vraag of het mooi is…


(Idee en foto’s: Rinus Vuik. Bewerking: Rob Timmer)


David :
De reden dat alleen deze wagons worden bespoten is redelijk voor de hand liggend, deze objecten zijn voor het publiek goed te zien en daar gaat het veel graffiti spuiters om. Wanneer bijvoorbeeld de RET zich iets meer verdiept in de achtergrond van graffiti en de denkwijze van de spuiters kan er veel beter naar 'oplossingen' worden gezocht. Wij staan zeker open voor een gesprek; www.graffitinetwerk.nl.

maandag 24 feb 2014

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Schreven de goden de Illias en mensen de Odyssee?

Julian Jaynes (1920-1997) was een Amerikaans psycholoog en een avontuurlijk wetenschapper van groot formaat.

Ik citeer uit Wikipedia:

Jaynes was eén van de eersten die een bewustzijnstheorie als puur wetenschappelijk propageerde. In zijn boek The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind uit 1976 beschrijft hij zijn "bicameral mind", ofwel bicamerale of tweekamerige geest, theorie.

Jaynes opvatting is dat de twee hersenhelften, tot circa 3000 jaar geleden, vrijwel onafhankelijk van elkaar hebben gewerkt. In die tijd zouden mensen onbewust zijn geweest en hebben geleden onder het fenomeen ‘stemmen horen’ en andere soorten hallucinaties en zelfs onder vormen van dissociatie zoals die van de meervoudige persoonlijkheid.

De doorbraak van ‘bicamerale geest’ tot bewustzijn zou ongeveer 2700 jaar geleden, ten gevolge van de opkomst van geschreven en gelezen teksten en de spraakevolutie van de oude Grieken, hebben plaatsgevonden. In die tijd, zesde eeuw voor onze jaartelling, werden door de Grieken de democratie en natuurfilosofie ontwikkeld, dat hij ziet als een bewijs voor zijn theorie.

Wanneer we dus, aldus Jaynes, deze definitie volgen, zouden we moeten inzien dat geen van de personages in bijvoorbeeld de Ilias een bewustzijn had. Woorden worden erin niet figuurlijk maar in hun letterlijke oorspronkelijke betekenis gebruikt. ‘Psyche’ betekent adem, niet ziel, geest of bewustzijn; ‘thumus’ betekent beweging/trilling, niet emotie; ‘nous’ betekent waarneming, niet voorstellingsvermogen enz.

Jaynes neemt aan dat de wereld van de Ilias van voor 3500 jaar geleden gedomineerd werd door een tweedelige 'bicamerale geest', waarvan de rechterhelft uitvoerend is en god heette en een linkerhelft die volgzaam was en mens werd genoemd. Het waren de goden die de mensen direct of indirect (via priesters etc.) bevelen tot handelen gaven.

De 'bicamerale mens', aldus Jaynes, ontstond zo'n 11000 jaar geleden ten noorden van de zee van Galilea waar toentertijd een theocratisch georganiseerde nederzetting was gevestigd. Deze samenlevingsvorm verspreidde zich gestaag. De bicamerale beschavingen ondergingen zo'n 3500 jaar geleden geweldige culturele (uitvinding en verspreiding van het schrift) en vulkanische uitbarstingen die vele koninkrijken uiteen deed vallen. In deze chaos kon alleen het bewustzijn zich handhaven. Deze verandering wordt, volgens Jaynes, verhaald in de Odyssee die een eeuw later dan de Ilias werd geschreven. Hierin vinden we bewuste personen en psyche, nous en thumus als metaforen van bewustzijn. Tot zover Jaynes.

(door Kees Versteeg)

De foto is van azquotes.com

  • Nieuw

  • Reacties