'Belachelijke verklaring politie na falen 112’

Kelly als held van Eudokiaplein geëerd

(Door Jim Postma)

ROTTERDAM – Wie het alarmnummer 112 belt is niet altijd zeker dat deze noodoproep door de politie wordt opgevolgd.


Volgens de afdeling voorlichting van de politie Rotterdam-Rijnmond worden er prioriteiten gesteld aan de oproepen.

,,Dan kan het gebeuren door een samenloop van omstandigheden dat onze agenten niet op tijd kunnen ingrijpen’’, zegt woordvoerder T. de Jonge.

De assistent-bedrijfsleider van een drogist aan het Eudokiaplein, ‘Wendy’, werd hier onlangs het slachtoffer van. Burgemeester Aboutaleb heeft rond deze zaak om opheldering gevraagd bij de korpsleiding.

Parfums

‘Wendy’, - een schuilnaam omdat zij vreest voor represailles – arresteerde eigenhandig in haar drogisterij ‘Da Karimi’, een winkeldief. De man, die pas uit de gevangenis was ontslagen, pikte in enkele weken tijd voor duizenden euro’s aan dure parfumflesjes. Nadat Wendy hem in bewaring had gesteld in een kantoortje werd 112 gebeld. Op de noodoproep werd na zeker een half uur geen gevolg gegeven. Daarop rukte de dief zich los, rende uit de zaak en midden in het Eudokia-winkelcentrum wist ‘Wendy’ hem voor de tweede keer te pakken.

Inmiddels heeft de plaatsvervangend voorzitter van de deelgemeenteraad Noord, Ahmed Harika, zijn excuses met een bloemetje aangeboden voor het gebeuren. ‘Kelly’ vertelde hem vorige week dat er in de drogisterij ‘heel wat winkeldiefstallen’ worden gepleegd. ,,Als ik dan het alarmnummer bel, zo bleek ook vorige keer, dan komen ze niet. Volgens een 112-code zou ik dan moeten zeggen ‘agressieve dief!’ Portefeuillehouder Harika antwoordde daarop: ‘Dan moet je voortaan altijd zeggen ‘agressief!’


Meldkamer

Politiewoordvoerder T. de Jonge geeft nu de volgende verklaring: ,,Op die dag om 13.00 uur kwam de oproep van Wendy bij onze meldkamer binnen. Tegelijkertijd was er een 112 binnen gekomen over een messentrekker in de Orpheusstraat. Die had toen onze prioriteit. We zijn daar naar toe onmiddellijk uitgerukt met een hondenwagen en een wijkwagen. Op dat moment konden wij ook niet nog een winkeldief gaan vervoeren.’’


De politie Rotterdam Rijnmond beschikt toch wel meerdere wagens dan die twee?

De Jonge: Ja, natuurlijk, maar zoals gezegd waren er op dat moment andere prioriteiten. We kregen 112-meldingen binnen om 13.32 en 13.39. Overigens vinden wij het optreden van Kelly hartstikke goed, dat wel. Maar wij zien geen reden om haar excuses aan te bieden. Wel sturen wij collega’s bij haar langs om tekst en uitleg te geven.’’

Verbolgen

‘Kelly’ zelf is een beetje verbolgen over deze verklaring en zegt: ,,Zij hoeven mij geen excuses aan te bieden, maar er wel zorgen dat dit nooit meer gebeurt. De volgende keer vallen er gewonden en laat112 het dan ook afweten?! De verklaring die de politie afgeeft vind ik belachelijk. Is het korps soms failliet? Ze maken mij niet wijs dat er niet meerdere busjes zijn om een arrestant op te halen. In totaal hebben wij in dat half uur tot drie keer toe 112 gebeld zonder resultaat. Bovendien was de winkeldief wel degelijk agressief en bedreigde mij. Of wil de politie nu zeggen dat als er meer dan één incident is via het alarmnummer ze het niet meer aan kunnen…’’

Overigens heeft ‘Kelly’ talloze reacties ontvangen van het winkelende publiek. Bosjes bloemen, kaartjes en complimenten. Daar is ‘onze Eudokia-held’ zeer verguld mee.


Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Irezumi

De –heel jaren zestig- behoorlijk door sex en geweld gefascineerde Yasuzô Masumura wist met zijn obsessies behoorlijk mooie films te maken. 'Irezumi' is er één van. 'Irezumi' dat zoveel betekent als tatoeage, gaat over een winkelierdochter die de benen neemt met een winkelbediende. Vervolgens wordt ze tot prostitué of geisha gemaakt.


Ze krijgt een tatoeage op haar rug die haar toch al niet al te fijne karakter nog wat scherpere kantjes geeft, of daar in de film als excuus voor wordt gebruikt.
De trailers die als extra op de DVD staan, laten nog wat meer typisch Matsomura (1924-1986) zien. Dat is bepaald niet typisch Japan.
Masumura studeerde weliswaar ijverig en veel in Japan, waaronder rechten en literatuur, maar ging daarna door naar Italië. Van 1951- 1953 studeerde hij film aan het Centro Sperimentale Di Cinematografia. Hij zei erover: Na twee jaar Europa beleefd te hebben wilde ik mooie, vitale en sterke mensen die ik daar leerde kennen portretteren. Dat bleef hij doen in zijn Japanse films. Zo lopen er meerdere culturen door zijn films heen. Hij is niet de enige bij wie dat gebeurde. Van Gogh was weg van Japanse prenten. De voorbeelden zijn legio. Het maakt uit. Soms wordt iets door weten mooier, soms ook niet.

(door Ronald G)


  • Nieuw

  • Reacties