RRKC adviseert over een inclusievere cultuursector, en debat over “De stad is meervoud”

8031-rrkc-adviseert-over-een-inclusievere-cultuursector-en-debat-over-de-stad-is-meervoud

De Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur (RRKC) adviseert de gemeente, de cultuursector en individuele instellingen om werk te maken van inclusiviteit. In het rapport ‘De stad is meervoud’ beschrijft de adviesraad welke kansen dat biedt voor de sector en de stad. In een schriftelijke reactie laat wethouder Kasmi weten de aanbevelingen over te nemen in de Uitgangspuntennota en de komende jaren in te zetten op een inclusiviteitspact en kennisuitwisseling van instellingen onderling.

Wat is er nodig voor een cultuursector die past bij het Rotterdam van nu?


Rotterdam is een jonge stad met 170 nationaliteiten. Maar de cultuursector is nog te weinig een afspiegeling van de Rotterdamse bevolking. De RRKC constateert dat er een kloof is tussen de gesubsidieerde instellingen die grotendeels eurocentrisch en traditioneel zijn, en het informele veld dat van nature cultureel diverser en inclusiever is. Tussen deze twee circuits is weinig uitwisseling en doorstroom. Juist de combinatie van die twee werelden is de kracht van Rotterdam.

Jacob van der Goot, voorzitter rrkc © rrkc.

Een inclusieve cultuursector maakt de stad aantrekkelijker voor bedrijven en nieuwe inwoners. Culturele instellingen die meer inclusief werken vergroten hun publieksbereik en daarmee de eigen inkomsten. In een meer inclusieve cultuursector kan nieuw talent zich beter ontwikkelen en een praktijk opbouwen in Rotterdam.

Wat kan de gemeente doen?
In het advies vraagt de RRKC het college van B&W om een uitvoeringsagenda inclusiviteit op te stellen. De gemeente Rotterdam kan inclusiviteit meetbaar maken en opnemen in de subsidievoorwaarden. Om te beginnen voor het Cultuurplan 2021-2024. De administratieve last voor het aanvragen van een subsidie kan naar beneden. Een coach vanuit de gemeente kan nieuwe subsidieaanvragers begeleiden en wegwijs maken. Reserveer een gedeelte van het cultuurbudget voor vernieuwing. Daarnaast kan de gemeente helpen in het vinden van productie- en presentatieruimte voor nieuwe makers.

Wat kan de cultuursector als geheel doen?
De Rotterdamse cultuursector kan in zijn geheel leren van partnerships met inclusieve makers of organisaties door expertise en kennis uit te wisselen. De RRKC ziet inclusiviteit als een voortdurende beweging. De cultuursector heeft eerder het initiatief genomen om samen te werken op het gebied van publieksbereik en governance. Met een zelfde initiatief kan inclusiviteit structureel onder de aandacht blijven.

Wat kunnen individuele instellingen doen?
Een aantal Rotterdamse culturele instellingen onderzoekt actief de vooroordelen die leven binnen de eigen organisatie. Een echte verandering op het gebied van inclusiviteit is alleen mogelijk als de hele organisatie het belangrijk vindt en er tijd en middelen beschikbaar zijn. Organisaties kunnen zelf doelen opstellen voor inclusiviteit en deze regelmatig toetsen.

Dit gaat de RRKC nog meer doen om de cultuursector inclusiever te maken.
De RRKC organiseert een openbaar debat naar aanleiding van het advies op dinsdag 28 mei in BIRD. De Erasmus Universiteit doet dit jaar een onderzoek naar inclusiviteit in de cultuursector in opdracht van de RRKC. In het najaar organiseert de RRKC een bijeenkomst voor culturele instellingen over meer inclusiviteit in besturen en raden van toezicht

Debat De stad is meervoud

Advies voor een meer inclusieve cultuursector
De RRKC verdiept zich tijdens de Cultuurplanperiode 2017-2020 in het 'inclusiviteitsgehalte’ van de culturele sector van Rotterdam. Dit heeft geleid tot het advies De stad is meervoud waarin de Raad kansen en concrete acties identificeert om de sector inclusief te maken, gestoeld op voorwaarden en gebaseerd op de praktijk.

Op dinsdag 28 mei organiseert de RRKC een middag naar aanleiding van het advies: van 13.30u -16.30u in Jazzpodium Bird, Rotterdam. Wethouder Saïd Kasmi geeft tijdens de bijeenkomst zijn reactie op het advies. Gespreksleider van het debat is Farid Tabarki.

Programma
13.30 inloop
14.00 aanvang
•welkom, Jacob van der Goot, voorzitter RRKC
•toelichting advies door Wilma Gillis-Burleson, voorzitter adviescommisie
•reactie van Saïd Kasmi, wethouder onderwijs, cultuur en toerisme
•panelgesprek met kunstenaars, directies van culturele instellingen en vertegenwoordigers uit andere sectoren over de struikelblokken en uitdagingen van een inclusief beleid in de praktijk.
•reacties en vragen uit de zaal
15.30 -16.30 borrel in BIRD-garden

U bent van harte welkom op deze middag aanwezig te zijn. Toegang is gratis. Een toegangsbewijs is te reserveren via deze link: https://www.eventbrite.nl/e/tickets-debat-rrkc-debat-inclusiviteit-60521584689


Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

De mooiste gedichten van de wereld 4

50 dichters kiezen hun favoriete gedicht uit de schatkamers van Poetry International en vertellen waarom.

Jana Beranová over Vasko Popa


Een kleine hommage

Het is 1970, het 1e jaar van Poetry International.
Voor vertalingen is nog weinig geregeld. Ik lees
dat mijn landgenoot Miroslav Holub uit het Duits
is vertaald en bel op. Martin Mooij vraagt mij om
te komen. Holub kreeg van het toenmalig regiem
geen uitreisvisum. maar omdat ik ook uit andere
Slavische talen kan vertalen, bevind ik me opeens
tussen de werelddichters.

Eén kijkt me aan met van die droeve wolvenogen.
Ik wist toen nog niet dat wolven een belangrijke
rol speelden in zijn Roemeens-Servische cultuur.
Het is Vasko Popa en hij leest die avond uit
‘Spelen’ voor. Poëzie als spel met ons bestaan.
Ik lees en herlees. Tuimel van verbazing naar
verbazing. Het is Beckett, maar menselijker.
Een stoelpoot die lief gebaart! Ik zie een
keukenstoel. Allicht, fauteuils hebben armen.
Absurd. Een merkwaardige herkenning.

Van het eerste festival is op papier weinig
overgebleven, maar ‘Spelen’ zijn in mijn
vertaling opgenomen in Machine van
woorden (1975), de eerste boekuitgave
van Poetry International.

In 1974, toen hij de wolvengedichten las,
kocht ik voor hem een vaatje haringen – Popa
was dol op Hollandse nieuwe. Bij het afscheid
op Schiphol struikelde ik, het vaatje viel op de
grond en rolde naar hem toe. Hij gaf het een
tik, vaatje rolde terug en ik kon het alsnog
feestelijk overhandigen. Aan het eind van zijn
leven, hoorde ik jaren later, zat hij in winterjas
op een stoel midden in de kamer te wachten
op de dood. Dat was weer een andere stoel.



vertaling: Jana Beranová

Popa was 6x gast op Poetry International


  • Nieuw

  • Reacties