Havenbedrijf Rotterdam gaat samenwerken met regio Noord-Brabant voor meer vrachtvervoer via binnenvaart

Havenbedrijf Rotterdam en Stichting Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum Brabant (MCA Brabant) hebben vandaag een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Doel van de samenwerking is om meer containervervoer tussen Rotterdam en Noord-Brabant via binnenvaart te realiseren.

Foto: Marc Nolte: Links: Hendrik-Jan van Engelen, directeur van MCA Brabant, rechts: Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics Havenbedrijf Rotterdam

In 2018 werden er in de Rotterdamse haven ruim 8,6 miljoen containers overgeslagen (14,5 miljoen TEU). Noord-Brabant is met ruim 1 miljoen containers een van de belangrijkste achterland regio’s van Rotterdam maar kent een relatief hoog aandeel wegvervoer en daarmee een steeds toenemende druk op het wegennet. Meer vrachtvolume per binnenvaart in plaats van per truck (modal shift) zorgt voor een beter bereikbare haven én regio.

Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van Havenbedrijf Rotterdam: “Het slim verbinden van de haven van Rotterdam met Brabant zorgt voor een structureel hogere betrouwbaarheid van het multimodale transport en draagt daarmee bij aan de duurzame bereikbaarheid en groei van een van de belangrijkste logistieke hotspots in Nederland.”

Hendrik-Jan van Engelen, directeur MCA Brabant: “Een goede verbinding over water met de Rotterdamse haven is essentieel voor Brabantse verladers en transportbedrijven om verdere groei mogelijk te maken. Hierdoor worden niet alleen veel vrachtwagens van de weg gehaald, betrouwbare bargeverbindingen zorgen ook voor betrouwbaarheid in de totale supply chain. Wij kijken er zeer naar uit om alle initiatieven die we met deze samenwerking beogen in gang te gaan zetten.”

Een van de initiatieven die de partners in 2019 zullen implementeren is het verder opschalen van digitale informatie uitwisseling tussen de haven van Rotterdam en Brabantse binnenvaart terminals. Door tijdig de juiste informatie over bijvoorbeeld aankomsten van (zee)schepen en containers met elkaar te delen, kan er aan beide zijden efficiënter gepland worden en ontstaan minder vertragingen in het vervoer per binnenvaart. Ook zullen de partijen onderzoeken hoe het vervoer tussen Brabant en Rotterdam versneld verduurzaamd kan worden, bijvoorbeeld door het gebruik van containerbatterijen voor aandrijving van binnenvaartschepen.

De samenwerkingsovereenkomst borduurt voort op eerdere initiatieven van Havenbedrijf Rotterdam om meer containervracht te bundelen en via een vast vaarschema te vervoeren via punt-punt verbindingen. Zo zag in 2018 de West-Brabant Corridor het levenslicht. Deze verbinding tussen de deepsea containerterminals op de Maasvlakte en de

Brabantse binnenvaartterminals in Moerdijk, Oosterhout en Tilburg heeft al gezorgd voor 20% meer vracht via binnenvaart en 35% kortere havenverblijftijd van de binnenvaartschepen.

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Schreven de goden de Illias en mensen de Odyssee?

Julian Jaynes (1920-1997) was een Amerikaans psycholoog en een avontuurlijk wetenschapper van groot formaat.

Ik citeer uit Wikipedia:

Jaynes was eén van de eersten die een bewustzijnstheorie als puur wetenschappelijk propageerde. In zijn boek The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind uit 1976 beschrijft hij zijn "bicameral mind", ofwel bicamerale of tweekamerige geest, theorie.

Jaynes opvatting is dat de twee hersenhelften, tot circa 3000 jaar geleden, vrijwel onafhankelijk van elkaar hebben gewerkt. In die tijd zouden mensen onbewust zijn geweest en hebben geleden onder het fenomeen ‘stemmen horen’ en andere soorten hallucinaties en zelfs onder vormen van dissociatie zoals die van de meervoudige persoonlijkheid.

De doorbraak van ‘bicamerale geest’ tot bewustzijn zou ongeveer 2700 jaar geleden, ten gevolge van de opkomst van geschreven en gelezen teksten en de spraakevolutie van de oude Grieken, hebben plaatsgevonden. In die tijd, zesde eeuw voor onze jaartelling, werden door de Grieken de democratie en natuurfilosofie ontwikkeld, dat hij ziet als een bewijs voor zijn theorie.

Wanneer we dus, aldus Jaynes, deze definitie volgen, zouden we moeten inzien dat geen van de personages in bijvoorbeeld de Ilias een bewustzijn had. Woorden worden erin niet figuurlijk maar in hun letterlijke oorspronkelijke betekenis gebruikt. ‘Psyche’ betekent adem, niet ziel, geest of bewustzijn; ‘thumus’ betekent beweging/trilling, niet emotie; ‘nous’ betekent waarneming, niet voorstellingsvermogen enz.

Jaynes neemt aan dat de wereld van de Ilias van voor 3500 jaar geleden gedomineerd werd door een tweedelige 'bicamerale geest', waarvan de rechterhelft uitvoerend is en god heette en een linkerhelft die volgzaam was en mens werd genoemd. Het waren de goden die de mensen direct of indirect (via priesters etc.) bevelen tot handelen gaven.

De 'bicamerale mens', aldus Jaynes, ontstond zo'n 11000 jaar geleden ten noorden van de zee van Galilea waar toentertijd een theocratisch georganiseerde nederzetting was gevestigd. Deze samenlevingsvorm verspreidde zich gestaag. De bicamerale beschavingen ondergingen zo'n 3500 jaar geleden geweldige culturele (uitvinding en verspreiding van het schrift) en vulkanische uitbarstingen die vele koninkrijken uiteen deed vallen. In deze chaos kon alleen het bewustzijn zich handhaven. Deze verandering wordt, volgens Jaynes, verhaald in de Odyssee die een eeuw later dan de Ilias werd geschreven. Hierin vinden we bewuste personen en psyche, nous en thumus als metaforen van bewustzijn. Tot zover Jaynes.

(door Kees Versteeg)

De foto is van azquotes.com

  • Nieuw

  • Reacties