Rotterdam opent eerste laadplein voor elektrische auto’s

7639-rotterdam-opent-eerste-laadplein-voor-elektrische-auto-s

In Rotterdam is aan de Veerhaven het eerste laadplein voor elektrische auto’s geopend. Samen met ENGIE realiseerde de gemeente dit openbare en slimme laadplein. Het biedt ruimte voor tien auto’s en is de volgende stap in de transitie naar uitstootvrije mobiliteit en een leefbare, gezonde en duurzame stad.

Op het plein, dat de naam Veerkracht draagt, kunnen tien auto’s tegelijkertijd worden opgeladen. Hierbij zorgt slimme software voor de verdeling van de beschikbare groene stroom over de aangesloten auto’s.


Wethouder Arno Bonte (duurzaamheid, luchtkwaliteit en energietransitie): “Door laadvoorzieningen op één plek te combineren is de gebruiker minder tijd kwijt met het zoeken naar een laadpaal. De aanleg is bovendien efficiënter: we besparen in kosten en de straat hoeft minder vaak te worden opengebroken.”

Vier van de tien parkeerplekken zijn exclusief bestemd voor elektrische auto’s. De andere zes plekken mogen zowel rijders van elektrische als niet-elektrische auto’s gebruiken. Deze vakken kunnen op een later moment, wanneer de laadbehoefte toeneemt, exclusief voor elektrische auto’s worden ingericht.

Het Scheepvaartkwartier is een van de gebieden in Rotterdam met de hoogste dichtheid aan elektrische voertuigen. En bewoners en ondernemers uit de omgeving hebben aangegeven behoefte te hebben aan meer laadvoorzieningen. Het laadplein speelt hierop in.

Primeur in Rotterdam
Niet alleen is dit het eerste laadplein in Rotterdam, de laadpalen hebben ook nieuwe functionaliteiten. Dit zijn namelijk de eerste palen in Rotterdam waarbij elektrisch rijders hun auto ook contractloos (zonder laadpas) kunnen opladen via de app Laadpaal app/Last Mile Solutions gekoppeld met PayPal.

Ervaringen voor de toekomst
Het eerste jaar dient het laadplein als pilotproject. Voor deze periode zijn leerdoelen vastgesteld. Deze gaan in op het vergroten van gebruiksgemak voor de elektrisch rijder, verminderen van impact op de openbare ruimte en (maatschappelijke) kosten van de laadinfrastructuur.

“De ervaringen met deze pilot helpen de gemeente bij het verbeteren van het netwerk van laadvoorzieningen. We spelen hiermee in op de behoefte van de elektrisch rijder én dragen bij aan een gezonde en duurzame stad”, zegt wethouder Bonte.

Tijdens deze pilot werkt de gemeente samen met verschillende partijen zoals ENGIE, Stedin, Van der Sijs en Last Mile Solutions.

Elektrisch rijden
Om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren, stimuleert de gemeente het gebruik van elektrische voertuigen. Door de groei van het aantal elektrische auto’s stijgt ook de behoefte aan laadpunten. Rotterdam heeft op dit moment circa 1.800 openbare laadpunten. Rotterdam werkt toe naar een volledig emissievrije stad in 2050, zo staat in het coalitieakkoord. De uitstoot van CO2 moet dan tot nul zijn teruggebracht.

Kijk voor meer informatie op www.rotterdam.nl/elektrischrijden


Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Militairen ‘blauw ‘ op straat


Gratis ochtendkrant Metro kopte gisteren:
‘Politie zal straks ‘nee’ moeten zeggen’.
En: De werkdruk bij de politie is zo hoog,
dat het aantal overtredingen van de
Arbeidswet dit jaar zal uitkomen op 200.000.

Gevolg: Politiemensen stukken minder gemotiveerd,
te hoge werkdruk leidt tot stress, burn-outs en
aantal ziekmeldingen onder onze wethandhavers
neemt alarmerende vormen aan.

Met nu zo’n 1100 nieuwe agenten erbij en dure
langdurige opleidingen, blijft het landelijke
Nationale Politiekorps dweilen met de kraan open.

Interview met hoofdagent: ‘Wat je alleen wel ziet,
Is dat de burgers langer moeten wachten op een
aangifte die ze hebben gedaan. En ze zullen minder
blauw op straat zien?’

Nog minder blauw op straat? Nog langer wachten
voor de burgers op aangiften? Kan het nog gekker.

De misdaad, zeker de zware criminelen tieren
tegenwoordig zo welig als nooit te voren. Gelegenheid
maakt de dief. Pakkansen steeds kleiner, de
veiligheid op straat en in het verkeer nemen
intussen eveneens alarmerende vormen aan.

Waarom op korte termijn geen militairen tijdelijk
betrekken als noodagent nu de nood het hoogst is.
Wat doen militairen eigenlijk in vredestijd?
Oefenen in de kazerne, in het bos, op het strand
En waarom dus niet direct op straat en in het verkeer?

Met zeer effectieve korte opleidingen tot agent, overal
direct inzetbaar, van terrorismebestrijding tot
invallen bij zware criminelennesten.

Simpel zolang de nood het hoogst is tijdelijk
met een het wisselen van een
groen naar een ‘blauw’ uniform. Met daarbij een
besparing van honderden miljoenen euro’s.

En anders, Opstelten zei het al in alle toonaarden:
'Blauw op straat,
meer blauw op straat,
nog meer blauw op straat.’

Allemaal, allemaal, hartstikke blauw op straat!


Jim Postma.

  • Nieuw

  • Reacties