Doorzetters in Rotterdams Erfgoed

7538-doorzetters-in-rotterdams-erfgoed

Museum Rotterdam presenteert met gepaste trots: Echt Rotterdams Erfgoed, deel 1

55 doorzetters, aanpakkers en verbinders

Persbericht, Rotterdam, 1 oktober - Afgelopen vrijdag heeft Museum Rotterdam het boek Echt Rotterdams Erfgoed, deel 1 gelanceerd. Met dit boek brengt Museum Rotterdam een ode aan 55 doorzetters, aanpakkers en verbinders die vanwege hun inzet een speciaal keurmerk hebben ontvangen. Echt Rotterdams Erfgoed, deel 1 is aan een select gezelschap gepresenteerd tijdens een feestelijke lunch in het museum. Burgemeester Aboutaleb heeft het eerste exemplaar in ontvangst genomen.


Museum Rotterdam vertelt en presenteert, naast de verhalen van toen, ook de verhalen van nu. Het museum volgt daarvoor al jarenlang bewoners, gemeenschappen en organisaties in de stad. Deze actieve collectie noemen we Echt Rotterdams Erfgoed (ERE). De deelnemers aan het ERE programma, inmiddels goed voor 55 portretten, laten samen in het boek zien wat er nu speelt in de stad. Aan de hand van uniek fotomateriaal maakt de lezer kennis met de Rotterdamse objecten, verhalen en mensen die een belangrijke rol spelen bij de actuele ontwikkelingen in de stad.

"We spreken over Deel 1, want uiteraard blijven we samen met Rotterdammers op zoek gaan naar nieuw Echt Rotterdams Erfgoed! Onze stad is zo’n rijke bron aan verhalen." stelt Nicole van Dijk, curator & programmaleider Echt Rotterdams Erfgoed

Met de lancering van het boek is het startsein gegeven voor de week van Echt Rotterdams Erfgoed. Tot en met 6 oktober kunnen alle Rotterdammers (en niet Rotterdammers) de actieve collectie van Museum Rotterdam zien, horen, proeven en beleven op diverse locaties in de stad. Lees meer over de week van het Echt Rotterdams Erfgoed via de volgende LINK.

Credits beeldmateriaal Echt Rotterdams Erfgoed

Foto 1: Giovanni van Bronckhorst Foundation
Op de foto: Giovanni van Bronckhorst (Credits foto: Desirée Schippers)

Foto 2: De Schouw
Op de foto: Tineke Speksnijder, eigenaresse (Credits foto: Museum Rotterdam)

Foto 3: Chantal Arts (Credits foto: Foto Museum Rotterdam)

Foto 4: (Credits foto: Desirée Schippers) Street art op de achtergrond door JDL street art geïnitieerd door Rotterdam Street Art Museum een initiatief van Stichting Cretopia Rotterdam

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Irezumi

De –heel jaren zestig- behoorlijk door sex en geweld gefascineerde Yasuzô Masumura wist met zijn obsessies behoorlijk mooie films te maken. 'Irezumi' is er één van. 'Irezumi' dat zoveel betekent als tatoeage, gaat over een winkelierdochter die de benen neemt met een winkelbediende. Vervolgens wordt ze tot prostitué of geisha gemaakt.


Ze krijgt een tatoeage op haar rug die haar toch al niet al te fijne karakter nog wat scherpere kantjes geeft, of daar in de film als excuus voor wordt gebruikt.
De trailers die als extra op de DVD staan, laten nog wat meer typisch Matsomura (1924-1986) zien. Dat is bepaald niet typisch Japan.
Masumura studeerde weliswaar ijverig en veel in Japan, waaronder rechten en literatuur, maar ging daarna door naar Italië. Van 1951- 1953 studeerde hij film aan het Centro Sperimentale Di Cinematografia. Hij zei erover: Na twee jaar Europa beleefd te hebben wilde ik mooie, vitale en sterke mensen die ik daar leerde kennen portretteren. Dat bleef hij doen in zijn Japanse films. Zo lopen er meerdere culturen door zijn films heen. Hij is niet de enige bij wie dat gebeurde. Van Gogh was weg van Japanse prenten. De voorbeelden zijn legio. Het maakt uit. Soms wordt iets door weten mooier, soms ook niet.

(door Ronald G)


  • Nieuw

  • Reacties