Maastunneltijdrit ter viering van autobuis

7380-maastunneltijdrit-ter-viering-van-autobuis

Onze tunnel… is voor één dag wielerpaleis

Alleen op maandag 23 juli 2018 kan het: fietsen door de autobuis van de Maastunnel. Klok de snelste tijd op het meest unieke traject van Rotterdam! De monumentale Maastunnel (1942) is de oudste tunnel van Nederland en wordt tot medio 2019 gerenoveerd. In juli 2018 is de westelijke autobuis klaar en dat wordt gevierd met een heuse Maastunneltijdrit. Ook wethouder Sven de Langen rijdt mee. We nodigen u van harte uit hierbij aanwezig te zijn!

Enkele honderden wielrenners strijden maandag om de snelste tijd op een uniek Rotterdams parcours van 1,4 km. De gerenoveerde buis wordt de dag daarop, dinsdag 24 juli, weer in gebruik genomen. Bij de Euromast wordt een feestelijk terrein ingericht voor supporters, met muziek en een groot videoscherm waarop de wielrenners zijn te volgen.



Wethouder Sven de Langen fietst mee
Om 11.00 uur arriveert wethouder Sven de Langen (volksgezondheid, zorg, ouderen en sport) op het evenemententerrein bij de Euromast om mee te fietsen met de categorie van 18 tot 40 jaar.

Het volledige programma met bijbehorende starttijden vindt u op:
www.maastunnel.nl/nieuws/onze-tunnel-is-voor-een-dag-wielerpaleis

Te voet door de tunnel
Ook geïnteresseerden zónder race- of sportfiets kunnen op 23 juli bekijken hoe de eerste buis in ere is hersteld. Na de tunneltijdrit, tussen 16.00 en 18.00 uur, is de gerenoveerde autobuis te voet te bezoeken. Deze wandeltocht wordt om 16.00 uur geopend door de 94-jarige mevrouw Kroos, wiens vader en broer zo’n 75 jaar geleden in de tunnel werkzaam waren als tegelzetter.

Over de renovatie
Sinds de zomer van 2017 voert de gemeente Rotterdam een grootscheepse renovatie en restauratie uit. In totaal duurt dit twee jaar. Omdat de Maastunnel een monument is, is de tunnel zo veel mogelijk in de oorspronkelijke staat teruggebracht. Zo is zandkleurig asfalt gestort – een verwijzing naar de klinkervloer waarmee de tunnel in 1942 werd geopend.

Om de stad zo goed mogelijk bereikbaar te houden, blijft één tunnelbuis open voor het verkeer naar Noord. Na de tunneltijdrit vindt de zogeheten buiswissel plaats. Het verkeer rijdt vanaf dan door de gerenoveerde westbuis, terwijl in de oostbuis wordt gewerkt. De rijrichting blijft hetzelfde, zodat het Erasmus MC altijd snel te bereiken is. Wanneer de autotunnel in 2019 klaar is, worden ook de fiets- en voetgangerstunnel aangepakt.

Jan Tak :
Zit in je mailbox Jim,

En voor degenen die achter de schermen van de Maastunnel willen kijken dit is een unieke kans:
Rondleiding via het Gilde Rotterdam, adres Grotekerkplein 5 of email rondleiding@gilderotterdam.nl


maandag 23 jul 2018

Jim Postma :
Dank voor de tip Jan. Ga nu écht zelf de Maastunnelbuizen in duiken...@@@
Welke aannemers bijvoorbeeld en hoeveel kost het hele project en/of tot hoeveel heeft het tot heden gekost?
Namen en rugnummers in de journalistiek Jan, dat weet jij toch als geen ander. Niettemin als je verdere aanvullen info hebt graag, je weet waar ik woon!

maandag 23 jul 2018

Jan Tak :
Ik kan je niet helemaal vatten Jim, volgens mij is men nog redelijk op schema. De eerste buis wordt binnenkort geopend en daarna is de Oostbuis aan de beurt. In 2019 zijn beide buizen dan weer geschikt voor het gemotoriseerd verkeer geheel binnen de planning van 2 jaar.
Waar zie jij verschil?

Wel is er natuurlijk wel een afsluiting van twee jaar voor het verkeer richting Zuid dat heeft een tweeledig doel officieel om het Erasmus voor noodsituaties beschikbaar te houden maar eigenlijk wil men ook af van het verkeer dat de
's Gravendijkwal gebruikt als sluipweg tussen de A20 en A15, een kwestie van verandering van de ingesleten gewoonte.

Na openstelling van beide buizen start dan de renovatie van de voetgangers- en fietstunnel.
Meer op:
https://www.maastunnel.nl/#/all

zondag 22 jul 2018

Arie C. Torcque Zaanen :
fietsen door de autobuis van de Maastunnel.

Als de tunnel het gewicht van de fietsen kunnen dragen en de fietsen zonder problemen door de tunnel kunnen, verwacht men dat ook de auto's er zonder problemen doorheen kunnen,.. ik hou m'n hart vast....

zondag 22 jul 2018

Jim Postma :
Mij is verteld door een bevriende aannemer dat de werkzaamheden aan de ene Maastunnelbuis makkelijk te bewerkstelligen was geweest in een jaar, in plaats van twee jaar.
Nu gaat de tweede tunnelbuis ook nog twee jaar duren. Veel schade, files in de stad, een hoop ongemak en wie controleert dit alles.
De Algemene Rekenkamer van Rotterdam? Het gaat hier over tientallen miljoenen euro's.
Voer voor aankomende jonge onderzoekjournalisten?!

zondag 22 jul 2018

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Meeroken (2) is nog dodelijker


Roken is dodelijk.

Meeroken is nog dodelijker.


Wonen in Rotterdam staat gelijk

aan het meeroken van 7 sigaretten

per dag, elke dag weer.


Onzichtbaar (roetzwarte longen)

fijnstof is de grote dooddoener.


Vluchten kan niet meer.


Advies Milieudefensie:

‘Pik nog even een zonovergoten

geheel rookvrij terrasje

op de maan’


Of: ‘STOP NU, onmiddellijk,

met ademhalen!’



Jim Postma

  • Nieuw

  • Reacties