Thema-actie passagiersvaart

7256-thema-actie-passagiersvaart

Vanaf 1 mei is het Havenbedrijf Rotterdam begonnen met de thema-actie ‘Passagiersvaart’. Het gaat daarbij om het intensiveren van het toezicht op het personenvervoer over water om te controleren of dit veilig en met inachtneming van de regels geschiedt. Deze passagiersvaart is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen, zo blijkt onder andere uit cijfers van de Watertaxi. De actie duurt in ieder geval tot eind juni.

‘Dit is een ontwikkeling waar ik positief tegenover sta. Daarbij is het van groot belang dat het vervoer van passagiers over water wel op een veilige en verantwoorde wijze geschiedt’, schrijft René de Vries aan de rederijen. Als (rijks)havenmeester van het Havenbedrijf is hij verantwoordelijk voor een veilige haven en de naleving van de regelgeving in de Rotterdamse haven.

Toezicht Havenbedrijf
Het passagiersvervoer over water heeft te maken met regelgeving op grond van de Binnenvaartwet, de Havenbeheersverordening Rotterdam en vaarregels die onder andere in het Binnenvaartpolitiereglement staan. Bij het toezicht let het Havenbedrijf met name op de volgende onderwerpen:


1. de aanwezigheid van de scheepscertificaten en de meetbrief;

2. de certificering van de marifoon en het bedieningscertificaat marifoon schipper;

3. of de schipper over het juiste vaarbewijs en/of ontheffingen beschikt;

4. wordt het maximaal aantal te vervoeren personen niet overschreden;

5. gebruikt de bemanning reddingsvesten (indien verplicht);

6. het vaargedrag van de schipper.

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Irezumi

De –heel jaren zestig- behoorlijk door sex en geweld gefascineerde Yasuzô Masumura wist met zijn obsessies behoorlijk mooie films te maken. 'Irezumi' is er één van. 'Irezumi' dat zoveel betekent als tatoeage, gaat over een winkelierdochter die de benen neemt met een winkelbediende. Vervolgens wordt ze tot prostitué of geisha gemaakt.


Ze krijgt een tatoeage op haar rug die haar toch al niet al te fijne karakter nog wat scherpere kantjes geeft, of daar in de film als excuus voor wordt gebruikt.
De trailers die als extra op de DVD staan, laten nog wat meer typisch Matsomura (1924-1986) zien. Dat is bepaald niet typisch Japan.
Masumura studeerde weliswaar ijverig en veel in Japan, waaronder rechten en literatuur, maar ging daarna door naar Italië. Van 1951- 1953 studeerde hij film aan het Centro Sperimentale Di Cinematografia. Hij zei erover: Na twee jaar Europa beleefd te hebben wilde ik mooie, vitale en sterke mensen die ik daar leerde kennen portretteren. Dat bleef hij doen in zijn Japanse films. Zo lopen er meerdere culturen door zijn films heen. Hij is niet de enige bij wie dat gebeurde. Van Gogh was weg van Japanse prenten. De voorbeelden zijn legio. Het maakt uit. Soms wordt iets door weten mooier, soms ook niet.

(door Ronald G)


  • Nieuw

  • Reacties