Stedenbouwkundige Aarts beloond met ‘Rotterdammert’

7161-stedenbouwkundige-aarts-beloond-met-rotterdammert

Op zijn afscheid als stedenbouwkundige van de gemeente Rotterdam op 10 april heeft de heer Martin J. Aarts de Rotterdammert ontvangen uit handen van wethouder Robert Simons (Stedelijke ontwikkeling en integratie).

Met de onderscheiding de Rotterdammert eert Rotterdam professionals die zich intensief hebben ingezet voor de stad en de Rotterdammer en zich daarbij zeer verdienstelijk hebben gemaakt. Stedenbouwkundige Martin Aarts (16 april 1952) ontving deze penning op maandag 10 april in het Bibliotheektheater als blijk van dank voor zijn vakkundige inzet, betrokkenheid en indrukwekkende staat van dienst.


Koploper en ambassadeur
Aarts is een visionair die de afgelopen 34 jaar met veel succes richting heeft gegeven aan de ruimtelijke ontwikkeling van Rotterdam. Hij is een koploper in het steeds opnieuw uitvinden van het vak stadsontwikkeling. Door kennis en experts van binnen en buiten het cluster Stadsontwikkeling bij elkaar te brengen, ontstonden er nieuwe manieren van denken over de toekomst van de stad Rotterdam en haar positie in de regio en de wereld. Aarts enthousiasme, zijn open houding en zijn sprekerskwaliteiten maakten hem een veelgevraagd spreker en ambassadeur van de stad op internationale congressen en evenementen in binnen- en buitenland.

Belangrijke ontwikkelingen
Aarts was de drijvende kracht achter:

• Het Binnenstadsplan van 1985. Enerzijds was dit een voorbode van het denken over en werken aan de stad als geheel (vanaf 1987 o.l.v. Riek Bakker). Anderzijds zette hij hiermee de meer gebiedsgerichte ontwikkeling van de (binnen)stad op de agenda (Centrumruit, Parkendriehoek en Waterstad, in 1987 aangevuld met de Kop van Zuid).

• Werken aan de ontwikkeling van Rotterdam als aantrekkelijke (binnen)stad en als plaats voor ontmoetingen. Voorbeeldprojecten hiervan zijn het Museumpark, de Boompjes, het Schouwburgplein en de Binnenrotte in de jaren '90.

• Met projecten als Het Laurenskwartier, de Manifestatie Rotterdam 50 jaar Wederopbouw en de publicatie ‘Vijftig jaar Wederopbouw Rotterdam, een Geschiedenis van Toekomstvisies’ heeft Aarts bijgedragen aan de omarming en relevantie van Rotterdams geschiedenis.

• De hogesnelheidslijn (HSL) laten stoppen in het centrum van Rotterdam en daarmee de ontwikkeling van Rotterdam naar een succesvolle Europese stad versnellen. Aarts schreef hierover het boek ‘Accelerating Rotterdam’. En de ontwikkeling van het nieuwe Centraal Station aangrijpen om echt een aantrekkelijke entree naar de stad te maken.

• Het versterken van de positie van Rotterdam in het internationale krachtenveld en het belang van regionale samenwerking daarbij. Martin stond aan de wieg van de samenwerkingsverbanden Metropoolregio Rotterdam Den Haag en Rotterdam Martime Capital of Europe.

Rotterdammert
De Rotterdammert is een bronzen penning. Op de voorzijde staat het gemeentelijke wapen met ‘Sterker door Strijd’ en de naam van de onderscheiding zelf. De achterzijde toont de Rotterdamse skyline, de naam van de ontvanger, de uitreikingsdatum en daaronder ‘Als dank voor uw grote inzet voor de stad Rotterdam’. Meer informatie over de negen verschillende Rotterdamse onderscheidingen vindt u op de gemeentelijke website.


Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Irezumi

De –heel jaren zestig- behoorlijk door sex en geweld gefascineerde Yasuzô Masumura wist met zijn obsessies behoorlijk mooie films te maken. 'Irezumi' is er één van. 'Irezumi' dat zoveel betekent als tatoeage, gaat over een winkelierdochter die de benen neemt met een winkelbediende. Vervolgens wordt ze tot prostitué of geisha gemaakt.


Ze krijgt een tatoeage op haar rug die haar toch al niet al te fijne karakter nog wat scherpere kantjes geeft, of daar in de film als excuus voor wordt gebruikt.
De trailers die als extra op de DVD staan, laten nog wat meer typisch Matsomura (1924-1986) zien. Dat is bepaald niet typisch Japan.
Masumura studeerde weliswaar ijverig en veel in Japan, waaronder rechten en literatuur, maar ging daarna door naar Italië. Van 1951- 1953 studeerde hij film aan het Centro Sperimentale Di Cinematografia. Hij zei erover: Na twee jaar Europa beleefd te hebben wilde ik mooie, vitale en sterke mensen die ik daar leerde kennen portretteren. Dat bleef hij doen in zijn Japanse films. Zo lopen er meerdere culturen door zijn films heen. Hij is niet de enige bij wie dat gebeurde. Van Gogh was weg van Japanse prenten. De voorbeelden zijn legio. Het maakt uit. Soms wordt iets door weten mooier, soms ook niet.

(door Ronald G)


  • Nieuw

  • Reacties