Jubileum in storingen nieuwe Botlekbrug

6756-jubileum-in-storingen-nieuwe-botlekbrug (Door Hans Roodenburg)

In de nacht van vrijdag op zaterdag (7 op 8 oktober 2017) was er al weer storing nummer 102 aan de nieuwe ruim twee jaar terug (juli 2015) in gebruik genomen nieuwe Botlekbrug. Deze keer alleen voor het scheepvaartverkeer. Een geplande hindernis van Rijkswaterstaat vanwege de sloop van de oude Botlekbrug was afgelopen zondag van 08.00 uur tot 14.30 uur voor het wegverkeer.

Net voor het vorige weekeinde werd al de honderdste storing gemeld. Dat was ‘een jubileum’ dat niemand wil hebben.


Rijkswaterstaat stelt dat elk probleem er één te veel is. Het aantal storingen is volgens de dienst van het ministerie van Verkeer en Waterstaat sinds de ingebruikneming wél gedaald.

Deze maand wordt begonnen met de sloop van de oude Botlekbrug en de bediening daarvan. Want die is nog voor een deeltje in gebruik. Onder meer omdat de oude spoorlijn er nog overloopt.

Verslaggever Sjoerd Bootsma van RTV Rijnmond houdt precies bij wanneer er storingen zijn. Voor zowel de scheepvaart als het verkeer. Soms beide tegelijk.

Een mooie overzichtsfoto van Rijkswaterstaat.

Rijkswaterstaat meldt dat de nieuwe Botlekbrug de grootste verticale hefbrug van de wereld is. Die kwam in de plaats van de oude Botlekbrug omdat die een knelpunt vormde voor het vrachtverkeer over de brug (vooral van en naar Europoort/Botlek) en het scheepvaartverkeer over water.

Vrachtwagenchauffeurs die eroverheen moesten stoorden zich er ook aan dat zij vanwege de laagte de brug veel te veel keren open moest voor vaak zelfs binnenvaartschepen.

In de planning van de rijksdienst moet de nieuwe Botlekbrug volledig in gebruik worden genomen eind 2018 begin 2019. Dan ook voor het langzaam verkeer en voor het spoorvervoer.

Naast de Botlektunnel hebben automobilisten voor personenauto’s nog een andere mogelijkheid, namelijk de nabije Spijkenisserbrug, om de drukbevaren Oude Maas te passeren. Vooral zij die van Hoogvliet naar Spijkenisse of andersom moeten rijden, maken daar gebruik van. Het probleem is dat er ook regelmatig storingen zijn op de Spijkenisserbrug.

Spijkenisser Jan van den Bos heeft voor RTV Rijnmond het honderdste lied gemaakt over ‘Met de vlam in de pijp rijd ik naar de Botlekbrug’, gebaseerd op een oorspronkelijke hit van ‘vrachtwagenchauffeur’ Henk Wijngaard.

Het refrein: ,,Met de vlam in de pijp, rijd ik naar de Botlekbrug.

Met m’n volgeladen diesel, naar de Shell en weer terug.

Maar dan staat dat kreng weer open, wil ie niet meer op z’n plek.

Word het weer een paar uur wachten, hiervan word je stapelgek.’’

Het oude brugdeel van de Botlekbrug dat in een bok hangt. Foto Mark van der Meer.

De scheepvaart heeft herhaaldelijk nog last van nieuwe Botlekbrug. Foto Jan de Jonge WSS Rotterdam

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Schreven de goden de Illias en mensen de Odyssee?

Julian Jaynes (1920-1997) was een Amerikaans psycholoog en een avontuurlijk wetenschapper van groot formaat.

Ik citeer uit Wikipedia:

Jaynes was eén van de eersten die een bewustzijnstheorie als puur wetenschappelijk propageerde. In zijn boek The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind uit 1976 beschrijft hij zijn "bicameral mind", ofwel bicamerale of tweekamerige geest, theorie.

Jaynes opvatting is dat de twee hersenhelften, tot circa 3000 jaar geleden, vrijwel onafhankelijk van elkaar hebben gewerkt. In die tijd zouden mensen onbewust zijn geweest en hebben geleden onder het fenomeen ‘stemmen horen’ en andere soorten hallucinaties en zelfs onder vormen van dissociatie zoals die van de meervoudige persoonlijkheid.

De doorbraak van ‘bicamerale geest’ tot bewustzijn zou ongeveer 2700 jaar geleden, ten gevolge van de opkomst van geschreven en gelezen teksten en de spraakevolutie van de oude Grieken, hebben plaatsgevonden. In die tijd, zesde eeuw voor onze jaartelling, werden door de Grieken de democratie en natuurfilosofie ontwikkeld, dat hij ziet als een bewijs voor zijn theorie.

Wanneer we dus, aldus Jaynes, deze definitie volgen, zouden we moeten inzien dat geen van de personages in bijvoorbeeld de Ilias een bewustzijn had. Woorden worden erin niet figuurlijk maar in hun letterlijke oorspronkelijke betekenis gebruikt. ‘Psyche’ betekent adem, niet ziel, geest of bewustzijn; ‘thumus’ betekent beweging/trilling, niet emotie; ‘nous’ betekent waarneming, niet voorstellingsvermogen enz.

Jaynes neemt aan dat de wereld van de Ilias van voor 3500 jaar geleden gedomineerd werd door een tweedelige 'bicamerale geest', waarvan de rechterhelft uitvoerend is en god heette en een linkerhelft die volgzaam was en mens werd genoemd. Het waren de goden die de mensen direct of indirect (via priesters etc.) bevelen tot handelen gaven.

De 'bicamerale mens', aldus Jaynes, ontstond zo'n 11000 jaar geleden ten noorden van de zee van Galilea waar toentertijd een theocratisch georganiseerde nederzetting was gevestigd. Deze samenlevingsvorm verspreidde zich gestaag. De bicamerale beschavingen ondergingen zo'n 3500 jaar geleden geweldige culturele (uitvinding en verspreiding van het schrift) en vulkanische uitbarstingen die vele koninkrijken uiteen deed vallen. In deze chaos kon alleen het bewustzijn zich handhaven. Deze verandering wordt, volgens Jaynes, verhaald in de Odyssee die een eeuw later dan de Ilias werd geschreven. Hierin vinden we bewuste personen en psyche, nous en thumus als metaforen van bewustzijn. Tot zover Jaynes.

(door Kees Versteeg)

De foto is van azquotes.com

  • Nieuw

  • Reacties