Dockwise Vanguard wacht op goed weer voor transport Hermod

6709-dockwise-vanguard-wacht-op-goed-weer-voor-transport-hermod

(Door Tie Schellekens)

Rotterdam staat aan de vooravond van een zeer bijzonder transport; een fraai staaltje Hollands Glorie. De Dockwise Vanguard van Boskalis is in de haven aanwezig om een enorm vaartuig te laden. Het gaat om de Hermod van Heerema Marine Contractors. Dit half-afzinkbare kraanschip uit 1978 wordt in de haven van Rotterdam op de Dockwise Vanguard geladen en vervolgens naar Zhoushan in China vervoerd. Na het lossen zal de Hermod worden ontmanteld en gerecycled op de werf van Zhoushan Changhong International Ship Recycling. (Hierboven een fragment onderstaande foto van Ries van Wendel)


De Hermod is een enorm vaartuig met een hoogte van 90m, een breedte van 86mtr en een lengte van 154 mtr.Het is de bedoeling om het kraanschip dit weekend te verhalen van het Calandkanaal (havennummer 5340) naar de Dockwise Vanguard in de Alexiahaven, Rotterdam-Maasvlakte. De vaartocht duurt zo’n vier uur. Maar dan kan alleen onder rustige weersomstandigheden. Als de weersvoorspelling klopt, zal het transport dus een aanzienlijke vertraging oplopen en kan de Hermod pas rond 15 september verhaald worden. Daarna wordt het kraanschip geladen op de Dockwise Vanguard en zeevast gemaakt. Daarvoor zijn bijna vier dagen gereserveerd. Direct daarna vertrekt het schip naar China.

Het transport van de Hermod is enigszins te vergelijken met dat van twee jaar geleden. Toen werd in het Calandkanaal onder grote publieke belangstelling de Armada Intrepid – een schip van 245 m lengte op de Dockwise Vanguard geladen:

Publiek
Het laden van de Hermod in de Alexiahaven kan vanaf de dijken op de Maasvlakte 2 goed worden gevolgd. Verder zal FutureLand, het informatiecentrum van de Rotterdamse haven op de Maasvlakte, zijn rondvaartboot de FutureLand Ferry inzetten om het publiek de gelegenheid te geven de Dockwise Vanguard met daarop de Hermod van dichterbij te zien. Mocht de wind gaan liggen en de Hermod onverhoopt toch dit weekend verhaald worden dan zal dat worden bekend gemaakt op twitteraccount @de_havenmeester.


Foto © Ries van Wendel.

Jim Postma :
ThanX Jan. Moet over die hele operatie met Andoc (alles klopt hierin wat je schrijft) nog eens een aparte column over maken. Tipje van de sluier.
Ik kreeg destijds dus zo'n 300 tot 400 euro per dag om dit transport namens Shell te begeleiden. Zo'n tien dagen lang op de Noordzee en daarna in de Noorse fjorden. Alles wat ik doen deed wat aan boord volleyballen, schaken, zuipen, met het meest goddelijke weer in de wereld. Geen zuchtje wind, spiegelgladde zee, zonovervloed aan alle kanten van de horizon.
'Want to be a rich man', diea da die die a die'...
Wat een reis was dat, totdat de kapitein van de Bugsier (een van de zes slepers met een megapower die nog nooit op de zeeën was getoond), mij uitdaagde om samen met hem naar boven te gaan op die 120 meter hoge tower
(midden op zee, zoals het beklimmen van de Euromast) en arme ik zitten met mijn 'hoogtevrees'. Wat denk je, hoe deze 'challenge' afliep?!

zaterdag 09 sep 2017

Jan Tak :
Hebben we toch een historie gemeen Jim :-)
ANDOC het stond voor "Anglo - Dutch - Offshore - Concrete" en was een ontwerp van de HBG Rijswijk. Ik deed toen de inspectie op het stalen platform voor Hollandia-Kloos van de broer Lubbers, eerst in Krimpen en Kinderdijk later op de Maasvlakte waar de HBG de betonconstructie met 112 meter hoge poten op een betonnen oliereservoir bouwde.

Het geheel werd door Smit met 6 slepers naar Noorwegen gevaren om daar in een diep fjord te worden samengebouwd om tenslotte, 237 meter hoog, naar het Dunlin veld in de Noordzee te worden afgezonken.

Niemand heeft dit record ooit verbeterd, gouden tijden, Jan hield er een dikke BMW aan over en een puzzle :-) mij door Rob Lubbers overhandigd alsof ik de tour had gewonnen. :-))


zaterdag 09 sep 2017

jim postma :
Isjonge, jonge, indeed, beste Jan, de tijd vliegt voorbij. In 1976/77 werkte ik nota bene voor Shell. Noodgedwongen, toen ik ooit als jonge man verslaggever/correspondent terug kwam na zeven jaar in Afrika (Kuifje in Afrika). Je moet toen wat om weer aan de kost te komen!..@@@

Mijn enige Shell-hoogtepunt was toen om het eerste betonnenplatform op de Maasvlakte )AnDoc), naar noord-Noorwegen te begeleiden. Mission succeeded! Met deze toenmalige jongeman met nog tienduizenden Noorse Kronen op zak. Werd dus een groot feest in Oslo als 'The Big Spender!'

Ongelooflijk, wat een feest was dat!

vrijdag 08 sep 2017

Jan Tak :
Daar gaat dus een stuk Hollands Glory en "Offshore History" ik was erbij in '78 toen beide kranen gecertificeerd moest worden, idem later het zusterschip van de Hermod, de Balder, beide schepen genoemd naar goden uit de Noorse mythologie.

Jammer dat van beiden hier geen foto staat want ze waren groot zeer groot, de Hermod kon met gebruik van beide kranen 8100 ton hijsen een compleet platform kon in één lift op de jacket worden gezet.
Het grote mannenwerk dus en een stuk uit mijn werkzame leven, dan maar even een link:

https://www.werkenbijhmc.nl/over-ons/onze-vloot/hermod



vrijdag 08 sep 2017

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Nietmachine (melk: Yuen Chong)


Soms doet ie het niet.

Dan niet ie dus niet:

Nietnietmachina.


Soms doet ie het wel.

Dan niet ie dus wel:

Nietnietmachina.


Maal

nietnietmachina of

nietwèlmachina:

immel machina

die wèl of niet

niet


Niet

dat ie lievel niet

dan wel niet

of liever wel

dan niet niet.

want zo niet ie niet:

hij niet

of hij niet niet.


Niet dan,

Lale Chinees

Van een nietmachine!’


Frans Vogel

(Uit zijn recent verschenen nieuwe bundel: ‘Het beste van Frans Vogel).

  • Nieuw

  • Reacties