Training voor 5000 Rotterdamse leerkrachten om kindermishandeling te signaleren

6593-training-voor-5000-rotterdamse-leerkrachten-om-kindermishandeling-te-signaleren

Ruim 5000 Rotterdamse leerkrachten worden komend schooljaar getraind om signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling eerder te herkennen. Het onderwijs is bij uitstek de plek waar kindermishandeling vroeg gesignaleerd kan worden. Onderzoek toont aan dat, statistisch gezien, in elke klas één kind slachtoffer is van kindermishandeling. Het aantal meldingen vanuit het onderwijs is echter gering. De handreiking ‘Signaleren kindermishandeling en gebruik meldcode en SISA’ en de training moeten daar verandering in brengen. De bijbehorende intentieverklaring is eind juni door 13 Rotterdamse schoolbesturen ondertekend.


Voor de training is de samenwerking gezocht met Augeo. Deze stichting zet zich in om professionals goed te trainen over hoe om te gaan met signalen over kindermishandeling. Alle Rotterdamse leerkrachten uit het basisonderwijs kunnen nu een e-learning training volgen over het signaleren van kindermishandeling, het werken met de meldcode en het steunen van kinderen die thuis onveilig zijn. De gemeente draagt hier financieel aan bij. Komend schooljaar volgen 197 scholen en ruim 5000 leerkrachten de Augeo training. In de regio Rotterdam Rijnmond zijn tussen november 2015 en november 2016 ruim 4400 meldingen bij Veilig Thuis geregistreerd, waarvan er 190 van scholen afkomstig waren. Veilig Thuis is de organisatie voor iedereen die te maken heeft met huiselijk geweld of kindermishandeling.

Schoolbesturen
Sinds 2013 is de wet meldcode van kracht. Deze wet verplicht scholen en andere organisaties dat zij bij signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling vijf verplichte stappen zetten (www.meldcode.nl). De wet verplicht ook dat er binnen de organisatie duidelijk moet zijn wie hiervoor verantwoordelijk is. En het kennisniveau van medewerkers over de meldcode moet op peil zijn. Hoewel het aantal meldingen en signalering toeneemt blijkt dit toch in de praktijk een uitdaging te zijn voor veel scholen. Samen met de gemeente Rotterdam zijn de vier grote schoolbesturen BOOR, RVKO, PCBO en Kind en Onderwijs Rotterdam met deze problematiek aan de slag gegaan en is de handreiking voor scholen gemaakt. De handreiking is eind juni aangeboden aan alle Rotterdamse schoolbesturen. 6 besturen in het primair onderwijs en 7 besturen in het voortgezet onderwijs hebben de bijbehorende intentieverklaring getekend, waarmee men aangeeft hier mee aan de slag te gaan.

Signaleren
Het is de ambitie van het actieprogramma Veilig Thuis om de meldingsbereidheid in het onderwijs te vergroten. De meldcode en het signlaringssysteem SISA zijn belangrijke instrumenten voor professionals bij het signaleren en melden. In de handreiking wordt op verschillende niveaus handvatten geboden om de meldcode en SISA beter te gebruiken in het onderwijs.

Leerkracht cruciaal
Hugo de Jonge, wethouder Onderwijs, Jeugd en Zorg, is blij met de handleiding en de intentie van de schoolbesturen om ermee aan de slag te gaan. “Heel mooi dat de rotterdamse scholen zich op deze manier inzetten. Er is maar één volwassene nodig om de cirkel van geweld voor een kind te doorbreken. Juist leerkrachten zijn een cruciale partner in de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. Maar echt tevreden ben ik natuurljik pas als alle Rotterdamse onderwijsinstellingen zich aansluiten bij deze ontwikkelingen. Met elkaar kunnen we ervoor zorgen dat kinderen in de knel zo snel mogelijk gezien en geholpen worden!”

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Schreven de goden de Illias en mensen de Odyssee?

Julian Jaynes (1920-1997) was een Amerikaans psycholoog en een avontuurlijk wetenschapper van groot formaat.

Ik citeer uit Wikipedia:

Jaynes was eén van de eersten die een bewustzijnstheorie als puur wetenschappelijk propageerde. In zijn boek The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind uit 1976 beschrijft hij zijn "bicameral mind", ofwel bicamerale of tweekamerige geest, theorie.

Jaynes opvatting is dat de twee hersenhelften, tot circa 3000 jaar geleden, vrijwel onafhankelijk van elkaar hebben gewerkt. In die tijd zouden mensen onbewust zijn geweest en hebben geleden onder het fenomeen ‘stemmen horen’ en andere soorten hallucinaties en zelfs onder vormen van dissociatie zoals die van de meervoudige persoonlijkheid.

De doorbraak van ‘bicamerale geest’ tot bewustzijn zou ongeveer 2700 jaar geleden, ten gevolge van de opkomst van geschreven en gelezen teksten en de spraakevolutie van de oude Grieken, hebben plaatsgevonden. In die tijd, zesde eeuw voor onze jaartelling, werden door de Grieken de democratie en natuurfilosofie ontwikkeld, dat hij ziet als een bewijs voor zijn theorie.

Wanneer we dus, aldus Jaynes, deze definitie volgen, zouden we moeten inzien dat geen van de personages in bijvoorbeeld de Ilias een bewustzijn had. Woorden worden erin niet figuurlijk maar in hun letterlijke oorspronkelijke betekenis gebruikt. ‘Psyche’ betekent adem, niet ziel, geest of bewustzijn; ‘thumus’ betekent beweging/trilling, niet emotie; ‘nous’ betekent waarneming, niet voorstellingsvermogen enz.

Jaynes neemt aan dat de wereld van de Ilias van voor 3500 jaar geleden gedomineerd werd door een tweedelige 'bicamerale geest', waarvan de rechterhelft uitvoerend is en god heette en een linkerhelft die volgzaam was en mens werd genoemd. Het waren de goden die de mensen direct of indirect (via priesters etc.) bevelen tot handelen gaven.

De 'bicamerale mens', aldus Jaynes, ontstond zo'n 11000 jaar geleden ten noorden van de zee van Galilea waar toentertijd een theocratisch georganiseerde nederzetting was gevestigd. Deze samenlevingsvorm verspreidde zich gestaag. De bicamerale beschavingen ondergingen zo'n 3500 jaar geleden geweldige culturele (uitvinding en verspreiding van het schrift) en vulkanische uitbarstingen die vele koninkrijken uiteen deed vallen. In deze chaos kon alleen het bewustzijn zich handhaven. Deze verandering wordt, volgens Jaynes, verhaald in de Odyssee die een eeuw later dan de Ilias werd geschreven. Hierin vinden we bewuste personen en psyche, nous en thumus als metaforen van bewustzijn. Tot zover Jaynes.

(door Kees Versteeg)

De foto is van azquotes.com

  • Nieuw

  • Reacties