Partijen overdonderd door ‘overloop’ Mo Anfal

(Door Jim Postma)

Kennelijk geheel onverwachts is gemeenteraadslid Mo Anfal gisteren uit de gemeenteraadsfractie gestapt en daarna overgestapt met zijn zetel naar Nida, de door de Islam geïnspireerde gemeente partij. Bij Leefbaar is deze overstap als een ‘shock’ ervaren. Daarvoor verliest de coalitie van Leefbaar Rotterdam, CDA en D’66 voor het eerst de meerderheid. Voor de verkiezingen in het voorjaar van 2018 bezet de coalitie nu nog slechts 22 van de 45 zetels. Een minderheid dus.


Fractievoorzitter en wethouder Joost Eerdmans zegt ‘totaal overdonderd’ te zijn van dit gemeentelijke stuivertje-wisselen. Hij zegt hier onder meer over: ‘Door zijn overstap naar Nida, heeft hij bij ons in Leefbaar niets meer te zoeken.’

‘Excuusmoslim’

Mo Anfal reageerde hierover naar andere media: ‘Ik voel mij uiteindelijk door Leefbaar misbruikt als een soort van ‘excuusmoslim.’ Volgens zijn eigen zeggen raakte hij in het afgelopen jaar steeds meer teleurgesteld over Leefbaar dat de stad eerder verdeeld, dan bij elkaar brengt. In 2014 werd hij voor de partij in de raad gekozen. ‘Toen ben ik bij Leefbaar hoopvol begonnen. Maar raakte daarna steeds verder uit de koers. Vandaar nu mijn overstap naar Nida’, aldus Anfal.

Op de kandidatenlijst destijds bij Leefbaar de enige allochtoon op een verkiesbare plaats, namelijk nummer negen.

Bij Nida zijn zij bijzonder blij met de komst van Anfal. Fractievoorzitter Nourdin El Ouali zegt hierover onder meer: ‘Wij hebben hem hier met open armen ontvangen als een soort van verloren politieke zoon. Onze laatste ramadan heeft ons geholpen om juist daarin veel begrip te tonen, De afgelopen drie jaar stonden wij als oppositie vaak buitenspel, maar in aanloop naar de verkiezingen is dit nu zeker voorbij’, aldus El Ouali.

De andere politieke partijen in de coalitie, CDA en D’66 hebben tot nu toe nog niet gereageerd op deze verrassende stap.

jim postma :
Is het nou zo moeilijk in deze om op zowel gemeentelijk als landelijk niveau in een keer er een wetswijziging doorheen te 'jassen', waar zeer zeker meer dan driekwart van onze bevolking achter staat. Waar blijft de landelijke enquête in deze?! Waar blijft in deze het initiatief van een of meerdere landelijke politieke partijen om hiervoor een motie in te dienen. Dus tegen 'zetelroof' en voor de stemmenhandhaving in zetels van de op die partij uitgebrachte stemmen. Democratische kan het toch niet?!

En die zogenaamde weglopers in het begin, halverwege of driekwart, krijgen dus nooit meer hun zetel mee naar een andere partij. Wedden dat ze dan niet meer durven weg te lopen! Ze verliezen dan niet alleen hun zetel, hun politieke invloed en het daarbij behorende maandelijkse inkomsten.
'Kalt gestelt', so gesagd mit eine cigarette und eind glas wein im stehen'.
(Of zoiets. 'Und so weiter, so weiter).

woensdag 28 jun 2017

Hans Roodenburg :
Deze keer voor 100% eens met Jan Tak!

woensdag 28 jun 2017

Jan Tak :
Politiek gezeik (sorry) wie zit hier op te wachten? het is slechts een schoonheidsfoutje in onze wet.

Laten we eerlijk zijn, ik en velen met mij maken uit gewoonte veelal het eerste vakje op het stembiljet rood, ikzelf stem meestal op een partij en maak dan het bovenste vakje rood, afhankelijk van het aantal stemmen verdeelt de partij dan de zetels.
Die zetels behoren dus de partij en niet de pluche-zitter.

Echter zo ziet de wet het niet die zegt:
De kiezer mag zijn stem geven aan degene wiens opvattingen hem/haar het meest aanspreken en het best kan vertegenwoordigen. "Het volk" kan dus op een persoon ipv op de partij stemmen maar krijgt daar dan de partij bij. Echter is het dan vervolgens de vraag "wie komt de bijbehorende zetel toe?
Volgens de Grondwet stemt een volksvertegenwoordiger "zonder last" en de partij waar je voorkeur ligt doet er dan ineens niet meer toe? Vreemd

Ik zou zeggen maak ook een stemvakje voor de partij sec, de zetels behoren dan de partij en laat verdeling aan hen over

woensdag 28 jun 2017

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Schreven de goden de Illias en mensen de Odyssee?

Julian Jaynes (1920-1997) was een Amerikaans psycholoog en een avontuurlijk wetenschapper van groot formaat.

Ik citeer uit Wikipedia:

Jaynes was eén van de eersten die een bewustzijnstheorie als puur wetenschappelijk propageerde. In zijn boek The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind uit 1976 beschrijft hij zijn "bicameral mind", ofwel bicamerale of tweekamerige geest, theorie.

Jaynes opvatting is dat de twee hersenhelften, tot circa 3000 jaar geleden, vrijwel onafhankelijk van elkaar hebben gewerkt. In die tijd zouden mensen onbewust zijn geweest en hebben geleden onder het fenomeen ‘stemmen horen’ en andere soorten hallucinaties en zelfs onder vormen van dissociatie zoals die van de meervoudige persoonlijkheid.

De doorbraak van ‘bicamerale geest’ tot bewustzijn zou ongeveer 2700 jaar geleden, ten gevolge van de opkomst van geschreven en gelezen teksten en de spraakevolutie van de oude Grieken, hebben plaatsgevonden. In die tijd, zesde eeuw voor onze jaartelling, werden door de Grieken de democratie en natuurfilosofie ontwikkeld, dat hij ziet als een bewijs voor zijn theorie.

Wanneer we dus, aldus Jaynes, deze definitie volgen, zouden we moeten inzien dat geen van de personages in bijvoorbeeld de Ilias een bewustzijn had. Woorden worden erin niet figuurlijk maar in hun letterlijke oorspronkelijke betekenis gebruikt. ‘Psyche’ betekent adem, niet ziel, geest of bewustzijn; ‘thumus’ betekent beweging/trilling, niet emotie; ‘nous’ betekent waarneming, niet voorstellingsvermogen enz.

Jaynes neemt aan dat de wereld van de Ilias van voor 3500 jaar geleden gedomineerd werd door een tweedelige 'bicamerale geest', waarvan de rechterhelft uitvoerend is en god heette en een linkerhelft die volgzaam was en mens werd genoemd. Het waren de goden die de mensen direct of indirect (via priesters etc.) bevelen tot handelen gaven.

De 'bicamerale mens', aldus Jaynes, ontstond zo'n 11000 jaar geleden ten noorden van de zee van Galilea waar toentertijd een theocratisch georganiseerde nederzetting was gevestigd. Deze samenlevingsvorm verspreidde zich gestaag. De bicamerale beschavingen ondergingen zo'n 3500 jaar geleden geweldige culturele (uitvinding en verspreiding van het schrift) en vulkanische uitbarstingen die vele koninkrijken uiteen deed vallen. In deze chaos kon alleen het bewustzijn zich handhaven. Deze verandering wordt, volgens Jaynes, verhaald in de Odyssee die een eeuw later dan de Ilias werd geschreven. Hierin vinden we bewuste personen en psyche, nous en thumus als metaforen van bewustzijn. Tot zover Jaynes.

(door Kees Versteeg)

De foto is van azquotes.com

  • Nieuw

  • Reacties