Muskusos in nieuwe Rivièrahal?

5204-muskusos-in-nieuwe-rivi-rahal (Door Jim Postma)
Tom Waakop Reijers heeft er zowat een jaar in alle stilte aan gewerkt. Zijn grootste beeld ooit, een muskusos uit hout gesneden van 3,54 meter lang, 2,75 meter hoog en 1.70 meter breed. Het is het nieuwe visitekaartje van de Rotterdamse beeldhouwer. Daarvoor stond hij onder meer ook bekend als de maker van de bronzen beelden van ‘mister Feyenoord’ Coen Moulyn en wielrenner Joop Zoetemelk.

,,Het gigantische beeld is bedoeld voor de in aanbouw zijnde nieuwe Rivièrahal in Blijdorp, maar daar weten zij zelf nog niks van,’’ zegt Waakop Reijers met een knipoog in zijn atelier aan de Pootstraat in Crooswijk. Een vergelijkbaar iets kleiner beeld van de muskusos in cortenstaal staat sinds 2005 in Quito, de hoofdstad van Ecuador.

Gefascineerd

 Waakop Reijers: 'Alleen de vorm al van het beest met de hoge rug, zware schouders en messcherpe hoorns maken diepe indruk op mij'. Foto's: Rinus VuikDe 66-jarige beeldhouwer is al decennia lang gefascineerd door het oerbeest de muskusos die nog in kuddes zwerft over de woeste vlakten van Siberië, Spitsbergen, Alaska, Groenland en Canada.
Waakop Reijers: ,,Alleen de vorm al van het beest met de hoge rug, zware schouders en messcherpe hoorns maken diepe indruk op mij. Een muskusos is meer dan berensterk. De os heeft een vacht van centimeters dik en weet te overleven op bizarre plekken op aarde waar de mens niet kan bestaan. In de natuur is alleen de grijze wolf zijn vijand.’’
Het nieuwe beeld van Tom Waakop Reijers bestaat uit 284 houten vierkanten multiplexplaten, alle watervast gelijmd met een totaalgewicht van zo’n 800 kilo. Alleen de hoorns van deze gigantische muskusos zijn rond. Andere producten die hij voor dit beeld heeft gebruikt zijn puur natuur zoals oker en zogenaamde schellak, gemaakt van luizen uit de Sahara.

Binnenbeeld
De beeldhouwer benadrukt dat het hier om een ‘binnenbeeld’ gaat, dat bijvoorbeeld ook in de hal van het nieuwe Centraal Station kan komen te staan. In Rotterdam alleen al staan nog acht andere beelden van hem en een zestal in landen als Denemarken, België en Duitsland.
Overigens weet hij te vertellen dat in Diergaarde Blijdorp geen levende muskusos is te bekennen, wel in de dierentuin van Kopenhagen in Denemarken. Van het gehele bouwproject heeft hij in het afgelopen jaar een diepgaande studie gemaakt met talloze tekeningen en foto’s die in boekvorm zullen gaan verschijnen. ,,Bevriende bezoekers aan mijn atelier,’’ zegt hij, ,,hebben met verbazing staan te kijken naar de afmetingen van deze muskusos. Hun eerste vraag was: ‘Hoe krijgt je dit beest in hemelsnaam uit je werkplaats?!’ Ik heb allen gerustgesteld met dat ik nog precies twee centimeter over heb om hem eruit te halen,’’ aldus een lachende Waakop Reijers.

Tank
Over de oerkracht van zijn muskusossen zegt de beeldhouwer trots tot slot: ,,Er zijn gevallen bekend dat deze beesten zelfs treinen hebben aangevallen en mensen die in pure paniek in bomen zijn gevlucht. Als een muskusos aanvalt is het net een tank.’’
Voormalig stadsdichteres Jana Beranová maakte er een gedicht over voor de site van de beeldhouwer: ‘Welk record wil je/ breken, oppervader in/ vol ornaat? Eeuwenoud is/ je keten/ onverschrokken je geslacht.’

Het nieuwe beeld van Tom Waakop Reijers bestaat uit 284 houten multiplexplaten, allen watervast gelijmd met een totaalgewicht van zo’n 800 kilo.


Wim :
De Muskusos zijn heel lieve dieren in Rotterdam zijn ze te vinden in het Bergse Bos tenminste als ze zich niet verstoppen.

En in echt zien is het beste hout hoort in de Open Haard.

dinsdag 04 nov 2014

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

Over de schrijver

Jim Postma

Jim Postma (Rotterdam, 29-02-1948) is samen met Geert-Jan Laan in 2008 de papieren weekkrant Rotterdam Vandaag & Morgen begonnen, later gevolgd door deze elektronische krant.

Beide initiatiefnemers werkten daarvoor jarenlang als onderzoeksjournalisten bij de toenmalige dagkrant Het Vrije Volk.

Jim Postma werd in die tijd ook bekend van zijn dagelijkse rubriek ‘Stukgoed’, over de kleine dingen in het leven, die voor velen toch bijzonder belangrijk zijn. Zoals ‘normen en waarden’.

In dit kader onderscheidt hij zich de laatste paar jaar in weekkranten als columnist en recensent in het Rotterdamse kunstwereldje.

Ooit begon hij in 1965 als jong journalist bij de dagkrant De Rotterdammer en vertrok daarna voor zeven jaar naar Afrika als correspondent, onder meer voor Radio 1 en 2.

In de negentiger jaren, na het verlaten van het gefuseerde Het Vrije Volk begon Jim Postma met het maken van televisiedocumentaires. Een hele bekende, die hij samen maakte met fotograaf/filmer Paul Stolk, werd ‘Een rustige Jaarwisseling’ voor de NOS/NOB. (Waarderingscijfer 8.2 en met 2.4 miljoen kijkers).

Hieruit volgde de campagne voor jonge vuurwerkslachtoffers, ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’. Dit leidde in die tijd tot aanzienlijk minder slachtoffers.

Andere televisiedocumentaires van Jim Postma, onder meer gemaakt in Afrika en in Mongolië, werden uitgezonden via de VARA, EO, AVRO/TROS, de BRT en CNN.

KOPSTOOT

De geschiedenis van water



The history of water

‘The history of water’
has never been written

Until today

The history of water
is now being written
by a small fountain
at the end of Henszlemann Imre utca,
in the city of Budapest,
Hungary

- with bright blue water from the Danube

And what a page-turner it is!

(Piccalilly)


  • Nieuw

  • Reacties