Zie ginds komt… de Oasis of the Seas

5153-zie-ginds-komt-de-oasis-of-the-seas (Door Alexander Bakker)

Rotterdam Vandaag & Morgen geeft nu en dan gastschrijvers de gelegenheid hun mening op deze site te ventileren. Rotterdam Vandaag & Morgen is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze opiniestukken. Gastschrijver Alexander Bakker is oud-havenjournalist in Rotterdam en is tegenwoordig actief als zelfstandig communicatieadviseur.

Vol verwachting klopt ons hart. ’s Werelds grootste cruiseschip, the Oasis of the Seas, nadert de haven van Rotterdam. Is dat reden om opgewonden te raken? Wij zijn hiero toch wel gewend aan grote schepen?


En, kunnen we dit bakbeest nog een schip noemen?
Driewerf ja!

Opwinding
Ja, met Rotterdamse nuchterheid mogen we opgewonden zijn als de Oasis of the Seas komende maandag tegen middernacht ‘tussen de paddenstoelen’ de Nieuwe Waterweg op vaart. Het schip komt voor een dokbeurt speciaal (!) naar Rotterdam. Toegegeven, er zijn ook andere plekken – maar niet veel - op deze aardkloot waar deze schuit terecht had gekund, maar Rotterdam it is.
Ja, we zijn hier wel wat gewend. Met de recente bezoeken van de Dockwise Vanguard en Zr.Ms. Karel Doorman nog vers in het geheugen wordt het bezoek van de Oasis of the Seas hoe je het ook wendt of keert er toch weer één van de overtreffende trap.

 ’s Werelds grootste cruiseschip, the Oasis of the Seas, in vol ornaat.

Flat
En ja, wie komende week voor het eerst kennismaakt met de Oasis of the Seas zal zich met recht afvragen of dit nog wel een schip is. Vanaf de kade lijkt het meer een drijvende flat. Maar, het ding vaart, op eigen kracht nog wel, heeft een kapitein en is dus een schip.
Sinds het midden van de jaren negentig van de vorige eeuw probeert Rotterdam een graantje mee te pikken van de mondiale cruise-industrie. ‘We’ hebben de oude terminal van de hier ooit florerende Holland-Amerika Lijn omgetoverd in een multifunctioneel gebouwd dat óók als cruiseterminal dienst kan doen.
Op jaarbasis bezoekt een flink aantal cruiseschepen de stad en dat is best een lucratieve bezigheid. Het aantal bezoekende schepen is echter (nog) niks in vergelijking met bijvoorbeeld cruisehavens als Amsterdam en Barcelona, om over wereld cruisehoofdstad Miami nog maar te zwijgen.

Cruise
In het palet van diensten dat Rotterdam als één van de grootste havens ter wereld biedt, is het ontvangen van cruiseschepen een ietwat afwijkende bezigheid. Maar voor wie iets verder kijkt: in de diversificatie van de Rotterdamse haven is cruise een hele interessante niche. De directe bijdrage aan de winst van het Havenbedrijf Rotterdam nv is gering, maar de spin-off effecten, én de bijbehorende verdiensten, zijn vele malen groter.
Als complete haven is Rotterdam ook voor cruiserederijen interessant omdat ze er alles wat hun hartje begeert kunnen vinden: van scheepsbrandstof tot proviandering, van reparatiewerf tot ‘natte’ advocaat. De haven is voor cruiseschepen bovendien goed en eenvoudig bereikbaar – en dat is iets dat niet van elke cruisehaven kan worden gezegd. De stad Rotterdam heeft zich bovendien ontpopt als toeristische bestemming en is voor cruisepassagiers minimaal interessant als uitvalsbasis voor een eendaags bezoek aan Nederland.

Cariben
De Oasis of the Seas komt speciaal naar Rotterdam. Normaal gesproken is de Cariben het vaargebied. Het schip moet in dok, onder meer voor de vervanging van één van de motoren, en het reuzendok van scheepswerf Keppel-Verolme is één van de weinige dokken ter wereld waar de Oasis of the Seas in past en klaarblijkelijk was er in de andere dokken geen plek.
Eigenaar rederij Royal Caribbean heeft het vaarschema van de Oasis of the Seas al lang van de voren aangepast en wel zo dat de dokbeurt in Rotterdam toch ook commercieel interessant blijft.

Zicht over het achterschip.

De trans-Atlantische oversteek is een goed te verkopen uitje en voor een paar korte tochtjes vanuit Barcelona was ook voldoende belangstelling, zelfs voor het voorlopig laatste reisje vanuit Barcelona naar Rotterdam. En hetzelfde geldt over iets meer dan twee weken voor de trans-Atlantische retourvaart vanuit Rotterdam via Southampton terug naar het zonnige Florida.

Vroeg
Als de Oasis of the Seas dinsdagmorgen heel erg vroeg ligt afgemeerd aan de Holland-Amerikakade is dat het begin van een minutieus voorbereide operatie. Om 10.15 uur moeten de trossen al weer worden losgegooid omdat het schip moet worden verhaald naar de Botlek om onder zo gunstig mogelijke omstandigheden het grote dok in te varen. Voor die tijd moeten nog wel even ruim vijfduizend passagiers en hun bagage van boord én moet een heel leger van stoffeerders inschepen. Deze nieuwe ‘passagiers’ gaan de komende twee weken, tijdens de dokbeurt, het schip van nieuwe vloerbedekking voorzien.

Terug naar onze opgewondenheid. Rotterdam spint garen bij dit scheepsbezoek. Natuurlijk, lang niet alle passagiers die dinsdagmorgen vroeg van de Oasis of the Seas stappen gaan de stad in om te shoppen. Maar, er zijn er voldoende die dat wél gaan doen. De rederij laat ongetwijfeld voor de komende twee weken voorraden aanrukken en scheepswerf Keppel-Verolme heeft aan de Oasis of the Seas een meer dan leuke klus.

Veel volk
Veel belangrijker is dat het bezoek van dit mega-schip een heleboel volk op de been brengt. Niet alleen maandagnacht bij aankomst, maar ook dinsdag bij het vertrek naar de Botlek én niet te vergeten over twee weken, op dinsdag 14 oktober, als de Oasis of the Seas ’s ochtends vroeg uit dok komt, naar de cruiseterminal vaart en er ’s middags vertrekt naar Southampton. Het bezoek van een zó bijzonder schip is een ideale mogelijkheid om het gevoel van die ver van de stad gelegen haven weer een beetje terug in de stad te krijgen. De rest is – deze keer - mooi meegenomen.

Blijft het feit dat het natuurlijk eeuwig zonde is dat de Oasis of the Seas in het nachtelijk donker Rotterdam binnenvaart. Zij verdient een betere entree.

Wim :
Wel mooi zo,n varende stad maar niet ons ding zo ook niet aan een of ander kust is Spanje of elders.

Een mooi stedenbezoek heeft zijn meerwaarde kunst en cultuur en de wortels daarvan de Religie.

Het schip komt in de nacht aan ga de sponde er niet vooruit maar hen die wel gaan kijken veel kijk plezier .

maandag 29 sep 2014

cor van eck :
@ Turfboer Raats,

Dat zak best eens kunnen, s'morgens vroeg of s'nachts . Ik gun iedereen het beste,maar wat ik (bijna) elke dag bij aankomst hier in de haven van Mahon , Menorca van boord letterlijk en figuurlijk van boord af zie strompelen en vooral de Zeeman kleding aanzie die ze aan hebben, hoef het voor mij niet zo.
Dan de kleinere schepen o.a. zeilschepen die als cruiseschip zijn ingericht wat een luxe en oase van rust. Maar is een kwestie van smaak , ik houd niet van massa happening en zeker niet als ik op vakantie ben , voel me verre van kuddedieren zoals de meeste mensen. Alles georganiseerd samen doen , het zgn wij gevoel van een animator zoals ik er hier bij heel veel hotels op het eiland zie.
Is me een keer overkomen bij een foute keuze op ons buureiland Majorca , je schaamt je rot want als je toevallig geen zin hebt in een spelletje aan het zwembad , kijken ze je aan als een loser die spelbreker is.

maandag 29 sep 2014

Gooitske turfboer Raats :
Ben op het zusterschip THE Allures of THE Seas door de Caribien geweest ik vond het een belevenis we hebben het erg gezellig en goed gehad,en er waren genoeg rustige plekjes,zowel binnen als buiten.

maandag 29 sep 2014

cor van eck :
Bij paniek is de massa nooit in toom te houden met alle gevolgen van dien. De investeringen zijn enorm met als gevolg dat dit soort schepen niet meer te verzekeren valt dus zit je letterlijk en figuurlijk bij een ongeval in het schip.

Ik vraag me in alle ernst af of het voor Rotterdam wel zo lucratief is, want bij aankomst staan er massa's bussen klaar voor een excursie naar ja Amsterdam of andere toeristische plekken. Hooguit een drankje aan de wal , zie ik hier ook gebeuren en de rest zoals we vaak zeggen; kijken , kijken niet kopen. Tel uit je winst.

zondag 28 sep 2014

cor van eck :
Dit drijvende dorp, winkelstraat, amusement park was recent in Barcelona waar het te bewonderen was. De tendens in de scheepvaart steeds weer groter heeft zich ook in de cruisewereld doorgezet. Waar het om gaat is de schaalvergroting die overal plaatsvindt, veel omzet draaien om met marginale winst per passagier toch toch grote winst te kunnen draaien. Ik kan me er niets bij voorstellen want houdt niet van massa zeker niet op een schip. Leuk voor de mensen om ook eens een reisje te kunnen maken , bereikbaar voor (bijna) ieder zijn portemonnee. Hier waar ik woon zie ik elke week in onze haven Mao van de vaarkastelen. Vraag me vaak af of het nou zo leuk is om mee te varen. Je komt uit een dichtbevolkt gebied of stad waar heel veel mensen wonen en dan zoek je de massa weer op.Mij niet gezien en dat niet alleen bij een calamiteit heb je weinig kans als passagier , kijk maar naar het recente verleden waar dodelijke slachtoffers zijn gevallen.

zondag 28 sep 2014

R.Sörensen :
Op een cruise met CSM op de terugtocht in de nasleep van orkaan Bertha.
Je merkt er weinig van, omdat zo'n enorm schip dwars op de wind gewoon een beetje scheef vaart.
De sluis van IJmuiden was echter niet te gebruiken.
Ons schip week uit naar Hamburg i.p.v. Rotterdam!

zaterdag 27 sep 2014

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Stad en platteland

Het verhaal is van Annie Proulx. Het staat in 'Heart Stories'. Het gaat over Lime, een jongeman met rood haar en een soort innerlijk vuur dat erop lijkt 'of hij snel van binnen op aan het branden is'.

Een vuur dat sommige vrouwen aantrekkelijk vinden. Lime is met zijn vriendin Charlotte buiten de stad gaan wonen. Ze droomden dat ze daar een handeltje in Peruviaanse poncho's op konden zetten. Dat plan mislukt, maar dankzij het geld van de ouders van Charlotte overleven ze. Lime heeft in de heuvels een groep verlopen eenzelvige landbouwers gevonden die op woensdagavond fantastische zelf geschreven muziek maken. Hillbillymuziek, origineel en ontroerend goed gespeeld. De muzikanten zijn stug en weinig spraakzaam, maar ze staan hem toe dat hij meespeelt. Hij ontdekt dat de zangeres, een goed in het vet zittende, maar mooie jongedame, de schrijfster van de songs is. Haar vader speelt ook mee. De enige keer dat hij overdag langs komt, is zij alleen. Hij verleidt haar. Als haar huisgenoten waaronder haar vader, thuiskomen van het werk op het land en hen ontdekken, roept hij dat hij van haar houdt. Op dat moment ontdekt hij dat de man waarvan hij dacht dat het haar vader was, haar echtgenoot is. Hij rent voor zijn leven en keert er nooit meer terug.

  • Nieuw

  • Reacties