Derde boek ‘Mooie schepen en banen’

4412-derde-boek-mooie-schepen-en-banen (Door Jim Postma)

Auteurs Cees de Keijzer en Hans Roodenburg presenteerden bij het gemeentelijk Havenbedrijf hun derde boek over de Rotterdamse haven onder de toepasselijk kreet: ,,Drie keer is scheepsrecht.'' Daarin worden 86 verschillende schepen besproken en 16 typische havenbanen. Een handzaam en leerzaam boek voor een ieder die met de haven te maken heeft of ooit krijgt.


Momenteel werken er direct zo’n 85.000 mensen in vervoer, op- en overslag en industrie. Met de komst van de Tweede Maasvlakte zullen daar nog veel banen bijkomen.

Supertanker
Het kleinste schip dat in ‘Mooie schepen en banen’ wordt besproken is een ouderwetse stoomsleper tegen de grootste, een containerschip van 398 meter lang. Daarnaast een vol geladen supertanker van 319.324 ton. Die vaart net zo diep als de Bijenkorf op de Coolsingel hoog is.
Gemiddeld varen er per dag zo’n 90 schepen de Nieuwe Waterweg op – en ook weer af, ruim 180 zeeschepen dus per etmaal. Door de uitbreiding van de Maasvlakte is het hele Rotterdamse havengebied, ook bekend als de ‘Poort naar Europa’, zo’n twintig procent groter geworden. Niets voor niets dat de haven van Rotterdam de sterkste motor van de Nederlandse economie wordt genoemd.

Pieter Bloemendaal, algemeen directeur van de Koninklijke Dirkzwager neemt het eerste exemplaar in ontvangst van auteur Cees de Keijzer. Inzet: Medeauteur Hans Roodenburg. Foto's: Rinus VuikAuteur Cees de Keijzer schrijft in zijn voorwoord: ,,Uit de mooie schepen in dit boek blijkt dat de grootste haven van Europa drijft op de oliestromen. Dank zij investeringen in de Eurogeul kunnen nu de allergrootste tankers Rotterdam bereiken. In de totale goederenoverslag hebben de natte sectoren – ruwe aardolie, minerale producten, LNG, chemicaliën en biobrandstoffen een aandeel van tegen de 50 procent.'’

Geschoold personeel
In de Rotterdamse haven blijft de behoefte aan nieuw personeel groot. Ondanks de landelijke economische malaise kunnen 2200 nieuwe medewerkers per jaar aan de slag in de haven. Voor volstrekt ongeschoolde functies, zoals de vroegere ‘zakkendragers’, is tegenwoordig geen plaats meer. Om er nu te gaan werken is minimaal een mbo-diploma vereist.
In het nieuwe boek komt onder meer de 49-jarige Colin Rhodes aan het woord in zijn functie van scheepvaartelektronicus. Hij zegt: ,,Ik vind het niet erg om midden in de nacht te worden gebeld voor een noodklus in de haven. Het kost kapitalen als een schip niet kan uitvaren. Wel moet je daarin een thuisfront hebben dat achter je staat.’’
Het eerste exemplaar van ‘Mooie schepen en banen (3)’ - uitgever Coolegem Media – werd in ontvangst genomen door Pieter Bloemendaal, algemeen directeur van de Koninklijke Dirkzwager.

Cees de Keijzer spreekt de vele belangstellenden toe.

Jan de Jonge :
Ook in deel 3 weer bijzondere foto's en verhalen met duidelijke
informatie voor iedereen, ga zo door.

vrijdag 22 feb 2013

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

Over de schrijver

Jim Postma

Jim Postma (Rotterdam, 29-02-1948) is samen met Geert-Jan Laan in 2008 de papieren weekkrant Rotterdam Vandaag & Morgen begonnen, later gevolgd door deze elektronische krant.

Beide initiatiefnemers werkten daarvoor jarenlang als onderzoeksjournalisten bij de toenmalige dagkrant Het Vrije Volk.

Jim Postma werd in die tijd ook bekend van zijn dagelijkse rubriek ‘Stukgoed’, over de kleine dingen in het leven, die voor velen toch bijzonder belangrijk zijn. Zoals ‘normen en waarden’.

In dit kader onderscheidt hij zich de laatste paar jaar in weekkranten als columnist en recensent in het Rotterdamse kunstwereldje.

Ooit begon hij in 1965 als jong journalist bij de dagkrant De Rotterdammer en vertrok daarna voor zeven jaar naar Afrika als correspondent, onder meer voor Radio 1 en 2.

In de negentiger jaren, na het verlaten van het gefuseerde Het Vrije Volk begon Jim Postma met het maken van televisiedocumentaires. Een hele bekende, die hij samen maakte met fotograaf/filmer Paul Stolk, werd ‘Een rustige Jaarwisseling’ voor de NOS/NOB. (Waarderingscijfer 8.2 en met 2.4 miljoen kijkers).

Hieruit volgde de campagne voor jonge vuurwerkslachtoffers, ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’. Dit leidde in die tijd tot aanzienlijk minder slachtoffers.

Andere televisiedocumentaires van Jim Postma, onder meer gemaakt in Afrika en in Mongolië, werden uitgezonden via de VARA, EO, AVRO/TROS, de BRT en CNN.

KOPSTOOT

De geschiedenis van water



The history of water

‘The history of water’
has never been written

Until today

The history of water
is now being written
by a small fountain
at the end of Henszlemann Imre utca,
in the city of Budapest,
Hungary

- with bright blue water from the Danube

And what a page-turner it is!

(Piccalilly)


  • Nieuw

  • Reacties